• Cam82

    Sonen i 2:an har så med matten, hjälp!

    Hej! Nu behöver jag er hjälp, hade utvecklingssamtal i skolan igår och läraren sa att det går åt rätt håll, han har haft väldigt svårt med matte och har fortfarande, hanhar haft väldigt svårt att lära sig läsa men läser nu jättebra, han är  numera fokuserad, koncentrerad och visar att han kan/vill lära sig, han var väldigt busig tidigare och hela denna klass har varit en katastrof. Men till saken får jag höra när jag utan sonen har kontakt med läraren igår kväll att vi måste träffas och fundera framåt när det gäller sonen och att en fundering om att gå om en klass dykt upp, jag blev livrädd när hon sa så, hur stor är denna risk? Kan de tvinga honom att gå om?  Nu när han äntligen börjar förstå och har hängt med i flera månader utan flams och stoj, nu när han inte klagar varje dag att han måste ha denna fröken och nu när han säger att han är glad och trivs i klassen, för honom skulle det vara förödande att gå om en klass tror jag. Han går i 2:an

    Jag tog och skrev direkt till rektorn som svarade så här:


    Hej!

    Jag vet att funderingar kring x och ett extra år har funnits - samtidigt har jag också fått ta del av att det gått framåt på ett bra sätt. (A och E har samarbetat en hel del, lärare och speciallärare)
    Men jag vill vara tydlig:
    Innan ett extra år kan beslutas ska jag som rektor ha ett mycket bra underlag för ett sådant beslut. Det är inget beslut som fattas på en höft och ni föräldrar ska också vara delaktiga. 
    Det innebär att vi eventuellt kommer ha ett möte om detta under våren (inte nödvändigtvis ett beslut), men det är något som inte är aktuellt innan påsk, om jag ska försöka ge er en tidsaspekt.
    Det verkar som ni har haft ett bra utvecklingssamtal och det låter bra för alla inblandade - inte minst X
    MVH/M

    Jag är beredd tillsammans med pappan att jobba hårdare för att han ska lära sig framför allt matten bättre och bli tryggare med det, så har någon tips för böcker, hemsidor, spel etc med grundläggande bra matte för åk 1-2 så är jag otroligt tacksam.
  • Svar på tråden Sonen i 2:an har så med matten, hjälp!
  • Ninjara

    Testa matteraketen. Spel som ska kunna hjälpa dig lära matte. Körde själv föregångare till det när jag var liten.

  • Ninjara
    hellothere87 skrev 2019-02-28 08:45:15 följande:

    Är du och pappan lågutbildade?


    Vad har det med saken att göra?
  • BahHumbug
    Långbenopluto skrev 2019-02-28 09:02:09 följande:

    Det är bättre att gå om en årskurs nu när han är liten istället för senare.


    Håller med dig.

    Det är bättre att gå om än att stressa igång lärandet och känna sig misslyckad. Barn i låg ålder har lättare att komma in i en ny klass än äldre barn. Man ska inte se det som ett misslyckande om någon behöver gå om. Man ska se det som att man gör det bästa för barnet. Alla lär sig olika fort och en del mognar med att tex läsa fortare än andra. När det gäller läsning och matte så är det bättre att gå om då det tar tid att lära sig att knäcka koderna. Sådant ska inte stressas eller pressas fram, det måste gå ta den tid det tar.
  • Cam82
    BahHumbug skrev 2019-02-28 09:16:27 följande:
    Håller med dig.

    Det är bättre att gå om än att stressa igång lärandet och känna sig misslyckad. Barn i låg ålder har lättare att komma in i en ny klass än äldre barn. Man ska inte se det som ett misslyckande om någon behöver gå om. Man ska se det som att man gör det bästa för barnet. Alla lär sig olika fort och en del mognar med att tex läsa fortare än andra. När det gäller läsning och matte så är det bättre att gå om då det tar tid att lära sig att knäcka koderna. Sådant ska inte stressas eller pressas fram, det måste gå ta den tid det tar.
    Jag förstår det absolut, men han läser jättebra, han behöver väl iof knäcka koden med att verkligen förstå vad han läser, men han har inga problem sedan ett bra tag tillbaks att läsa, han är även en riktig fena på rättstavning, så det är inget problem, det är nog matten som är svårast, saken är den att jag absolut inte vill ha kvar honom ett år till med denna lärare då jag anser att hon inte är bra, det är många barn som går i trean nu som haft henne och inte har de kunskaper som behövs, det är minst 3 barn i nuvarande klass som inte heller klarar det som de bör nu. Så jag anser att det skulle kunna stjälpa honom att vara 1 år till med henne, vi har tom haft krismöten i denna klass att den inte fungerar, visst lite bättre har det blivit men jag anser att hon är olämplig som lärare, jag och många fler.
  • legomum

    Lek fram matten.

    Du kan med lego göra det tydligt hur man räknar. Både enkla plus och minus men även större tal och andra räknesätt, större än/mindre än osv.

    Titta på pinterest på "steam lego math"

    Jag tror på att leka in både begrepp och kunskap när det är svårt. Istället för att sitta med penna och bok så lär med lego.

  • Maja814

    Svenska skolan generellt och vissa lärare/rektorer i synnerhet är ofta ganska rigida. Det behövs mer flexibla system än att bara gå om en hel årskurs, särskilt när det inte behövs. Du skriver själv att det bara är matten som är jobbig. Svenskan går bra, tex.

    Det logiska här tycker jag är att din son går kvar i klassen, men läser just matte med de som är ett år yngre, så att han "går om" endast matten ett år. Det borde en bra skola kunna fixa på något sätt.

    Det borde även gå att fixa att sonen får en annan mattelärare än nuvarande, om det inte fungerat. Samt att han får extralektioner, vissa skolor har tex läxläsning efter skolan, på fritids, för de som behöver.

    Men att han repeterar, "går om" den mattekurs han läser nu, tvåans matte,, ett år om det behövs, borde skolan som sagt kunna ordna. I högstadiet är det (I alla fall på de skolor jag har erfarenhet av) ganska vanligt att små grupper av elever går iväg och får undervisning på sin nivå, med en annan lärare.

  • Maja814

    Svenska skolan generellt och vissa lärare/rektorer i synnerhet är ofta ganska rigida. Det behövs mer flexibla system än att bara gå om en hel årskurs, särskilt när det inte behövs. Du skriver själv att det bara är matten som är jobbig. Svenskan går bra, tex.

    Det logiska här tycker jag är att din son går kvar i klassen, men läser just matte med de som är ett år yngre, så att han "går om" endast matten ett år. Det borde en bra skola kunna fixa på något sätt.

    Det borde även gå att fixa att sonen får en annan mattelärare än nuvarande, om det inte fungerat. Samt att han får extralektioner, vissa skolor har tex läxläsning efter skolan, på fritids, för de som behöver.

    Men att han repeterar, "går om" den mattekurs han läser nu, tvåans matte,, ett år om det behövs, borde skolan som sagt kunna ordna. I högstadiet är det (I alla fall på de skolor jag har erfarenhet av) ganska vanligt att små grupper av elever går iväg och får undervisning på sin nivå, med en annan lärare.

Svar på tråden Sonen i 2:an har så med matten, hjälp!