• Samtalsplatsen

    Erfarenheter av (och tankar kring) terpi/samtalsbehandling

    Hej! Jag håller på att starta upp en privat terapimottagning och är därför nyfiken på era erfarenheter av terapi/samtalsbehandling. Vad ni tänkte inför första besöket, vilka förväntningar ni hade, om ni oroade er inför något särskilt och hur det kändes att komma dit. Vad upplever ni hjälper? Vad fungerar mindre bra? Är det något ni saknar? Och ni som funderat på att söka hjälp men ännu inte gjort det, vad får er att tveka?


    Jag är väldigt tacksam för er input! Hjärta

  • Svar på tråden Erfarenheter av (och tankar kring) terpi/samtalsbehandling
  • Fjäril kär

    Efter att ha gått i KBT i snart två år och tidigare haft många olika kuratorsamtal så är min erfarenhet att ett maxtak på antal gånger är helt bortkastad tid. Oerhört stressande att försöka "bli frisk" på tio gånger. Jag har medvetet låtit bli att prata om vissa problem för att jag vet att vi inte hinner gå igenom det.

    Att ständigt byta kurator pga max antal tillfällen ger ingenting. Man får berätta samma sak varje gång och så är tiden slut och ny kurator ,ny historia och så var de tio gångerna slut...

    Bättre att göra en avvägning från person till person och vad som kan vara ett rimligt antal gånger.

  • Samtalsplatsen
    Fjäril kär skrev 2019-03-01 13:39:21 följande:

    Efter att ha gått i KBT i snart två år och tidigare haft många olika kuratorsamtal så är min erfarenhet att ett maxtak på antal gånger är helt bortkastad tid. Oerhört stressande att försöka "bli frisk" på tio gånger. Jag har medvetet låtit bli att prata om vissa problem för att jag vet att vi inte hinner gå igenom det.

    Att ständigt byta kurator pga max antal tillfällen ger ingenting. Man får berätta samma sak varje gång och så är tiden slut och ny kurator ,ny historia och så var de tio gångerna slut...

    Bättre att göra en avvägning från person till person och vad som kan vara ett rimligt antal gånger.


    Tack för att du delar med dig. Jag håller verkligen med om vikten av att låta det få ta den tid det tar, det är ju omöjligt att standardisera hur lång tid det tar att återhämta sig. Ändå är det ju tyvärr så det ser ut på många håll inom vården, jag har mött många med liknande erfarenheter. Det var också ett av skälen till att jag ville starta eget, att jag behövde skapa egna förutsättningar för att kunna arbeta på det sätt jag tror på. Men att gå privat är ju långtifrån ekonomiskt möjligt för alla, och det ska inte heller vara den enda lösningen. Så jag hoppas verkligen att en förändring är på väg inom landstinget, att tillräckligt många inser att ingen vinner på nuvarande system. Och jag hoppas att du till slut fick den hjälp du behövde! 
  • Ocdkille

    Ha en mottagning där man kan smita in diskret. Har varit på psyk som var där alla kund se att man gick in. Skäms man för sina problem vill man inte att någon ser när man går in.

  • Samtalsplatsen
    Ocdkille skrev 2019-05-15 19:58:04 följande:

    Ha en mottagning där man kan smita in diskret. Har varit på psyk som var där alla kund se att man gick in. Skäms man för sina problem vill man inte att någon ser när man går in.


    Tack för din input, det är en mycket viktig aspekt. 
Svar på tråden Erfarenheter av (och tankar kring) terpi/samtalsbehandling