• Jerkerp

    Lurad att beställa reservdelar

    Råkade ut för en trist typ för en tid sedan. Jag erbjöd kamremsbyten i en annons på Facebook. En jeppe kontaktade mej för prisuppgift och gjorde sedan en beställning. Nån vecka innan jag skulle utföra reparationen kontaktade jag honom för att stämma av att han fortfarande ville ha arbetet gjort. Ha svarade ja. Jag meddelade att jag beställer hem reservdelar och han svarade ja. Några dagar innan arbetet skulle utföras hade vi åter kontakt för att bestämma tidpunkt för överlämning av bil. Han frågade om bussmöjligheter osv och skrev sedan att han skulle återkomma. Sen blev det tyst och där stod jag med delar för 2000 kr. Jag kollade upp vad det skulle kosta att lämna tillbaka delarna, frakten till Tyskland skulle gå på närmare 500 kronor och det ville jag naturligtvis inte betala. Försökte sedan kontakta honom men han vägrade svara.

    Min fundering nu. Finns det något brottsligt i hans tillvägagångssätt här? Lurendrejeri, bedrägeri...?

    //Thomas

  • Svar på tråden Lurad att beställa reservdelar
  • Anonym (mece)

    Eftersom ett avtal gjorts så har du möjlighet att driva det vidare, men för en 500 är det inte värt det med den tiden du kommer få lägga på det.

    När jag skruvade mycket tog jag alltid förskott på delar såvida jag inte kände personerna plus en mindre bokningsavgift.

  • Anonym (12345)

    Vart beställde du ifrån, 500kr för att skicka tillbaka ett kamremskit låter mycket.
    Han har beställt en tjänst av dig,varav att du ska beställa delar skicka en faktura till honom, returfrakten.

  • Jerkerp

    480 nånting enligt PostNord. Får heller inte skicka tillbaka och få slantar tillbaka, endast byte till annat.

  • Mompreneur

    Man har ju alltid rätt att ångra sitt köp/sin beställning.

  • CH2O2
    Mompreneur skrev 2019-03-18 10:48:06 följande:

    Man har ju alltid rätt att ångra sitt köp/sin beställning.


    Nej det har man verkligen inte alltid rätt till
  • Kerubmamman

    Hur stor chans har du att använda delarna till någon annan framtida kund? Kan du annonsera ut bytet/delarna med rabatt /?just nu?-pris? Då kanske du får en ny kund som betalar 1800 och då går du mindre back än att skicka tillbaka dem till Tyskland?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mompreneur
    CH2O2 skrev 2019-03-18 11:10:05 följande:

    Nej det har man verkligen inte alltid rätt till


    Jo, det har man verkligen alltid rätt att göra. Det kallas konsumentköplagen.
  • CH2O2
    Mompreneur skrev 2019-03-18 13:40:43 följande:

    Jo, det har man verkligen alltid rätt att göra. Det kallas konsumentköplagen.


    För det första finns inga såna paragrafer i konsumentköplagen, för det andra gäller inte konsumentköplagen för köp av tjänster, då används konsumenttjänstlagen, men konsumenttjänstlagen är troligtvis inte heller tillämplig eftersom det verkar vara fråga om köp mellan två privatpersoner. Då skulle köplagen ha gällt om det inte vore så att det är en tjänst ts sålt, då har vi bara avtalslagen kvar och där står det klart och tydligt att avtal ska hållas.
  • felix le chat
    CH2O2 skrev 2019-03-18 14:45:05 följande:
    För det första finns inga såna paragrafer i konsumentköplagen, för det andra gäller inte konsumentköplagen för köp av tjänster, då används konsumenttjänstlagen, men konsumenttjänstlagen är troligtvis inte heller tillämplig eftersom det verkar vara fråga om köp mellan två privatpersoner. Då skulle köplagen ha gällt om det inte vore så att det är en tjänst ts sålt, då har vi bara avtalslagen kvar och där står det klart och tydligt att avtal ska hållas.
    Njaa i detta fall blir det nog så att han får anses som näringsidkare om man skriver
    "kamremsbyten i en annons på Facebook."

    Han erbjuder ju sina tjänster till allmänheten via annons och blir därmed jämställd med att han säljer sina tjänster. En person som svarar på en sådan annons skall inte behöva anta att det är svartarbete som utförs.
  • CH2O2
    felix le chat skrev 2019-03-18 15:42:41 följande:

    Njaa i detta fall blir det nog så att han får anses som näringsidkare om man skriver

    "kamremsbyten i en annons på Facebook."

    Han erbjuder ju sina tjänster till allmänheten via annons och blir därmed jämställd med att han säljer sina tjänster. En person som svarar på en sådan annons skall inte behöva anta att det är svartarbete som utförs.


    Okej, jag tolkade det snarare att det var annons i form av inlägg i en grupp eller i sin feed där han som privatperson är avsändare. Man kan ju utföra tjänster som privatperson utan att det räknas som svartarbete. Är han näringsidkare tänker jag mig att han har rutiner för avbokade jobb, det låter konstigt att driva eget företag utan att ha någon som helst koll på vad som gäller vid avbokade jobb. Men då är också svaret väldigt enkelt, kunden som avbokade står för returfrakten. Ts har också rätt till ersättning för ev inkomstförlust till följd av avbokningen. Då är det bara att skicka en faktura.
Svar på tråden Lurad att beställa reservdelar