• Nachosen

    Dokumenterar ni graviditeten?

    Hej! Är gravid med mitt första barn och undrar om och hur ni dokumenterar er eller er partners graviditet? Fotograferar ni magen i profil? Gipsavgjutning av magen? Graviddagbok? Har ni några avdra roliga idéer?

  • Svar på tråden Dokumenterar ni graviditeten?
  • Anonym (K)

    Med första barnet tog min sambo en bild av magen varje gång jag gick in i en ny vecka från v 12. Kul att titta tillbaka på! Jag fyllde även i en enkel gravidbok. Det var lite hur jag mådde vecka för vecka, hur man berättade om graviditeten, rörelser, ul, förlossningen mm.

    Med andra barnet var tanken att fota magen som med första barnet men när man redan har ett barn kommer man inte ihåg såna saker lika bra. Man har liksom annat att tänka på än att man är gravid. Så vi fotade magen lite då och då, typ varje vecka men inte samma dag, och ibland kunde det gå tre veckor innan vi kom på att vi glömt att fota. Jag fyllde i en likadan gravidbok iaf och den var jag bättre på att komma ihåg att fylla i. I slutet av graviditeten gjorde vi en gipsavgjutning av magen. Tyvärr har jag inte orkat göra nåt mer av den utan den ligger i källaren och samlar damm.

    Nu med tredje barnet tänkte jag också ta magbilder varje vecka men vi fick dåliga besked på kub och fick vänta flera veckor innan vi visste hur barnet mådde. Jag klarade inte av att fota magen och ha kvar bilderna om vi hade behövt avbryta graviditeten. Nu vet vi att allt är bra men då kändes det så sent att börja fota. Nu är jag i v 22 och har inte tagit en enda bild på magen. Jag har lite dåligt samvete för det, att det här barnet i magen inte kommer finns på bilder att följa redan under graviditeten, så jag ska nog börja ta bilder nu ändå. Jag fyller iaf i en likadan gravidbok så lite minnen finns kvar!

  • syntharen

    Med första barnet skrev jag graviddagbok och tog bara några få bilder av magen (vilket jag ångrar idag, önskar att jag hade bild på magen från varje vecka).

    Andra barnet skrev jag dagbok och tog bilder varje vecka från v 13+0. Då var äldsta barnet 5,5-6 år så jag hade ganske mkt tid för sånt.

    Tredje barnet försökte jag skriva dagbok men glömde väldigt ofta. Men jag tog magbild varje vecka från v 16+.

    Så andra graviditeten är nog den som jag dokumenterade mest.

    Kan rekommendera Liberos fotoapp där man liksom kan göra en film av fotona så att man ser hur magen växer.

  • Anonym (mamma)

    Vi tog ett par magbilder i profil, men det är ingenting jag gillar att titta på. Var så jävla fet och kände mig skitäcklig under den tiden och avskydde verkligen att vara gravid av flera olika anledningar så det är inget jag vill minnas riktigt. Sen är jag inte speciellt nostalgisk av mig heller, så det kändes galet onödigt att lägga energi på något som jag inte brydde mig om.

  • Erla

    Med första barnet dokumenterade jag graviditeten från start genom att ta en bild på magen i profil för varje ny vecka. Ibland glömde jag, men fick bilder på större delen av graviditeten. Så nära slutet som jag vågade vänta tog vi några "familjebilder" också. Nu är jag gravid med andra barnet och tänkte att jag också, förutom magbilder, ville skriva lite om graviditeten eftersom jag saknade det som jämförelse från första graviditeten. Har inte haft orken att skriva något alls, men har tagit bilder när jag kommit ihåg vid ny vecka. Har missat några veckor, men har lyckats få de flesta veckorna ändå. Kommer försöka ta en "familjebild" också, att hänga på väggen tillsammans med den bild vi tog när vi väntade första barnet.

  • Erla

    Kan tillägga att jag köpte en såndär bok där man dokumenterar barnets första två år och i den har jag lagt allt jag har sparat från graviditeten. Ett tips är att be bm om din journal vid efterkontrollen. Där står ju en hel del om din graviditet som kan vara kul för barnet att ha när denne väntar barn. Jag har även sparat RUL-bilder och de dokument som min mor sparat från hennes tid då hon bar på mig och mina besök på bvc som liten. Har tagit del av min sambos dokument också och sparat. Allt finns i olika kuvert som jag klistrat in i den där boken :)

  • Nachosen

    Va roligt att höra era historier! Vi är fortfarande rätt tidiga. Går in i vecka 7 nu, men tog ett foto i profil förra veckan och idag. Hoppas komma ihåg att ta bilderna längre in. Nu syns det ju ingenting än (förutom om jag nyligen ätit mat) :) har funderat på att köpa en gravidbok också men har inte vågat än eftersom det fortfarande är tidigt och jag inte vet vilken som passar mig bäst. Har mitt första hälsosamtal/inskrivning nu i veckan.

  • Isavanna1

    Har inte dokumenterat något annat än sparat ul bilder såklart. Hatar allt vad graviditeter heter, hur jag mår hur jag ser ut och vad det gör med min kropp. Älskar barnen och längtar fruktansvärt efter dem, men vägen dit är en 9 månader lång mardröm.

Svar på tråden Dokumenterar ni graviditeten?