• 13axdal13

    tredje förlossningen gick ni över bf och hur snabbt gick förlossningen?

    Hej. Jag är orolig för mig tredje förlossning.. 


    Jag undrar hur era tredje förlossningar varit.. jämfört med era två första. och i vilken vecka födde ni i?? gärna berättelser från er som haft liknande förlopp som mig.

    Min första dotter föddes i vecka 41+4 startade med vattenavgång var ute på 6 timmar med sugklocka. Inga känningar innan vattnet gick. 

    Min andra dotter föddes i vecka 42+3 startade med vatten avgång och var ute på 1 timme och 40 min inga känningar innan vattnet gick. 

    väntar min 3:a i juni.. och är så nervös..

  • Svar på tråden tredje förlossningen gick ni över bf och hur snabbt gick förlossningen?
  • Anonym (Mgt)

    1a tog 7 Tim, 3 krystvärkar. Hank om en vecka innan bf. Startade med värkar.

    2a tog 3,5 Tim. 3 krystvärkar. Hade svårt att krysta pga hemorrojder. Tog så pass lång tid för han låg väldigt högt upp så utdrivningsfasen var 2 Tim och då var jag helt öppen. Startade med värkar.

    3a tog 22 min. 1 krystvärk. Han kom på bf. Startade med vattenavgång så jag åkte in till sjukhuset och var inte öppen och tappen var 2 cm och bakåtlutad. Så de ville skicka hem mig kl 17.00 men jag stod på mig och han kom 17.22.

  • Anonym (Siw)

    Gick snabbare och 9 dagar innan bf. Vattenavgång på morgon och värkar startade sent på kvällen. Föddes efter 2 h på förlossningen men enligt barnmorskan hade han kommit en timma tidigare om det inte vore för ansiktsbjudning.

  • 13axdal13
    Anonym (Mgt) skrev 2019-03-02 13:38:53 följande:

    1a tog 7 Tim, 3 krystvärkar. Hank om en vecka innan bf. Startade med värkar.

    2a tog 3,5 Tim. 3 krystvärkar. Hade svårt att krysta pga hemorrojder. Tog så pass lång tid för han låg väldigt högt upp så utdrivningsfasen var 2 Tim och då var jag helt öppen. Startade med värkar.

    3a tog 22 min. 1 krystvärk. Han kom på bf. Startade med vattenavgång så jag åkte in till sjukhuset och var inte öppen och tappen var 2 cm och bakåtlutad. Så de ville skicka hem mig kl 17.00 men jag stod på mig och han kom 17.22.


    bra att du stod på dig med att vara kvar.. jag hinner inte ens in till förlossningen på den tiden.. Går vattnet denna gången med så får jag ju åka in direkt.. Bara att hoppas på att sambon är hemma när det händer..
  • Anonym (sesis)

    Första barnet, vattnet gick hemma. Hörde när hinnan gick sönder så det sa verkligen splasch och vattnet forsade verkligen ut. Helt öppen när jag kom in till förlossningen. Tog 2 timmar. Född på bf

    Andra barnet. Startade med värkar hemma. När jag hade 2 min mellan värkarna åkte vi in. Tog 1 timme på förlossningen. Född 5 dagar före bf.

    Tredje barnet. Startade med värkar hemma. Tog 1 timme på förlossningen. Född 1 dag före bf.

    De brukar säga att trean kan vara lite lurig samt att första barnet banar väg för de andra. Så har du haft snabba förlossningar så kan du nog räkna med det när det är dags. Prata med din bm om du är orolig.

  • Anonym (Sara)

    1an 41+3. Start med värkar. 22 timmar från första värken.

    2an 41+0 Start med vattenavgång. 17 timmar.

    3an 41+6 Start med värkar. 12 timmar.

  • Rebecca1987

    Jag hade min första förlossning gå igång 13 dagar efter bf, tog totalt 3 timmar

    Andra förlossning: dagen innan bf, tog 5 h

    Tredje: 6 dagar över, tog 4 h

    Fjärde: 7 dagar över, tog 12 timmar

    Femte: på dagen, 2,5 h

    Sjätte: 11 dagar över, tog 4 h

    Sjunde: 9 dagar över, tog 6 h och

    Sista 8 dagar över tog, 3 h

    Så mina är väldigt olika

  • cosinus

    1an. Född 40+6. Startade med vattenavgång och född 36 timmar senare.

    2an. Född 40+0. Startade med värkar. Född 3 timmar senare.

    3an. Född 39+4. Startade med vattenavgång, född 2,5 timme senare. Hade haft värld då drygt en timme.

    4an. Född 41+0, startade med diffusa och ganska glesa värkar. Åkte in så fort de började kännas lite riktiga. Funderade på vägen in om jag skulle bli hemskickad. Dottern född efter 14 min på förlossningen :)

  • Leogecko

    Fick barn 1 och två i vecka 36+3 och var helt säker på att trean skulle vara lika snabb. Hon ville dock inte komma förrän vecka 40+2 men då med besked. Från att vattnet gick (hemma) tog det ca 40 minuter! Lyckligtvis har vi nära sjukhuset eftersom det dessutom visade sig att hon låg i säte. Tack vare kompetent personal på förlossningen gick allt bra eftersom det inte ens fanns tid för akut kejsarsnitt...

  • Leogecko

    Lite mer info...

    Alla tre barnen har startat med vattenavgång hemma. Med 1 och 2 har det dröjt ca 1-2 timmar tills värkarna satt igång. Med första barnet fick jag epiduralbedövning vilket tyvärr gjorde att värkarna avtog. Han kom tillslut ut med hjälp av sugklocka. En ganska tuff förlossning.

    Nummer två startade på samma sätt, valde enbart lustgas denna gång. Hon var förr ungefär två timmar efter vattenavgång.

    Med nummer tre hann vi inte med någon bedövning alls och värkarna startade nästan i och med vattenavgång. Allt såg bra ut hemma men på sjukhuset upptäckte vi att fostervattnet var alldeles grumligt och missfärgat. Vid undersökningen upptäckte barnmorskan att hon låg med rumpan nedåt. Innan de ens hann förbereda en ultraljudsundersökning startade krystvärkarna och allt gick bra tills huvudet skulle ut. Barnmorskan hängde över magen och förlossningsläkaren körde en knytnäve i magen för att pressa ut huvudet. Hon hade då suttit fast mer än fem minuter och andades inte. Men kom igång med detta ganska omgående. Eftersom det var svårt att avgöra hur syretillförseln varit under förlossningen höll de koll på hjärnaktiviteten de örsta dygnen och vi var på regelbunden uppföljning under det första året. Det har inte funnits några tecken på skador men uppföljningarna har gjorts för att inte missa något.

    Hon hade dessutom dubbelsidig höftledsluxation (mest troligt pga förlossningen) och hade Von Rosen-skena + Freja-byxa i 6+6 veckor. Även där regelbundna uppföljningar upp till ett år då hon friskförklarades.

    Risken att inte upptäcka att barnet ligger i säte är väl rätt lite så jag hoppas att jag inte skrämt upp någon med detta inlägg. ????

  • cosinus

    Min barnmorska kände konsekvent fel och sa att sonen låg rätt men eftersom vi gjorde täta TUL kunde vi varje vecka se att han låg kvar i säte.

    Han är också född vaginalt i säte och de kollade med ultraljud att höfterna var ok just därför. Som jag förstod det berodde risken för höftproblem både läget i magen och förlossningen. Sonens höfter var dock ok.

    Skönt att det gick bra för din lilla trots den hemska starten.

  • 13axdal13

    Nejdå du har inte skrämt upp mig.. :) 


    Mitt första låg i säte till samma dag som förlossningen startade då lyckades hon vända på sig.. 

    Mitt andra barn hade också höftluxation hon hade dock bara frejkan i ett gäng veckor.. :) 


    Leogecko skrev 2019-03-03 08:18:34 följande:

    Lite mer info...

    Alla tre barnen har startat med vattenavgång hemma. Med 1 och 2 har det dröjt ca 1-2 timmar tills värkarna satt igång. Med första barnet fick jag epiduralbedövning vilket tyvärr gjorde att värkarna avtog. Han kom tillslut ut med hjälp av sugklocka. En ganska tuff förlossning.

    Nummer två startade på samma sätt, valde enbart lustgas denna gång. Hon var förr ungefär två timmar efter vattenavgång.

    Med nummer tre hann vi inte med någon bedövning alls och värkarna startade nästan i och med vattenavgång. Allt såg bra ut hemma men på sjukhuset upptäckte vi att fostervattnet var alldeles grumligt och missfärgat. Vid undersökningen upptäckte barnmorskan att hon låg med rumpan nedåt. Innan de ens hann förbereda en ultraljudsundersökning startade krystvärkarna och allt gick bra tills huvudet skulle ut. Barnmorskan hängde över magen och förlossningsläkaren körde en knytnäve i magen för att pressa ut huvudet. Hon hade då suttit fast mer än fem minuter och andades inte. Men kom igång med detta ganska omgående. Eftersom det var svårt att avgöra hur syretillförseln varit under förlossningen höll de koll på hjärnaktiviteten de örsta dygnen och vi var på regelbunden uppföljning under det första året. Det har inte funnits några tecken på skador men uppföljningarna har gjorts för att inte missa något.

    Hon hade dessutom dubbelsidig höftledsluxation (mest troligt pga förlossningen) och hade Von Rosen-skena + Freja-byxa i 6+6 veckor. Även där regelbundna uppföljningar upp till ett år då hon friskförklarades.

    Risken att inte upptäcka att barnet ligger i säte är väl rätt lite så jag hoppas att jag inte skrämt upp någon med detta inlägg. ????


  • frökenBea

    Gick över tiden med de första två. Trean kom en dag innan BF och tog ca 3 timmar på förlossningen. Hade de mesta av verkarna på hemmaplan.

  • Anonym (3)

    Barn 1. Tog 12 timmar från första värk. Föddes vecka 41+6. Krystvärkar 45 min.

    Barn 2. Tog 9 timmar från första värk. Föddes vecka 42+0. Krystvärkar 4 min.

    Barn 3. Tog 18 timmar från första värk. Föddes vecka 41+4. Krystvärkar 1 timme.

    De sa till mig att just barn 3 kan vara knepig. Tydligen svårt att förutse om det ska gå fort eller långsamt.

  • Anonym (3)

    Ursäkta

    Barn 3 kom 20 timmar efter först å värk. Inte 18 timmar

Svar på tråden tredje förlossningen gick ni över bf och hur snabbt gick förlossningen?