• hellokajsa

    Bästa privata IVF kliniken efter misslyckade IVF-behandlingar via landstinget?

    Är det någon som har tips om hur vi hittar bästa IVF-kliniken här i Sverige eller utomlands?

    Bakgrund:

    Jag och min kille båda 39 i år (han har 2 barn sedan tidigare 10 & 13 år gamla) har försökt bli gravida i över 2 år med IVF på rmc i Linköping. Nu har vi gjort sista försöket (det blev bara 3 insättningar tot) så nu måste vi leta oss vidare privat. (Vi bor och jobbar i Norrköping och Linköping.)

    Vid första besök och utredning så har jag haft bra värden och allt har sett bra ut.

    ? Behandling 1 korta perioden

    Gonal F: 7 ägg ut - 1 normalbefruktat - 1 embryo states in - tokblödde ruvardag 10 - missfall

    ? Behandling 2 korta perioden

    Menopur: 4 ägg ut - normalbefruktat - 1 embryo sattes in

    - tokblödde ruvardag 10 - missfall

    ? Behandling 3 långa perioden

    Nässpray suprecur och sen Gonal F: 9 ägg ut - 2 normalbefruktade - 1 embryo sattes in

    - tokblödde ruvardag 11 - missfall

    Embryo 2 överlevde inte för nedfrysning

    Det enda vi vet är att jag har haft svårt att få många och mogna ägg som sen blir normalbefruktade.

    Vi väntar på en sammanfattning från läkaren i slutet av mars, lång väntan dit tyvärr. Men vi vill börja leta klinik och fortsätta så fort det bara går ????

    Så inte SÅ många insättningar tyvärr på 3 ggr. Allt känns otroligt mörkt. Jag är jättestressad som 39 år gammal i sommar och med många års längtan till barn.

    Nu måste vi börja om från början och leta efter var vi ska vända oss.

    Alla tips om bra kliniker, bemötande priser och resultat såklart - viktigast av allt - mottages tacksamt!

    Stort tack ??

    Kajsa

  • Svar på tråden Bästa privata IVF kliniken efter misslyckade IVF-behandlingar via landstinget?
  • louisa83

    Hej! Har en tid nu velat skriva en egen tråd i forumet för att tipsa om en fertilitetsklinik i Aten, Grekland. Där gjorde vi vår IVF, en gång och lyckad (jag bor där). Det är en av de bästa fertlitetsklinikerna i Grekland och har jättebra resultat. De heter embryoland och deras sida är "www.embryoland.gr". Det finns en engelsk version också. Det kanske låter lite konstigt att åka till Grekland för nåt sånt här, men tydligen är Grekland ledande inom det här området! Och till denna klinik kommer det folk från hela världen! Flera från Sverige! Jag vet att de har Skype samtal först, de får skicka in lite prover tror jag, sen åker man dit för att göra hela IVF proceduren, men sen kan man åka hem igen medan man väntar på resultatet. Du anar inte hur ofta vi kom in på läkarens kontor och Jag hörde honom skypa med nån utlänning på Skype och meddela dem att de var gravida. Pratade med jättemånga där från andra länder som kommit till Grekland just för att bli gravida, de flesta hade försökt i flera år i deras hemländer innan de åkte dit och blev för första gången gravida. Sista gången jag var på läkarens kontor var det en kvinna på 55+ som ringde honom för att hon hade förverkar. Jag själv hade stora problem med endometrios och de flesta av mina ägg var förstörda /dålig kvalité. Cystor hade jag också. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna bli med barn. Men det gick på första försöket! Kan tyvärr inte jämföra med IVF I Sverige dock eftersom jag aldrig gjort det där. Ett försök på Embryoland kostar runt 2000 och 2500 euro, minns inte den exakta summan. Om du eller någon annan är intresserad så ger jag gärna mer information!

  • hellokajsa

    Hej @louisa och tack för ditt svar ????

    Jag har hört lite om Grekland och Athen men främst iom att en pratar om det där med immunförsvaret som stöter bort embryot. Jag undrar ju verkligen om det är embryona som varit dåliga hos mig eller om min kropp inte varit mottaglig. Dock lät 25 000 euro dyrt, samma som i Sthlm typ och då ska en resa till Athen och bo dessutom så dyrare. Trodde det var billigare utomlands jämfört m Sverige? Då låter det ju inte så..

    Men jag ska ändå kolla upp dom, tack! Funkar det är det ju värt varenda krona!

  • louisa83
    hellokajsa skrev 2019-03-05 07:40:00 följande:

    Hej @louisa och tack för ditt svar ????

    Jag har hört lite om Grekland och Athen men främst iom att en pratar om det där med immunförsvaret som stöter bort embryot. Jag undrar ju verkligen om det är embryona som varit dåliga hos mig eller om min kropp inte varit mottaglig. Dock lät 25 000 euro dyrt, samma som i Sthlm typ och då ska en resa till Athen och bo dessutom så dyrare. Trodde det var billigare utomlands jämfört m Sverige? Då låter det ju inte så..

    Men jag ska ändå kolla upp dom, tack! Funkar det är det ju värt varenda krona!


    Ja jag har också sett här på forumet att det är några som åker till Athen för just problemet med att immunförsvaret stöter bort embryona. Men det är en annan läkare på en annan klinik, som antagligen är expert på detta. Den kliniken jag pratar om är en vanlig fertilitetsklinik som hjälper människor med alla möjliga problem. Jag har förstått att det är ungefär samma pris som i Sverige, och därför har jag inte riktigt förstått varför så många svenskar ändå åker till Aten och den här kliniken (och andra kliniker). Är det kanske för att deras success ratings är bättre? Är det för att de försökt alla möjliga kliniker i Sverige utan resultatet? Är det kanske medicinerna som är billigare här? Vad jag har förstått när jag läser här på forumet är att man på svenska kliniker inte alltid går till botten med problemen, speciellt de statliga finansierade försöken. När man betalar en klinik, så ger de dig säkert mer av sin tid och skickar dig att göra mer tester, och kanske personanpassar din behandling mer. När det gäller Grekland har jag hört att sättet som de "odlar" embryona på är mycket bra. Men jag är ingen expert på området så känns som att jag bara flummar nu. Hursomhelst så håller jag med, satsa på en privatklinik i Sverige först, om det inte går vägen så försök med Aten. Jag kände mig hemma från första besöket. Och på första besöket sa han "oroa dig inte, vi ska få dig gravid" och så blev jag gravid. Jag ser honom som min gud typ för det han gjorde och det jag såg att han gjorde för andra. Så ge absolut inte upp, du kommer klara det.
  • druvan52

    Vad jobbigt Jag har gått på livio Kungsholmen och har bara gott att säga om dem. De har sin statistik öppet på sin hemsida för hela liviokoncernen. Vet att många är nöjda med Falun också men det har jag inte provat. Lycka till!!

  • hellokajsa

    @louisa83 måste sätta mig in i olika kliniker och länder. Önskar det fanns en gemensam site som samlade alla och rankade. Också med förståelig statistik och statistik som visar framgång med olika metoder. Såg på Livio att dom har någon metod som kallas ?embryo glue? som jag undrar hur det funkar. Även någon forskning runt omogna ägg som livio bedriver i Gbg. Eftersom mitt problem har varit omogna ägg (tror dom) och sen att embryot inte fästit så tänker jag ju att det ev kan hjälpa. Tänkte starta en tråd även om det och se om någon testat någon av dessa metoder. Men är det större chans att få det att fungera utomlands så gör jag ju heldre det direkt än slösar 100 000 på en svensk klinik som inte fungerar.

    Tack för tips om kliniken i Grekland, jag ska kolla upp den! Sånt himla jobb att leta kliniker och jämföra och fatta ngt beslut :(

  • hellokajsa

    @louisa83 måste sätta mig in i olika kliniker och länder. Önskar det fanns en gemensam site som samlade alla och rankade. Också med förståelig statistik och statistik som visar framgång med olika metoder. Såg på Livio att dom har någon metod som kallas ?embryo glue? som jag undrar hur det funkar. Även någon forskning runt omogna ägg som livio bedriver i Gbg. Eftersom mitt problem har varit omogna ägg (tror dom) och sen att embryot inte fästit så tänker jag ju att det ev kan hjälpa. Tänkte starta en tråd även om det och se om någon testat någon av dessa metoder. Men är det större chans att få det att fungera utomlands så gör jag ju heldre det direkt än slösar 100 000 på en svensk klinik som inte fungerar.

    Tack för tips om kliniken i Grekland, jag ska kolla upp den! Sånt himla jobb att leta kliniker och jämföra och fatta ngt beslut :(

  • hellokajsa

    @louisa83 måste sätta mig in i olika kliniker och länder. Önskar det fanns en gemensam site som samlade alla och rankade. Också med förståelig statistik och statistik som visar framgång med olika metoder. Såg på Livio att dom har någon metod som kallas ?embryo glue? som jag undrar hur det funkar. Även någon forskning runt omogna ägg som livio bedriver i Gbg. Eftersom mitt problem har varit omogna ägg (tror dom) och sen att embryot inte fästit så tänker jag ju att det ev kan hjälpa. Tänkte starta en tråd även om det och se om någon testat någon av dessa metoder. Men är det större chans att få det att fungera utomlands så gör jag ju heldre det direkt än slösar 100 000 på en svensk klinik som inte fungerar.

    Tack för tips om kliniken i Grekland, jag ska kolla upp den! Sånt himla jobb att leta kliniker och jämföra och fatta ngt beslut :(

  • hellokajsa

    Tack för tips! Har pratat med en av klinikerna på livio i Sthlm (minns ej om gärdet el Kungsholmen) dom verkar ju vettiga! Svårt bara eftersom dom verkar fristående och jag måste själv göra jämförelser o komma fram till isf vilken av klinkerna... svårt! Vet du någon som använt ?embryo glue? eller den där tekniken som forskas i runt ägg som inte mognar?

    Kajsa

  • Sjuttiosjuan

    Kan varmt rekommendera Stockholm Ivf i Hammarby sjöstad! Otroligt kompetent och lyhörd personal som inte bangade på att testa olika lösningar och stimuleringar.

    Bara gott att säga om dom!

    Lycka till:)

Svar på tråden Bästa privata IVF kliniken efter misslyckade IVF-behandlingar via landstinget?