• Maddi

    Rs på förskola och spädbarn

    Jag vet inte alls vad jag ska göra med mitt äldre barn, 5 år, som går 15 timmar på förskola och jag har en på 3 månader hemma. 
    Det är en på småbarnsavdelningen som blivit allvarligt sjuk i RS, men min stora går på storabarnsavdelningen och träffar inte småbarnen, inte ens ute på gården. 

    5 åringen fick vara hemma denna vecka, men jag vet inte alls hur jag ska göra kommande veckor. Ska jag skicka 5 åringen till förskolan eller fortfarande vara hemma?

    Hur länge ska man hålla dom hemma isåfall, till slutet av mars då de i regel brukar minska rejält? Behöver vettiga råd! Jag känner mig kluven. 

  • Svar på tråden Rs på förskola och spädbarn
  • Långbenopluto

    Jag hade haft barnet hemma utan att ens tänka på saken, åtminstone till slutet av mars.Och hade RS varit kvar då så hade barnet varit hemma även hela april.

  • Jsv17

    När vi blev utskrivna från neo med vår son, så hade vi utskrivningssamtalet tillsammans med en annan familj som hade en treåring hemma som gick på förskolan och detta var i December. De fick följande råd, dottern kunde gå på förskolan men när hon kom hem så skulle de byta hennes kläder direkt (då viruset lever längre i textilier) och sedan ta henne direkt in i badrummet och tvätta och sprita hennes hennes händer. Sedan skulle ju syskonet helst inte pilla på bebisen för mycket.

    Det med klädbyte osv fick även vi som tips om någon av de oss vuxna varit iväg i större folksamlingar och kom hem, tvätta och sprita händerna gällde ju för alla givetvis.


    Pojke 9-12-17
  • Busarew
    Maddi skrev 2019-02-27 14:31:30 följande:

    Jag vet inte alls vad jag ska göra med mitt äldre barn, 5 år, som går 15 timmar på förskola och jag har en på 3 månader hemma. 

    Det är en på småbarnsavdelningen som blivit allvarligt sjuk i RS, men min stora går på storabarnsavdelningen och träffar inte småbarnen, inte ens ute på gården. 

    5 åringen fick vara hemma denna vecka, men jag vet inte alls hur jag ska göra kommande veckor. Ska jag skicka 5 åringen till förskolan eller fortfarande vara hemma?

    Hur länge ska man hålla dom hemma isåfall, till slutet av mars då de i regel brukar minska rejält? Behöver vettiga råd! Jag känner mig kluven. 


    hur gammalt är det barnet? under 1 år?
  • Maddi
    Busarew skrev 2019-02-27 17:14:12 följande:

    hur gammalt är det barnet? under 1 år?


    3 månader
  • Maddi
    Jsv17 skrev 2019-02-27 17:10:00 följande:

    När vi blev utskrivna från neo med vår son, så hade vi utskrivningssamtalet tillsammans med en annan familj som hade en treåring hemma som gick på förskolan och detta var i December. De fick följande råd, dottern kunde gå på förskolan men när hon kom hem så skulle de byta hennes kläder direkt (då viruset lever längre i textilier) och sedan ta henne direkt in i badrummet och tvätta och sprita hennes hennes händer. Sedan skulle ju syskonet helst inte pilla på bebisen för mycket.

    Det med klädbyte osv fick även vi som tips om någon av de oss vuxna varit iväg i större folksamlingar och kom hem, tvätta och sprita händerna gällde ju för alla givetvis.


    Tack för infon!
  • Trippelmamma76

    RS är ett vanligt virus på förskolor. Jag är övertygad om att det är många fler än just det barnet som har rs-virus. För de flesta ter det ju sig som vilken förkylning som helst. I stort sett alla barn som går på förskola har haft det någon gång de första åren. Inte därmed sagt att det är bra för spädbarn att få det. Men även bland spädbarn så klarar de flesta det utan sjukhusvård.

  • Trooi

    Jag har haft min 3-åring hemma under januari och februari (mammaledig med syskonet som är 7 mån). Just för att slippa allt skit som går nu. Så jag skulle definitivt hållit barnet hemma ett par veckor till i alla fall. Sen vet jag inte hur länge RS-säsongen brukar vara men just i år verkar det ju vara ett besvärligt år. Det går ju aldrig att skydda sig till 100% men att undvika förskolan, stora folksamlingar osv så hoppas man att risken för smitta minskas något.

  • Busarew
    Maddi skrev 2019-02-27 18:01:07 följande:

    3 månader


    menar barnet som är allvarligt sjukt på förskolan av rs virus, hur gammalt är det barnet? med tanke på att dom säger att rs kan va farligt för barn under 1 år och man får inte lämna barn under 1 år på förskola..
  • LaFontaine
    Busarew skrev 2019-02-28 06:09:03 följande:

    menar barnet som är allvarligt sjukt på förskolan av rs virus, hur gammalt är det barnet? med tanke på att dom säger att rs kan va farligt för barn under 1 år och man får inte lämna barn under 1 år på förskola..


    Nu kan jag inte svar för TS, men RS kan bli allvarligt för fler än bara barn under ett år. Jag vet bland annat en tvååring och en pensionär som båda höll på att stryka med i RS. Själv är jag vuxen (förvisso immunnedsatt) som åkte på det i vintras och jag förstår efter det varför vissa blir så sjuka.
  • Busarew
    LaFontaine skrev 2019-02-28 06:33:50 följande:

    Nu kan jag inte svar för TS, men RS kan bli allvarligt för fler än bara barn under ett år. Jag vet bland annat en tvååring och en pensionär som båda höll på att stryka med i RS. Själv är jag vuxen (förvisso immunnedsatt) som åkte på det i vintras och jag förstår efter det varför vissa blir så sjuka.


    men då finns det ju en annan underliggande sjukdom med i bilden också, som immunnedsatt. I övrigt friska 2 åringar blir inte allvarligt sjuka i rs utan det visar sig som en vanlig förkylning hos dem.
  • LaFontaine
    Busarew skrev 2019-02-28 08:25:40 följande:

    men då finns det ju en annan underliggande sjukdom med i bilden också, som immunnedsatt. I övrigt friska 2 åringar blir inte allvarligt sjuka i rs utan det visar sig som en vanlig förkylning hos dem.


    Det här är en, sen innan, helt frisk tvååring.
  • Maddi
    Busarew skrev 2019-02-28 06:09:03 följande:

    menar barnet som är allvarligt sjukt på förskolan av rs virus, hur gammalt är det barnet? med tanke på att dom säger att rs kan va farligt för barn under 1 år och man får inte lämna barn under 1 år på förskola..


    Den infon som dom gått ut med till alla är att en ettåring är allvarligare sjuk i rs. Så nå mer kan jag inte svara på än så.
  • Maddi
    LaFontaine skrev 2019-02-27 20:49:25 följande:

    Hur länge får du har barnet hemma utan att förlora platsen?


    Dom har gjort undantag nu med tanke på vad som hänt så under denna tid får vi ha dom hemma tills det lugnat ner sig rejält.
  • LaFontaine
    Maddi skrev 2019-02-28 11:27:28 följande:
    Dom har gjort undantag nu med tanke på vad som hänt så under denna tid får vi ha dom hemma tills det lugnat ner sig rejält.
    Dåså, då hade jag haft storbarnet hemma så länge det behövdes. 
Svar på tråden Rs på förskola och spädbarn