• Farao1­6
    Äldre 1 Mar 15:40
    375 visningar
    7 svar
    7
    375

    Elaka hundägare



    Bilden blev lite suddig, men hunden rafsar efter. Bilden är tagen från mitt fönster.

    Hej, Jag flyttade för några månader sedan till en mindre stad på Västkusten. Här fick jag en lägenhet på nedre botten. Det tog ett tag innan jag såg att hundägare rastade sina hundar ca en meter från mina fönster och katter sprang in på min balkong. Hundägarna stod och glodde rätt in i min lägenhet. Ok de är väl nyfikna. Jag kunde inte ta in att de lät sina hundar kissa och bajsa utanför fönstret först. Nu senare har jag hört att detta är ett stort problem för många andra också i den här kommunen. Jag vände mig till Bostadsbolaget jag hyr hos. De är väl inte så snabba precis, men för några veckor sedan kom lapp upp i svalen om katter.
    Skylt om att inte rasta hundar kom upp för någon vecka sedan. Men en hundägare brydde sig inte om skylten. Jag öppnade fönstret lite och bad henne sluta rasta hunden utanför mina fönster (det görs ca fyra gånger per dag). Jag sa att jag är så allergisk mot djurhår, vilket jag är. Till svar sa hon att hunden skulle springa där hela sommaren. Jag kontaktade min hyresvärd igen. Hyresvärden har skickat det till någon störningsjour. Dagen efter tänkte jag nog lite naivt att hon husse och matte inte vet om att bostadsbolaget har information om att man inte får rasta hundar på gården. Jag skrev ut denna information och la det i vederbörande brevlåda. Några timmar senare ringde det på min dörr och en ilsken och skakande kvinna skällde ut mig. Hon hade rastat sin hund där i nio år och tänkte inte sluta. Hon sa också att hon hade lust att slå mig (misshandla).
    Nu hade jag sådan tur att just hyresvärden var i närheten och även för honom upprepade hon att hon hade lust att slå mig. I går började hon att sitta utanför på en bänk och hunden var på gräsmattan utanför mitt fönster (ca en meter utanför).
    I morse när jag kom ut var skylten om rasta ej hunden här borta. Har försökt få tag på hyresvärden för fråga om det är han som tagit bort den. Bostadsbolaget jag hyr hos vill att jag och en av hundägarna skall ha ett konfliktsamtal, men jag anser att det inte kommer att tjäna något syfte eftersom hon påstår att jag ljuger och att hon rastar inte hunden utanför mitt fönster.
    Har någon varit med om något liknande och vad hände?


    ett
  • Svar på tråden Elaka hundägare
  • Äldre 1 Mar 15:49
    #1

    Förstår inte exakt vad problemet är? Plockat hon inte upp efter sin hund eller är det att hunden överhuvudtaget existerar som är problemet?

    Om hon inte plockar upp är det ett jäkla sätt och ska absolut sägas ifrån men att hon står/sitter/hår där med sin hund fattar jag inte hur det skulle vara ett problem för dig.

  • Farao1­6
    Äldre 1 Mar 16:11
    #2

    Hon/de plockar inte upp efter hunden. Vill du ha någon som stirrar in i din bostad fyra, fem gånger per dag. Jag gillar inte doften av hund kiss och bajs. När det blir varmare kommer flugorna. Tro mig jag vet det är sant.


    ett
  • Äldre 1 Mar 16:23
    #3
    +1

    Haha vad är det för problem att hundar går utanför ditt fönster? Och nej det luktar inte bajs eller kiss in genom fönstret för att hundar rastas ute.

    Att du inte gillar att folk kollar in genom dina fönster., tja det borde du tänkt på innan du flyttade in på en bottenvåning med insyn. Det ingår liksom då.

  • Äldre 1 Mar 16:25
    #4

    Ta konflikt samtalet, påpeka dina problem.

    Lyssna på hennes korkade argument för du lär gå vinnande ur den debatten samt att det då kommer finnas på papper.

    Sen när hon struntar i vad som sagts så ser du till att ta ett foto på hunden varje gång den använder platsen.

    Efter det tar du det vidare till BRF och anmäler för nedskräpning.

    Du har inte gjort något fel utan det är hon. Argumentet att hon använt samma plats i 9 år är inte direkt ett bra sådant. Hon får helt enkelt byta plats då BRF bestämt att man inte ska rasta hundar där pga x argument.

  • Äldre 1 Mar 16:26
    #5
    +1
    Farao16 skrev 2019-03-01 16:11:52 följande:
    Hon/de plockar inte upp efter hunden. Vill du ha någon som stirrar in i din bostad fyra, fem gånger per dag. Jag gillar inte doften av hund kiss och bajs. När det blir varmare kommer flugorna. Tro mig jag vet det är sant.
    Fast om en minst en hund bajsar där upp till ett par gånger om dagen och det inte plockas upp, hur kan det då inte ligga bajshögar på varenda millimeter av ytan på bilden? 

    Alltså skaffa ett snygg insynsskydd i fönstret som du ser ut genom men man inte ser in genom och som släpper in ljus. Det är så de flesta normala människor löser saken i stället för att skapa konflikter överallt.
  • Äldre 1 Mar 19:26
    #6
    Farao16 skrev 2019-03-01 16:11:52 följande:

    Hon/de plockar inte upp efter hunden. Vill du ha någon som stirrar in i din bostad fyra, fem gånger per dag. Jag gillar inte doften av hund kiss och bajs. När det blir varmare kommer flugorna. Tro mig jag vet det är sant.


    Ja när de blir varmare kommer flugorna oavsett vad, det gör det för alla. Håller med vad som skrivits tidigare skaffa insynsskydd. Att bo på bottenvåningen innebär ju att folk kan titta in. Att det skulle lukta in i din lägenhet tror jag inte på om du nu inte har världens bästa luktsinne. Livet blir mycket lättare om man inte söker konflikter och kränkningar överallt
  • Äldre 3 Mar 16:29
    #7
    -1

    Att bo på bottenplan innebär att folk ser in om man inte har insynsskydd vilket naturligtvis inte är en orsak till att boende får använda innergården. Låter väldigt konstigt att ingen annan reagerat på att innergården och gräsmattorna har drivor med hundbajs men om nu alla andra har missat det så ta kort på bajshögarna och fråga ansvarig hur du går vidare.

Svar på tråden Elaka hundägare