• Anonym (Anhörig-Gbg)

    Min fru är alkoholist

    Helt ny på detta forum och jag har så mycket att skriva/prata om att jag kommer fatta mig kort i denna första post.


    Senaste 12-18 månaderna har min frus förhållande till att hantera alkohol blivit mer och mer destruktivt. Jag har tittat lite på trådarna och även om merparten handlar om män så är symptomen ganska lika. Det som skiljer är möjligen fysiska aggressioner av naturliga skäl.


    I måndags passerade det alla gränser vilket gjorde att jag ställde ett ultimatum. Antingen så infinner vi oss båda på ett öppet möte för AA i Gbg direkt på tisdag morgon eller också är relationen och vår framtid över. Under veckan har mycket skett, hon har besökt upp mot 15 möten och verkligen börjat resan mot att inse sin sjukdom och hur man kan leva symptomfri. Dock inser jag att det är en lång resa men jag är försiktigt hoppfull.


    Jag har också fått tips om organisationen https://www.al-anon.se/ och deras arbete med anhöriga som behöver prata. I vår relation är det nog så att jag mer behöver prata än min fru. Och jag kan också förstå att det hon säger i sina AA-möten inte kanske ens lämpar sig för en anhörig.


    Dock är hemsidan trasig rörande listan på möten (mycket märkligt för övrigt. det är ju bara att fixa en länk till ett google document så är saken fixat) plus att kontakt ej är möjlig pga sportlov i Sthlm.


    Så en fråga så här i första posten. Finns det folk i Gbg här som har koll på när och var möten hålls?


     


    Tack på förhand


     


     

  • Svar på tråden Min fru är alkoholist
  • Anonym (2019)

    Be henne att gå på ett möte.

    Om det inte fungerar.

    Dumpa henne.

  • Anonym (Anhörig-Gbg)

    Alla läskunniga kan se att min fråga rör om någon vet om anhöriggrupper i Gbg.

    An två svar har jag fått en fråga om jag tror möten hjälper och någon fiffig kommentar att jag skall dumpa henne som en ovana trots att personen inte vet ett skit om hon och/eller jag varit på möten i veckan.

    Känns som att jag inte kommer bli någon särskilt frekvent besökare i denna fekaliebrunn till forum

  • Anonym (AA)
    Anonym (AA) skrev 2019-03-02 17:08:57 följande:

    Jag sökte AA via facebook och kom till denna sida med info över AA-möten i Göteborg.
    www.aa.se/aa-moten%C3%B6teborg&days_selection=&


    Sorry, jag ser nu att det inte var det du sökte! Hoppas du snart kommer över den info du är i behov av.
  • Aniiee

    AA (i alla fall om de verkar så som deras internationella stadgar säger) är MINDRE behjälpligt än att försöka hålla sig nykter på egen hand. De lyckas hjälpa ca 8% av alla som kommer till dem, av de som tar det helt på egen hand beräknas 8-12% lyckas.

    Självklart kan AA i Sverige vara bättre än i andra länder, men hade jag varit ni så hade jag hittat ett bättre alternativ.  SMART Recovery (eller annan REBT) till exempel, som lyckas hjälpa runt 45% av alla som kommer till dem.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Mango)

    Kan du inte bara slappna av och ta ett glas du med?

  • Anonym (been there)

    Här kan du be om råd, läsa, skriva av dig och få stöd:


    www. alkoholhjälpen.se


     

Svar på tråden Min fru är alkoholist