• LejonSa

    Nattskräck?

    Någon med erfarenhet utav nattskräck?

    Börjar misstänka att vår 14 mån har det vissa kvällar. Och det verkar som att det är de kvällar då han sovit dåligt under dagen.

    Idag somnade han i vagnen i ca 40-45 min vid 10 tiden. Vi var ute. Hade några ärenden. Sen försökte jag få honom sova igen runt 13-14 en stund. Omöjligt. Sen somna han inför natten kl 18.45. Men vaknade en timme senare o gallskrek i minst 1 timme i varierande grad. Svår att få kontakt med i början men sen var det bara otröstligt. Svårt att få honom att somna om.

    Till slut gav jag lite ersättning på flaska så somnade han igen.

    Detta har hänt en ca 4-5 ggr senaste månaden. Man blir helt utpumpad och skrämd själv!

    O imorgon börjar vi skola in honom. O jag ska tillbaka till jobb om 2 veckor o just nu vill jag bara grina. Han är för liten för förskolan!! Äldsta sonen började när han var 2 år. Denna gång kan vi inte vara hemma lika länge.

    Varför ska sömnen börja strula nu inför förskolestart och sätta spöken i skallen på mig!!

    Ville mest skriva av mig och höra om någon haft barn med nattskräck. Vad funkade för er? Hur länge höll det på? Borde jag tänka på något speciellt??

  • Svar på tråden Nattskräck?
  • LejonSa
    Babymama skrev 2019-03-07 18:46:59 följande:

    Jag minns förresten inte hur länge det höll på. Kanske ett halvår-ett år med äldsta. Inte lika lång tid med tvåan. Vårt tredje barn har aldrig haft nattskräck. Men hon sover med oss också, jag vet inte om det gör skillnad. Hon vaknar liksom aldrig ensam.


    Tack för svar!

    Ja man blir så rädd första gången. Vår äldsta hade ingen nattskräck heller. Båda barn har sovit inne hos oss. Inte i vår säng utan bredvid. Lillebror sover fortf i sin spjälsäng bredvid vår.

    Mobilen funkar här också. Det är vår sista utväg när inget annat funkar. För det har då väckt honom ur skräcken liksom. Problemet för oss har varit att han då piggnat till för mkt. Så nu testade jag sist med att bara spela upp något lugnt på Spotify. Inte lika effektivt men funkade det med.

    Minns du hur många episoder de hade i månaden typ?Hade de det ofta? Tycker mig märka att han oftast har det när han sovit dåligt under dagen också.
  • LejonSa

    Tack för era svar.

    Ligger här vaken efter ytterligare en natt.

    Han vaknade första gången runt 22. Gallskrek men lugn musik o liten nattlampa på och 1 min av youtube lugnade honom tillräckligt så jag kunde vagga honom till sömns igen.

    Sen var det dags igen vid 02. Inte gallskrik denna gång dock. Men han sover oroligt. Så fort man lägger ner honom o han inte känner närhet så gnyr han runt och smågråter.

    Jag stressas över denna brutna sömn varje kväll. Även om han inte har nattskräck varje kväll så sover han inte genom en enda natt. Vilket han tidigare gjorde.

    Ser också ett mönster i hur hans sömn under dagen varit. Dålig sömn under dagen innebär ganska säkert rubbad sömn med nattskräck under natten.

Svar på tråden Nattskräck?