• Anonym (L)
    Äldre 1 Mar 12:52
    2091 visningar
    29 svar
    29
    2091

    Partner slängde ur sig elak kommentar

    Hej,

    jag känner mig så irriterad på min sambo på grund av att han för ett par dagar sedan slängde ur sig en så elak kommentar till mig. Vi höll på att fixa inför flytt och läget var stressigt...han upplevde att jag pressade honom att göra om saker som inte blivit bra...och slängde ur sig "har du adhd eller?". Jag blev så arg och ledsen. På kvällen tog jag upp detta med honom och sa att det inte är okej att säga sådana saker, han tyckte det var bra att jag tog upp detta för han förstod inte själv att han hade sårat. Det har inte hänt ofta att han slängt ur sig saker såhär, men sedan vi fick barn för 2 år sedan har det hänt ett par gånger och jag blir ledsen varje gång. Jag själv säger inte sådär hårda, elaka saker till honom. Han är född i ett annat land, uppväxt i en familj där man tjafsar och bråkar titt som tätt, där de kan säga väldigt hårda och elaka saker till varandra...typ "jag vill inte mer ha kontakt med dig", "jag vill strypa dig" och att dessa saker egentligen inte betyder så mycket enligt min sambo.. Jag kommer från en familj där man inte pratat om eller visat känslor, utan där man håller saker för sig själv...så det är helt klart en krock i våra olika sätt att hantera konflikter.

    Till saken hör också att mitt första förhållande när jag gick i gymnasiet kantades av elaka kommentarer från partnern i stil med "är du helt cp?", "Fattar du inte det här?", till "hora" någon gång. Han var väldigt kontrollerande och förhållandet tog slut, jag tappade känslor pga hans sätt att bete sig mot mig.

    Nu är jag rädd att min nuvarande partner ska säga något som jag bara inte kan förlåta, något som gör så jävla ont att jag, liksom i min tidigare relation, kommer förlora känslor för honom... Jag är typ rädd att hans beteende ska eskalera och hur jag då ska kunna hantera det. Jag hoppas verkligen han förstår att han har sårat mig och kommer akta sin tunga noga framöver...för jag har svårt att acceptera elaka kommentarer... Jag kan ju tillägga att jag verkligen vill att relationen ska kunna fungera och att jag älskar honom, det känns så sjukt onödigt att han ska "sabba" med sina elaka kommentarer. 

    Samtidigt har jag en känsla av att jag mitt i detta också är kontrollerande...att jag sätter upp någon slags bild av hur relationen ska vara och vad den inte får innehålla etc, att jag kanske är så fast i min bild av vad man får och inte får göra mot sin partner...så att jag har svårt att se saker ur ett större perspektiv.... Att min tidigare relation har påverkat mig så mycket, så att så fort en liknande händelse kommer blir jag panikslagen och tänker att allt kommer gå åt helvete...

    Vad tänker ni? Vad är okej / inte okej för er att säga till en partner? Hur borde jag hantera detta?

  • Svar på tråden Partner slängde ur sig elak kommentar
  • Äldre 1 Mar 12:54
    #1
    +5

    Jeezus fucking crist!? Och kvinnor menar på allvar att män är de lättkränkta.

  • Anonym (L) Trådstartaren
    Äldre 1 Mar 12:57
    #2
    Robert 832 skrev 2019-03-01 12:54:22 följande:

    Jeezus fucking crist!? Och kvinnor menar på allvar att män är de lättkränkta.


    vadå...är jag så överkänslig??
  • Anonym (Fågel­)
    Äldre 1 Mar 12:58
    #3
    +2

    Jag förstår att det inte är så kul med såna elaka kommentarer. Mina föräldrar kan slänga ur sig såna saker ibland, antagligen därför jag aldrig gör de eftersom det låter så illa. Har sagt till dem att jag inte tycker det är ok. Men samtidigt får man faktiskt tåla lite, ibland i mycket stressade situationer, fel läge och tidpunkt så kan sånt även komma ut från mig. Ingen är prefekt.

  • Äldre 1 Mar 12:59
    #4

    Alltså...ni var typ stressade och kanske dessutom lite frustrerade båda två och han råkade slänga ur sig något i bara farten...? Tror inte riktigt detta behöver vara ett varningstecken på att han kommer börja vräka ur sig en massa hemska saker eller så. Så förhoppningsvis tror jag inte du behöver oroa dig.

  • Anonym (L) Trådstartaren
    Äldre 1 Mar 13:04
    #5
    Nimzay skrev 2019-03-01 12:59:54 följande:

    Alltså...ni var typ stressade och kanske dessutom lite frustrerade båda två och han råkade slänga ur sig något i bara farten...? Tror inte riktigt detta behöver vara ett varningstecken på att han kommer börja vräka ur sig en massa hemska saker eller så. Så förhoppningsvis tror jag inte du behöver oroa dig.


    Nej jag tror egentligen inte heller det. Frågan är varför jag gör det till en så stor sak och blir rädd att det ska eskalera... antagligen pga tidigare erfarenheten där det började med mindre elaka kommentarer till att bli oftare och mer elakt... men han var mer kontrollerande som person och mot mig, än vad min nuvarande partner är...
  • Äldre 1 Mar 13:06
    #6
    Anonym (L) skrev 2019-03-01 13:04:01 följande:
    Nej jag tror egentligen inte heller det. Frågan är varför jag gör det till en så stor sak och blir rädd att det ska eskalera... antagligen pga tidigare erfarenheten där det började med mindre elaka kommentarer till att bli oftare och mer elakt... men han var mer kontrollerande som person och mot mig, än vad min nuvarande partner är...
    Precis som du säger beror det förmodligen mycket på din tidigare relation att du reagerar som du gör. Är nog ganska lätt så att man blir rätt överkänslig och lättstött om man råkat ut för en elak person som behandlat en illa förut. Finns kanske vissa saker du hade behövt bearbeta på nåt sätt tänker jag lite.
  • Äldre 1 Mar 13:19
    #7
    +2

    Det är absolut en bra princip att man aldrig ska säga något elakt till varandra. Det har min partner och jag också som princip, och det funkar bra. Jag har också sagt, efter att min ex-man har slängt ur sig sånt som "håll käften" - att jag aldrig kommer att tolerera sånt i fortsättningen.

    Dock är det lite tveksamt när det gäller just den här kommentaren. Om du ser det som en förolämpning - jag har själv barn med ADHD - då måste man ju se ADHD som något väldigt negativt/hemskt? Jag skulle just inte ta det som något så hemskt om någon frågar om man har ADHD när man faktiskt beter sig som någon med ADHD (dvs. blir lite förvirrad och stressad)  - pga att man är ovanligt stressad under en flytt. Jag skulle räkna det som skämt.

    Med tanke på att han kommer ifrån ett annat land - kanske har han då inte exakt koll på vad som anses vara elak? Bara han är villig att lära sig och att avstå från att säga sånt som du är känslig för, så behöver det ju inte vara något problem.

  • Anonym (L) Trådstartaren
    Äldre 1 Mar 13:28
    #8

    En annan anledning till att jag nu reagerar så starkt beror på att han för flera månader sedan sa en riktigt sjukt elak kommentar som jag haft svårt att helt släppa :( Det uppstod en väldigt stressig situation då jag hade låst bilen som jag och sonen satt i, medan sambon var och handlade. När sambon kommer ut till bilen hittar jag inte nyckeln och kan inte låsa upp bilen. Jag får halvt panik, min sambo likaså, men efter en stund hittar jag nyckeln och kan låsa upp inifrån. Det var hur som helst en väldigt stressig situation och vi var alla skärrade efteråt. På vägen hem i bilen märker jag att han fortfarande är stressad, försöker väl få honom att slappna av lite, få ur honom någon slags reaktion hur han tänkte kring vad jag "ställt till med". Då säger han "jag ville strypa dig" på ett närmast skämtsamt sätt.. men ändå, även om jag hör att han liksom skämtar så blir jag illa berörd och säger till honom att så får man inte säga. Det här leder till flera diskussioner dagarna efteråt om hur olika vi är när det gäller vad man får säga till den andra. Han har liksom svårt att förstå det allvarliga i situationen... även om han såklart ber om ursäkt för att ha sårat mig. Jag försöker ta reda på om de sagt sådana här grova saker till varandra i familjen och ja, det har de gjort, flera gånger, iaf med mamman och syrran som har hätskt temperament. Han är uppvuxen med ett helt annat språkbruk, och jag tror även att när han säger "jag vill strypa dig" på sitt språk så är det en annan betydelse, att det inte låter lika hårt, att översättningen till svenska blir lite väl hård liksom.

    Men ändå, det känns så opsykologiskt och barnsligt av honom....att säga så till mig när han vet att jag är känslig och inte använder sådana uttryck. Vi pratar ju inte till varandra på det sättet, vi bråkar inte så. Så när han nu sa det där med "har du adhd eller?" så väcktes den här händelsen till liv igen och jag börjar grubbla på hela situationen. 

  • Äldre 1 Mar 14:29
    #9

    Som sagt - det är jättebra att inte acceptera att respektlösa yttringar smyger sig in i relationen. Väldigt bra. Men då menas yttringar som är MENADE så. Jag kan hålla med om att det kan låta farligt med "strypa", men det 'är inte så ovanligt att man säger sånt på skämt - i olika språk, i olika kulturer. Jag är själv invandrare och känner igen såna uttryck också. Där vore det bra om du också kan förstå att vissa saker helt enkelt inte är farliga, att han är van vid att det är på skämt.

    Huvudsaken är att man undviker sånt som är menat att vara respektlöst eller elakt. Strunta i allt som inte är det!  Det skiljer sig även lite grann från person till person. Så småningom bör du ju ändå känna honom tillräckligt bra för att kunna avgöra hur HAN menar.

  • Anonym (L) Trådstartaren
    Äldre 1 Mar 14:40
    #10
    AndreaBD skrev 2019-03-01 14:29:25 följande:

    Som sagt - det är jättebra att inte acceptera att respektlösa yttringar smyger sig in i relationen. Väldigt bra. Men då menas yttringar som är MENADE så. Jag kan hålla med om att det kan låta farligt med "strypa", men det 'är inte så ovanligt att man säger sånt på skämt - i olika språk, i olika kulturer. Jag är själv invandrare och känner igen såna uttryck också. Där vore det bra om du också kan förstå att vissa saker helt enkelt inte är farliga, att han är van vid att det är på skämt.

    Huvudsaken är att man undviker sånt som är menat att vara respektlöst eller elakt. Strunta i allt som inte är det!  Det skiljer sig även lite grann från person till person. Så småningom bör du ju ändå känna honom tillräckligt bra för att kunna avgöra hur HAN menar.


    Jo, men även om jag någonstans förstod att han skämtade, att det lät mycket hårdare än det var menat etc, att de slänger ur sig sådant till varandra på skämt inom familjen, så är det ju ändå en grov sak att säga... Jag ska ju inte behöva gå in och tolka hans elaka kommentarer för att ta reda på hur exakt han menade utifrån hans perspektiv...när något helt enkelt är fel att säga till sin partner...

    Men överhuvudtaget nu känns det som om jag blivit sårbar och förvirrad kring sådant här, pga min tidigare relation, där han var en väldigt bra och sympatisk människa men ibland liksom "tappade huvudet" och slängde ur sig så elaka kommentarer... Jag blir då misstänksam mot min nuvarande partner, att han skulle ha mer negativt inom sig än vad som syns utåt... 
Svar på tråden Partner slängde ur sig elak kommentar