• EE2017

    Kennel som föder upp svarta schäfrar, finns det?

    Letar efter en seriös kennel som föder upp svarta schäfrar. Någon här som kan rekommendera någon uppfödare?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Kennel som föder upp svarta schäfrar, finns det?
  • Hippofluff

    Jag förstår att det kan vara lockande att välja en speciell färg som tilltalar en men som med all hundavel och schäfer i synnerhet så tycker jag att det är viktigare att välja hund efter hälsa och mentalitet (en seriös kennel prioriterar detta också). Börja där och hör dig för bland uppfödarna huruvida det kanske blir en svart valp åt dig i någon kommande kull. Vänd dig annars till rasklubbens lokalavdelning. Lycka till.

  • Jemp

    Håller med hippofluff och det är ju svar på din fråga: seriösa schäferuppfödare färgavlar inte. Sen finns det såklart bra uppfödare där svart kan dyka upp.

    Börja kolla hundar med arbetsegenskaper du tycker om och se vad de kan ge. För det är väl en brukshund du är ute efter?

  • EE2017
    Jemp skrev 2019-03-02 10:50:04 följande:

    Håller med hippofluff och det är ju svar på din fråga: seriösa schäferuppfödare färgavlar inte. Sen finns det såklart bra uppfödare där svart kan dyka upp.

    Börja kolla hundar med arbetsegenskaper du tycker om och se vad de kan ge. För det är väl en brukshund du är ute efter?


    Självklart kan en seriös uppfödare göra det precis som vissa uppfödare riktar in sig på långhår eller grå osv. Kan du inte svara på min fråga så behöver du inte lägga tid på att skriva i min tråd.
  • Jemp
    EE2017 skrev 2019-03-02 10:52:55 följande:

    Självklart kan en seriös uppfödare göra det precis som vissa uppfödare riktar in sig på långhår eller grå osv. Kan du inte svara på min fråga så behöver du inte lägga tid på att skriva i min tråd.


    Fast de är inte seriösa eftersom det inte är seriöst att ha färg eller pälslängd som största mål på en arbetande ras.

    Svarta utställningsschäfrar är väl inte så vanligt om det är en sån du är ute efter?

    Vilka egenskaper vill du att hunden ska ha? Hur ska MH se ut? Meriter? Vad vill du göra med den? Vill du kunna få guidning av uppfödaren i er träning?
  • Jemp

    Som vidare förklaring: gick in på hemsidan till första kenneln jag kom på som gett vettiga svarta hundar. De har flera svarta tikar och kan säkert få sådana valpar igen. Färg nämns ingenstans på hemsidan, däremot hälsostatistik, träningsfilosofi etc.

    Hör du av dig och säger att det viktigaste är att den är svart tvivlar jag på att de väljer dig som köpare i första hand.

  • EE2017

    [quote=79478879][quote-nick]Jemp skrev 2019-03-02 11:11:57 följande:[/quote-nick]Som vidare förklaring: gick in på hemsidan till första kenneln jag kom på som gett vettiga svarta hundar. De har flera svarta tikar och kan säkert få sådana valpar igen. Färg nämns ingenstans på hemsidan, däremot hälsostatistik, träningsfilosofi etc.

    Hör du av dig och säger att det viktigaste är att den är svart tvivlar jag på att de väljer dig som köpare i första hand.[/

    Du förstår tydligen inte att jag är inte intresserad av att svara på dina frågor och dina antaganden. Om du inte kan svara på en trådstartares fråga så skriv inte i tråden så är du snäll.

  • DeathByPickles

    Kan bara hålla med de användare som skrivit tidigare - det finns inga seriösa schäferuppfödare som färgavlar. 


    Det finns inte heller några seriösa valpspekulanter som söger färgavlande uppfödare. 


    Förhoppningsvis kan vi så småningom nå fram till dig, TS. :) 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • LFF
    EE2017 skrev 2019-03-01 12:14:05 följande:

    Letar efter en seriös kennel som föder upp svarta schäfrar. Någon här som kan rekommendera någon uppfödare?

    Tack på förhand.


    Nej, eftersom det inte finns någon seriös uppfödare inom schäfervärlden som avlar på färg. Precis som sagts innan. 

    Färgavel och pälslagsavel förekommer inom sällskapshundsaveln eller oseriös avel av arbetande hundar. Seriösa valpköpare har färg långt ner på kriterielistan, så pass långt ner att det aldrig blir en issue eftersom övriga krav på hälsa etc sorterar bort så många uppfödare att man är glad över att ens hitta en som uppfyller ens krav på hälsa, mentalitet och arbetsvilja.
  • Kjell2
    EE2017 skrev 2019-03-01 12:14:05 följande:

    Letar efter en seriös kennel som föder upp svarta schäfrar. Någon här som kan rekommendera någon uppfödare?

    Tack på förhand.


    Nej, däremot finns det seriösa kennel med svart valpar.


Svar på tråden Kennel som föder upp svarta schäfrar, finns det?