• Stemia

    Regn,skal kläder -allt?

    Då är det dax, på förskolan plaskas det för fullt nu och min pojke måste ha nya vårkläder.

    Men jag tycker det är så otroligt svårt.., i höstas användes regnkläderna väldigt lite men skalkkläderna desto mer.. ja de också skalkläder verka inte finnas över allt under det namnet , finns det något annat namn man använder för dem ?

    Nu tillbaka till frågan, hur inhandlar ni?, köper ni ett ofodrat regnställ, ett fodrat regnställ och ett skalställ ? Vilket ska man satsa mest på?

    Vilka märken rekommenderar ni? Vet att Didriksons är bra men kanske finns de fler ?

    Min son är 2,5år :)

  • Svar på tråden Regn,skal kläder -allt?
  • Långbenopluto

    Ett skalställ och ett par galonisar som man h´kan dra över skalbyxorna när det är som blötast och lerigast ute.

    Inget annat behövs.

  • cosinus

    Mina har alltid bara haft skalkläder. Aldrig ägt och saknat galonisar.

    Dagis har ibland sagt att de _måste_ ha det men jag har sagt att den dagen de blir blöta igenom så fixar jag och de har alltid hållit. Haft Polarn, Reima, HH

  • Studentpappa

    Vi har överdragsbrallor från Kax, funkar bra. Galon från Didriksson, vi har både ofodrat och fodrat. Grymt blött i februari här men snart har det svängt och det är vinter igen. Fodrade gummistövlar nu när det varit sjöar på gårdarna, när det svänger till vinter så går de tillbaka till Kuoma stövlar igen.

    Det kommer säkert någon snart och säger att bara du har 3 miljoner mm vattenpelare på dina täckkläder så behövs inte galon men nej. Kidsen har täckkläder från Isbjörn som ska vara vattentäta men de blir blöta efter ett tag ändå. Jag har själv svindyra skalkläder och klarar mig ofta bra även vid regn, men så sitter inte jag i en vattenpöl och leker halva dagarna heller..


    Ride it like you stole it
  • LaFontaine
    Studentpappa skrev 2019-02-28 11:03:33 följande:

    Det kommer säkert någon snart och säger att bara du har 3 miljoner mm vattenpelare på dina täckkläder så behövs inte galon men nej. Kidsen har täckkläder från Isbjörn som ska vara vattentäta men de blir blöta efter ett tag ändå. Jag har själv svindyra skalkläder och klarar mig ofta bra även vid regn, men så sitter inte jag i en vattenpöl och leker halva dagarna heller..


    Jag instämmer helt i det sista! Skalkläderna har räckt vid vanlig lek i blöt väderlek. Men när dottern ligger och simmar i den största pölen i sandlådan, då krävs både galon och skal (och knappt att ens det räcker till). 
  • LFF

    För galonkläder kan jag rekommendera Stormbergs. De har fungerat så ypperligt för mina galna 5-åringar. 

    Mina har tex dessa som "utebyxor" 
    www.stadiumoutlet.se/barn/barnklader/regnklader/252529103/vossatassar.so-vt-cover-pnt-jr.dark-grey

    De går under "regnbyxor" men är tåliga när det kommer till skav, krypande på grus etc. När det är riktigt blött ute har de galonisarna från Stormberg. Även Didrikson har bra galonkläder men är mycket dyrare än Stormberg.

  • asdfgh

    Vi har inte haft galon till någondera barnet. Tillfällena de blivit blöta kan nog räknas på ena handens fingrar och då har det oftast handlat om att det runnit in i skarvar. Och ja, våra barn har suttit i vattenpölar (eller som nu när 7åringen står på knä och gräver i det träsk som skolgården blir till på våren) utan att bli blöta. Det som av någon anledning inte fungerat perfekt är vantar utan där har vi valt antingen galonvantar eller gore-tex för att det ska bli helt vattentätt.

    Vi har främst kört på PoP och Gneis. Efter ca 1 år har jag upplevt att PoPs skalkläder börjar tappa i vattenpelare. Gneis är vi bara inne på andra året med men förra året klarade de sig tills de var urvuxna.

  • Physalis

    Vi har haft skalkläder, ofodrat regnställ och fleese set. Så har förskolan fått kombinera hur de vill.

    Tycker det verkar väldigt olika hur förskolor ser på kläder, vissa, som vår förskola tar regnkläder direkt när det är blött och andra använder det bara vid extrem väta.

    Bäst är nog att prata med förskolan säger jag. De har rätt mycket erfarenhet kring vilka kläder som fungerar bäst i deras verksamhet och det klimat som är just sär ni bor.


    Korrekturläser som en kratta
  • cosinus
    asdfgh skrev 2019-02-28 22:25:16 följande:

    Vi har inte haft galon till någondera barnet. Tillfällena de blivit blöta kan nog räknas på ena handens fingrar och då har det oftast handlat om att det runnit in i skarvar. Och ja, våra barn har suttit i vattenpölar (eller som nu när 7åringen står på knä och gräver i det träsk som skolgården blir till på våren) utan att bli blöta. Det som av någon anledning inte fungerat perfekt är vantar utan där har vi valt antingen galonvantar eller gore-tex för att det ska bli helt vattentätt.

    Vi har främst kört på PoP och Gneis. Efter ca 1 år har jag upplevt att PoPs skalkläder börjar tappa i vattenpelare. Gneis är vi bara inne på andra året med men förra året klarade de sig tills de var urvuxna.


    Sant, galonvantar har vi också använt för som du säger har inte våra skalvantar heller klarat helt perfekt. 

    De ggr mina barn blivit blöta har det oftast berott på att vatten runnit in bakvägen via stövlarna när de suttit i tillräckligt högt vatten men som du säger så är det ändå imponerande få tillfällen skalkläderna inte hållit helt torrt.

    Jag som har fyra barn har oftast haft två par skalbyxor. Ett par som används så fort det är fuktigt ute och därmed slits betydligt mer och ett par som används vid regn, rejält blött. På så sätt har faktiskt 4 barn klarat sig på 2 par skalbyxor tillsammans (per storlek då)
Svar på tråden Regn,skal kläder -allt?