• Äldre 2 Mar 17:41
    1037 visningar
    8 svar
    8
    1037

    Bli av med magsjuka

    Vi är på vad som verkar vara magsjuka 2,0 dvs återinsjuknande i samma. Vi har tvättat händerna maniskt, använt engångslappar istället för handduk, kört 60-tvättar så maskinen glöder, vätskat upp gradvis, klorinsanerat badrum etc. Är det bara att gilla läget när man delar badrum eller vad mer kan göras?

  • Svar på tråden Bli av med magsjuka
  • Äldre 2 Mar 18:02
    #1

    Ni har gjort allt ni kan.

  • Äldre 2 Mar 18:05
    #2

    Säker på att det inte är en långdragen bara? Den som går nu tog 10 dagar innan dottern blev frisk.

    Tips att lägga lite ättika i tvättmaskinen första gången och dubbeltvätta allt.

  • Äldre 2 Mar 18:05
    #3

    Gå inte ut för tidigt!! 48-timmars regeln måste skötas för alla i familjen. Karantän är mest effektivt. Då hinner ni alla friskna på er och smittar inte ned varandra igen.

  • modsey
    Äldre 2 Mar 18:08
    #4
    nirakanna2 skrev 2019-03-02 17:41:06 följande:

    Vi är på vad som verkar vara magsjuka 2,0 dvs återinsjuknande i samma. Vi har tvättat händerna maniskt, använt engångslappar istället för handduk, kört 60-tvättar så maskinen glöder, vätskat upp gradvis, klorinsanerat badrum etc. Är det bara att gilla läget när man delar badrum eller vad mer kan göras?


    Inte mycket mer att göra. Här insjuknade barn nummer ett förra lördagen i en magsjuka från hell. Han var helt utslagen efter häftiga kräkningar och diarréer i 12 timmar. Sen vände det och han var rätt pigg för att åter kräkas på onsdagen, sen helt pigg igen. Barn nummer två insjuknade i dag, alltså en vecka senare. Städat och saker åt som ni. Nytt kläder o sängkläder varje dag i en vecka.
  • Äldre 2 Mar 18:09
    #5

    Mm 48h är jätteviktigt. De sista dagarna då dottern var sjuk så var hon frisk i ca 30h och kräktes sedan igen två ggr!

    Jag var sjuk 1 dag och sonen i 2 dagar men hon då i 10 dagar.

  • modsey
    Äldre 2 Mar 18:18
    #6
    Meriall skrev 2019-03-02 18:09:50 följande:

    Mm 48h är jätteviktigt. De sista dagarna då dottern var sjuk så var hon frisk i ca 30h och kräktes sedan igen två ggr!

    Jag var sjuk 1 dag och sonen i 2 dagar men hon då i 10 dagar.


    Tack och lov så här pappan och jag klarat oss. Barn nummer två som insjuknade i dag är heller inte alls lika sjuk.
  • Äldre 2 Mar 21:41
    #7

    Den hittade hit igår kväll också, usch! Läste någonstans att man måste tvätta i minst 70 grader för att bakterierna ska dö, alltid hört 60 innan, så kan va därför?

    En annan sak jag brukar göra är att äta allting med kniv och gaffel, tom mackorna för o va på säkra sidan att man inte får i sig det

  • Äldre 3 Mar 22:58
    #8

    Det stämmer att Calicivirus kräver minst 70 grader för att dö, så 60-tvättar hjälper tyvärr inte. 2 veckor lever viruset på kvar på ytor.


    Åttionio89 skrev 2019-03-02 21:41:50 följande:

    Den hittade hit igår kväll också, usch! Läste någonstans att man måste tvätta i minst 70 grader för att bakterierna ska dö, alltid hört 60 innan, så kan va därför?

    En annan sak jag brukar göra är att äta allting med kniv och gaffel, tom mackorna för o va på säkra sidan att man inte får i sig det


Svar på tråden Bli av med magsjuka