• Äldre 3 Mar 23:38
    304 visningar
    7 svar
    7
    304

    Var vänder man sig

    Jag är gravid i vecka 26. Jag har sjukt mycket foglossning kan varken sitta långa stunder, ligga länge eller gå någon längre bit. Har jag gjort något av detta så får jag vrida mig extra mycket i plågor på nätterna. Och som pricken över iet så fick jag väldiga sömnsvårigheter när jag blev gravid och har inte sovit mer än 5 timmar osammanhängande sedan jag blev gravid.

    Jag pluggar vilket innebär att jag måste sitta väldigt långa stunder på en stol vilket är hemskt. Ibland tar jag mig knappt upp från stolen.

    Jag skulle så gärna vilja bli sjukskriven då jsg verkligen inye orkar mer men jag vet inte om man kan bli det pga detta eller ens vars jag ska vända mig? Har aldrig i mitt liv varit sjukskriven. Är det min bm jag ska vända mig till eller en läkare?

  • Svar på tråden Var vänder man sig
  • Äldre 3 Mar 23:49
    #1

    BM hjälper dig till kunnig läkare men vanlig fungerar också. Sjukgymnast kan du få från BM som kan ge stärkande papper till bedömning. Dock beroende på var man bor kan det ta tid att komma till en sjukgymnast som är inriktad på gravida.

  • Äldre 3 Mar 23:51
    #2

    Är själv sjukskriven pga foglossning.

  • Äldre 3 Mar 23:54
    #3

    Säger man att man skulle vilja bli sjukskriven eller berättar man bara sina problem och hoppas på att läkaren självmant säger att man bör bli sjukskriven?

  • Äldre 4 Mar 00:01
    #4

    Skadar inte att sega. I mitt fall pratade jag kort med BM kort om det hela och hon bokade in mig på måndagen till en läkare på samma klinik. Fick berätta för honom mina problem och han frågade om jag ville ha 50% eller 100% sen klart. Kan tänka mig att det blir lite klurigare med en "vanlig" läkare (vårdcentral) men var bara tydlig och seg som det är. När jag pratade med BM så var jag tydlig om att det var sjukskrivning jag var ute efter.

  • Äldre 4 Mar 00:14
    #5
    Ninjara skrev 2019-03-04 00:01:27 följande:

    Skadar inte att sega. I mitt fall pratade jag kort med BM kort om det hela och hon bokade in mig på måndagen till en läkare på samma klinik. Fick berätta för honom mina problem och han frågade om jag ville ha 50% eller 100% sen klart. Kan tänka mig att det blir lite klurigare med en "vanlig" läkare (vårdcentral) men var bara tydlig och seg som det är. När jag pratade med BM så var jag tydlig om att det var sjukskrivning jag var ute efter.


    Tack så mycket. Vi har tyvärr bara några få läkare på vårdcentral ingen som sitter med bm så jag gissar att det kanske är i ett ut att ringa direkt till vårdcentralen då
  • Äldre 4 Mar 00:23
    #6
    Stålmamma skrev 2019-03-04 00:14:16 följande:
    Tack så mycket. Vi har tyvärr bara några få läkare på vårdcentral ingen som sitter med bm så jag gissar att det kanske är i ett ut att ringa direkt till vårdcentralen då
    Det var bara på samma klinik som min BM. Dom satt inte tillsammans.

    Förslag ring vårdcentralen och boka tid och ring sen BM och prata där med vad denna tycker. Då har du ju dubbel garderat dig. Men gör det som känns bäst för dig.
  • Äldre 4 Mar 00:43
    #7
    Ninjara skrev 2019-03-04 00:23:46 följande:

    Det var bara på samma klinik som min BM. Dom satt inte tillsammans.

    Förslag ring vårdcentralen och boka tid och ring sen BM och prata där med vad denna tycker. Då har du ju dubbel garderat dig. Men gör det som känns bäst för dig.


    Ja jag förstod det men här sitter bara bm och bvc sköterskan på samma klinik inga fler. Tack så mycket jag börjar med bm o ser om hon öht tycker att det är lönt att försöka få en sjukskrivning
Svar på tråden Var vänder man sig