• Äldre 4 Mar 09:47
    208 visningar
    2 svar
    2
    208

    Tidig mens, när ägglossning?

    Maken och jag har börjat jobba på ett syskon till vår son. Min mens, som alltid är regelbunden kom denna månad tre dagar tidigare än beräknat. Har en cykel på 28 dagar så nu blir jag förvirrad, när är ägglossningen då? Ska man räkna utifrån den vanliga cykeln eller utefter att mensen kom tidigare?

    Kommer mysa oavsett men ändå skönt med lite koll :)

  • Svar på tråden Tidig mens, när ägglossning?
  • Äldre 4 Mar 09:55
    #1

    När äl sker kan ju vara högst individuellt. Är du "standard" sker din äl ungefär på dag 14 i cykeln och mensen kommer sedan 15 dagar efter äl. Men! Och det är ett stort men! Har du en cykel på 28 dagar kan din äl ske på alltifrån dag 14 till aldrig. Den kan till och med ske tidigare än dag 14.

    Oftast brukar man räkna att äl sker ca 15 dagar före mensens start.

    Själv höll jag på att bli helt knäckt i barnverkstaden pga att inget i min cykel var i närheten av standard. Hade oregelbundna cykler och upptäckte genom äl-test och tempmetoden att jag dessutom hade mindre än 14 dagar mellan äl och mens. Det var helt omöjligt att räkna ut när äl skulle ske utan hjälpmedel för min del. Så det kan tyvärr vara komplex :/

  • Äldre 4 Mar 09:57
    #2

    Vill tillägga att du ska räkna efter mensens första dag, dvs första dagen i din cykel. I ert fall skulle jag försöka täcka upp genom att ligga från dag 10 i cykeln till och med dag 20. Då bör ni ha prickat äl.

Svar på tråden Tidig mens, när ägglossning?