• Anonym (Ts, bonusförälder.)

    Lägger jag mig i för mycket?

    Jag har kikat lite på andra trådar och även frågat runt i många andra ställen utanför forum om bonusfamiljer och hur de har det hos sig.

    Jag skulle nog säga att utifrån alla samlade data så är det vanligt förekommande att föräldrarna har sammarbetssvårigheter rörande barn med veckovis boende hos varje förälder. De vuxna delar inte syn på uppfostran och därför slits barnen mellan två sätt att förhålla sig till olika situationer. Den ena förälderns levnadssätt bubblar över på den andra förälderns vecka och så vidare, och där uppstår en enorm frustration hos föräldrarna och deras respektive (bonusföräldrarna).

    Vårat läge är inte helt olikt, om inte en aning värre, och även om jag älskar mina bonusbarn så är det otroligt frustrerande på hur de beter sig emellanåt. Åldersmässiga problem åsidosatta.

    Jag har en ganska så konflikträdd sambo som levt ett mycket jobbigt liv i över 9 år med barnens andra förälder där psykisk mobbning varit vardagsmat. Min sambo har väldigt svårt att ta tag i de jobbiga situationerna för att inte konfrontera sitt ex och pratar med psykolog om detta, men det är en långsam process. Barnen mår inte jättebra och vi har en dialog med socialen. Det är otroligt mycket som ligger på föräldrarnas förmåga att kunna sammarbeta och initiativtagande för att driva sin vilja igenom.

    Min sambo uppskattar verkligen att jag är med och pushar och uppmuntrar till rättvisa för barnens skull. Jag är med och tar alla konflikter på ett eller annat sätt där jag personligen anser att barnens rätt går före psykopatförälderns önskan. Barnen har visat en enorm uppskattning för att jag ofta för deras talan även om de samtidigt är enormt rädd att det ska framgå att barnen tycker illa om vissa saker som den andra föräldern gör.

    Jag har inget stöd rent lagmässigt och måste ofta backa för att låta min sambo sköta pratet. Det är där problemet uppstår.

    Det går inte så bra, utan min sambo viker sig ofta för den andra förälderns önskan av rädsla och vi är tillbaka på noll igen. Socialen ser problemet men även de är ju bundna till reglerna att det är endast vårdnadshavarna som får föra dialog kring barnen i känsliga ärenden. Psykopaten är en hal och sliskig typ som kan snacka sig ur det mesta så inget händer från myndigheterna.

    Jag vet hur desperat min sambo är i behov utav hjälp med dessa viktiga frågor rörande barnen men jag känner mig ändå hjälplös.

    Är det fel av mig att pusha på och försöka stötta min sambo och barnen på detta sätt? Jag vet att det påverkar min sambo väldigt psykiskt men ändå uppmuntras jag till att driva på för barnens skull. Eller ska jag bara acceptera att min sambo och barnen lever i en extrem orättvisa och under psykopatens våld? Jag kan tillägga att psykopaten inte är fysiskt våldsbenägen men det är ofta jag önskar att jag spelat in det som har sagts till oss. Det är en sjuk människa.

  • Svar på tråden Lägger jag mig i för mycket?
  • Anonym (...)

    Utan att känna till några specifika detaljer rörande den andra förälderns beteende så skulle jag definitivt säga att du gör rätt i att lägga dig i som du gör och att det verkar som att både din sambo och barnen behöver dig.

    Om inte annat så är det nog ett stort stöd  och en trygghet för både barnen och din partner att känna att du bryr dig och att du gör så gott du kan för att hjälpa dem.

  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2019-03-04 13:10:11 följande:
    Utan att känna till några specifika detaljer rörande den andra förälderns beteende så skulle jag definitivt säga att du gör rätt i att lägga dig i som du gör och att det verkar som att både din sambo och barnen behöver dig.

    Om inte annat så är det nog ett stort stöd  och en trygghet för både barnen och din partner att känna att du bryr dig och att du gör så gott du kan för att hjälpa dem.
    Håller med
  • Anonym (Ts, bonusförälder.)
    Anonym (...) skrev 2019-03-04 13:10:11 följande:

    Utan att känna till några specifika detaljer rörande den andra förälderns beteende så skulle jag definitivt säga att du gör rätt i att lägga dig i som du gör och att det verkar som att både din sambo och barnen behöver dig.

    Om inte annat så är det nog ett stort stöd  och en trygghet för både barnen och din partner att känna att du bryr dig och att du gör så gott du kan för att hjälpa dem.


    För att ge en mer utförlig bild utav den andra föräldern utan att bryta en önskad anonymitet så kan jag säga att denne föräldern har en omfattande arsenal med fula och nedvärderande kommentarer på lager och gärna ser sig själv som en sorts ledare/tyrann över barnen och låter sig inte påverkas av rimliga önskemål. I dessa fall uppvisas en auktoritär roll att det är denne föräldern som bestämmer, och ingen annan. Denne föräldern kan bli extremt tvär till den grad att oavsett hur sunt önskemålet är. Det ska helt enkelt inte accepteras för att denne själv inte kom på idén först eller att initiativet skulle innebära att barnen öppet skulle visa en uppskattning gentemot mig eller min sambo för förslaget. Samtidigt som psykopatföräldern inte alls uppvisar ett intresse för barnen mer än ibland. Det märks att barnen är kontrollerade och ibland har jag även uppfattat att barnen fått "uppdrag" av den andra föräldern att förstöra/stjäla saker från oss. Det har blivit lite som en busig lek för barnen och vi gör allt vi kan för att avvärja ett sådant beteende. Till viss grad är det ändå barnens förälder, så en viss kärlek finns ändå där och en pliktkänsla att stå föräldern trogen och göra sig sedd av denne.

    Vi vill bara att dumheterna ska sluta.
    Anonym (vt) skrev 2019-03-04 15:19:40 följande:

    Ja


    Menar du att jag lägger mig i för mycket? Det vore bra för mig om du kunde förklara hur du resonerar, så att jag kanske kan förstå vad det är jag gör fel i så fall.

    Hur kan jag bättra mig? Min sambo och dennes barn betyder mycket för mig och jag vill att de ska må bra.

    Om jag anses vara en bidragande faktor till att de har det jobbigt så är jag mer än öppen för alternativa lösningar.
  • Anonym (bonusförälder)

    Fortsätt stötta och jobba om du orkar och om ni ser att det ger framgång. 

Svar på tråden Lägger jag mig i för mycket?