• Russianwoman23

    Bör jag vara orolig?

    Blev igår bjuden på en smörgåstårta av svärföräldrarna då jag fyllde år. En smörgåstårta gjord på potatissallad,räkor,skinka,ost och sallad. Plockade bort vissa saker jag var osäker på som skinka, men åt lite av räkorna. Smörgås tårtan gjordes en dag innan (lördag) och jag åt den igår (söndag) efter klockan 15. Är nu orolig att jag kan ha blivit smittad av listeria bakterie. Känner mig allmänt konstig och annorlunda, mår lite smått illa. Bör jag ta min oro på allvar och kontakta sjukvården?

  • Svar på tråden Bör jag vara orolig?
  • Russianwoman23

    Kan även påpeka att smörgåstårtan beställdes och köptes på en matbutik och fick sedan stå 1 dygn i kyl. Svärföräldrarna tycker jag är löjlig som undviker vissa produkter och oroar mig för listeria

  • Anonym (Nojjan)

    Du bör inte vara orolig för själva tårtan. Är du så nojig så borde du söka hjälp,

  • Russianwoman23
    Anonym (Löjligt) skrev 2019-03-04 06:00:47 följande:

    Låter mer som du bör kontakta psyket.


    Nejdå detta är bara mitt första barn och då blir man automatiskt orolig att man har ätit något dåligt. Enligt många är detta fullt normalt. Man vill inte skada sin ofödda unge
  • Russianwoman23
    Anonym (Nojjan) skrev 2019-03-04 06:00:00 följande:

    Du bör inte vara orolig för själva tårtan. Är du så nojig så borde du söka hjälp,


    Problemet är att jag inte vet hur de har hanterat råvarorna som var på den, vilket leder till att jag känner oro. Vill inte göra mitt barn illa
  • Anonym (Nojjan)

    Det gör du inte.

    Första barnet och bm ger tips och råd om saker.

    Om 2 år kanske du väntar barn nr 2 och då är det nya råd osv.

    Ät som du brukar, se till att maten är ordentligt tillagad bara

  • Anonym (Grus)

    Strunta i de elaka kommentarerna, det är inget konstigt att vara jätteorolig som gravid. Enligt råden från livsmedelsverket finns det ju anledning till det. Vad gäller smörgåstårtan behöver du nog inte oroa dig. Det var bra att plocka bort skinkan och vad gäller räkorna hade du nog känt på smaken om de var dåliga. Är det inte så också att räkor orsakar inte den för foster farliga magsjukan, utan ?bara? vanlig magsjuka?

  • Anonym (Grus)
    Anonym (Nojjan) skrev 2019-03-04 06:31:10 följande:

    Det gör du inte.

    Första barnet och bm ger tips och råd om saker.

    Om 2 år kanske du väntar barn nr 2 och då är det nya råd osv.

    Ät som du brukar, se till att maten är ordentligt tillagad bara


    Hur är kallskuren skinka och smörgåstårta ordentligt tillagad? :)
  • Anonym (K.)
    Russianwoman23 skrev 2019-03-04 06:14:58 följande:

    Nejdå detta är bara mitt första barn och då blir man automatiskt orolig att man har ätit något dåligt. Enligt många är detta fullt normalt. Man vill inte skada sin ofödda unge


    Nej, "man" blir inte automatiskt orolig. Du blir. Jag brydde mig inte särskilt mycket, förutom att jag läste på om vissa mediciner och hade handskar när jag rensade kattlådan.

    Min kompis slängde broschyren från MVC direkt i återvinningen.
  • Jilo
    Anonym (K.) skrev 2019-03-04 07:17:05 följande:

    Nej, "man" blir inte automatiskt orolig. Du blir. Jag brydde mig inte särskilt mycket, förutom att jag läste på om vissa mediciner och hade handskar när jag rensade kattlådan.

    Min kompis slängde broschyren från MVC direkt i återvinningen.


    Du hade handskar när du rensade kattlådan men brydde dig inte om du ÅT livsmedel som kan innehålla samma bakterie? Märkligt.

    Märkligt också att inte bry sig om vare sig risk för missfall eller allvarliga fosterskador. Eller vad trodde du, din kompis, och vissa andra i denna tråd, att livsmedelsråden var till för?
  • Erla

    Du behöver nog inte oroa dig. Livsmedelsbutiker som har charkuterier måste följa vissa renhållningsregler så du har mest troligt inte smittats. Du åt inte av det som var mest riskabelt (ändå liten risk).

  • Russianwoman23

    Pratade med min sambo som ätit samma smörgåstårta och han känner sig också konstig i magen som jag gör. Har pratat med barnmorske mottagningen och de trodde inte att det kan vara smörgåstårtan och bad mig avvakta någon dag och se om symtomen försvinner.

  • Anonym (AHA)

    Hej!

    Jag tycker att det är självklart att oroa sig och vilja undvika att skada sitt foster när det finns vissa risker som man kan undvika. Jag följer själv också livsmedelsverkets riktlinjer och tror att de flesta gör det.

    Som jag har förstått utifrån livsmedelsverkets info så är listeria en bakterie som kan finnas i många olika sorters mat men som blir skadlig för riskgrupper (som gravida) när det växer till sig till för stora mängder. Den trivs bäst i mat som förvaras länge kyld och i all rekommendationer står det ju för riskfyllda livsmedel ?ät inom några få dagar?, så som uppskuren melon eller tinade frysta grönsaker m.m. Vad jag förstår så är färska grönsaker motståndskraftiga då de har ett inbyggt försvar och blir dåliga först när de börjar bli rejält dåliga. Tårtan lagades förmodligen kort inpå att ni fick hem den och stod 1 dygn i kylen, det låter inte som farligt länge. En smörgåstårta innehåller väl mest livsmedel med lågrisk (typ bröd, grönsaker, pastöriserade mejeriprodukter. Så om du avstod skinkan så borde det inte vara någon fara. Men du skulle ju för att bli lugnare kunna ringa till inköpsstället, läsa på mer om listeria utifrån vad tårtan innehöll eller skriva eller ringa till livsmedelsverket.

    Jag är absolut ingen expert, men vill bara skänka några lugnande ord utifrån hur jag skulle ha resonerat och berömma dig för att du är nogrann och inte vill ta onödiga risker. Tröttsamt med människor som inte respekterar det!

  • Erla
    bananen86 skrev 2019-03-09 06:06:14 följande:

    Varför ska man inte äta skinka?


    Rökta charkprodukter riskerar i högre grad att odla listeriabakterier. Färska varor kan dock ätas som vanligt, men många vågar inte detta. Risken att smittas är väldigt liten, men blir man smittad så kan man riskera barnets liv.
  • Ittna

    Hej!

    Förstår att du blir orolig, jag kan bli likadan. Men risken för att du ska ha drabbats av just listeria om du nu fått någon typ av matförgiftning är liten. Att din sambo ev blivit dålig tyder också på att det inte är listeria (såvida han inte lider av någon allvarlig sjukdom som ger nedsatt immunförsvar).

    ALL smörgåsskinka innehåller inte listeria. Om den oturligt skulle göra det ska den också ha hunnit tillväxa tillräckligt för att kunna orsaka sjukdom.

    Tillverkarna provtar regelbundet produkterna och om listeria hittas återkallas produkten.

    Här kan du läsa lite mer om hur många som drabbas och vilka det är som drabbas (mest äldre, sjuka personer): www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/sjukdomsstatistik/listeriainfektion/

Svar på tråden Bör jag vara orolig?