• Ajv
    Äldre 5 Mar 12:40
    529 visningar
    8 svar
    8
    529

    Ångest över att flytta 100 mil och bli bonusförälder

    För 15 månader träffade jag en kille och vi blev störtkära. Pga barn från en tidigare relation bor han i en annan stad. Under året har vi åkt fram och tillbaka. Men att jag flyttar har ju varit förutsättning för vår relation ska hålla. Ganska snart började vi prata om barn, hade jag blivit gravid hade det ju blivit ännu mer oundvikligt och lättare att ta steget. Men ännu no luck. Jag har sökt lite jobb senaste halvåret men det finns inte jättemånga intressanta jobb i regionen. Jag har känt att jag vill ha ett jobb jag gillar om jag ska börja om helt på nytt i en ny stad.

    Alla de här grejerna har inneburit en hel del stress på relationen som har stormat med olika intensitet sedan start, ofta pga min ångest. Relationen med hans barn har också påverkats, det har blivit uppenbart att det inte är så lätt som det kändes i början. Det är väl aldrig lätt för ett barn att plötsligt behöva dela sin pappa med någon efter att ha haft honom för sig själv i nästan fem år (barnet är snart 8) men jag tänker att våra konflikter såklart också påverkar. Jag har också åsikter om min killes uppfostringsstil, som jag tycker är för negativ. Jag upplever att han ibland också är negativ mot mig och liksom letar fel. Vi är båda besserwissrar, vilket kan bli jävligt jobbigt!????

    Om mindre än en månad är det bestämt att jag flyttar, jag kommer vara lärarvikarie tills jag hittar ett annat jobb. Men kommer det bli bra? När det är bra är det ju jättebra, men senaste tiden har jag gått med en skärande ångest i bröstet orimligt mycket! Vi har pratat om det men min kille menar att det går att prata sönder saker. Han känner sig kritiserad som pojkvän och pappa och blir defensiv. Jag i min tur känner mig osäker och rädd att bli ?ensam tillsammans?.

    Det är ju sjuuuukt många stressfaktorer just nu, som kommer försvinna iom att jag flyttar. Samtidigt lär det ju tillkomma sjuttonhundra nya! Jag kommer hyra ut min lägenhet, så det är ju inte oåterkalleligt. Dock är jag ju lite för gammal för att satsa på fel häst (37), jag vill ju ha barn!

    Någon som har erfarenhet av att flytta till en ny relation och kanske tom att bli bonusmamma?

  • Svar på tråden Ångest över att flytta 100 mil och bli bonusförälder
  • Äldre 5 Mar 13:02
    #1

    För mycket negativt är min första tanke.
    Är du verkligen säker på detta?
    Går det och "skiter sig" så har du slängt bort dessa år i onödan och vill du ha egna barn så har du inte tid att slösa.

  • Äldre 5 Mar 13:07
    #2

    Vänta med barn så att du känner att allt fungerar med sambon, bonus och den nya staden ett par år först.

  • Äldre 5 Mar 13:37
    #3
    -1

    Nej nej nej. Avbryt detta redan nu. Detta kommer gå åt helvete, 100% garanterat. Och då sitter du där och är antingen singel och barnlös efter att ha slösat bort x antal år på något som redan från början var tydligt skulle gå åt helvete, eller så sitter du fast där 100 mil hemifrån som ensamstående mamma utan någon möjlighet att flytta hem igen.

  • Ajv
    Äldre 5 Mar 13:50
    #4
    BeautifulLiz skrev 2019-03-05 13:02:31 följande:

    För mycket negativt är min första tanke.

    Är du verkligen säker på detta?

    Går det och "skiter sig" så har du slängt bort dessa år i onödan och vill du ha egna barn så har du inte tid att slösa.


    Jag har verkligen velat det här, men saker har liksom ?inte gått vår väg?. Det är ju så svårt att plötsligt bara avbryta ett projekt som tagit all ens fokus i över ett år. Och alla människor som är involverade...

    Vill bara att det ska gå bra, kännas bra och kul!!
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 5 Mar 13:51
    #5

    Sånt här är jättesvårt men det låter inte helt riskfritt. Av det lilla du skriver utläser jag en kille som vill "styra" (letar fel på dig osv). Det bästa kanske vore att flytta till samma stad men ha egen lgh först? Vet inte om det kan vara ett alternativ? Har du möjlighet flytta tillbaka om det inte funkar? 

    Om du redan ha rsynpunkter pp hur han uppfostrar barn så kan det vara helt säker på att det inte försvinner för att ni bor ihop. Det kommer snarare öka. 

  • Ajv
    Äldre 5 Mar 13:53
    #6
    Mandelskorpan skrev 2019-03-05 13:07:45 följande:

    Vänta med barn så att du känner att allt fungerar med sambon, bonus och den nya staden ett par år först.


    Jo, det är väl såklart det bästa, och kanske är det stressen som hindrat mig från att bli gravid men har inte riktigt marginalerna att vänta flera år..
  • Ajv
    Äldre 5 Mar 13:55
    #7
    Vejden skrev 2019-03-05 13:37:06 följande:

    Nej nej nej. Avbryt detta redan nu. Detta kommer gå åt helvete, 100% garanterat. Och då sitter du där och är antingen singel och barnlös efter att ha slösat bort x antal år på något som redan från början var tydligt skulle gå åt helvete, eller så sitter du fast där 100 mil hemifrån som ensamstående mamma utan någon möjlighet att flytta hem igen.


    Det här är ju ett svar jag förväntade mig att få men blir ändå helt kall..
  • Ajv
    Äldre 5 Mar 14:06
    #8
    äldreochklokare skrev 2019-03-05 13:51:00 följande:

    Sånt här är jättesvårt men det låter inte helt riskfritt. Av det lilla du skriver utläser jag en kille som vill "styra" (letar fel på dig osv). Det bästa kanske vore att flytta till samma stad men ha egen lgh först? Vet inte om det kan vara ett alternativ? Har du möjlighet flytta tillbaka om det inte funkar? 

    Om du redan ha rsynpunkter pp hur han uppfostrar barn så kan det vara helt säker på att det inte försvinner för att ni bor ihop. Det kommer snarare öka. 


    Jag har haft den idén men det skulle innebära mer logistik och mindre vardagsliv, som vi typ behöver, när vi ses är vi ju oftast lediga och liksom PÅ varann.

    Ja, så länge jag inte blir gravid så kan jag ju flytta tillbaka när som helst, lägenheten kommer ju vara kvar iallafall ett år (är en bostadsrätt) och än så länge har jag ju inte något fast jobb.

    Han är en väldigt resonlig person som funderar över sånt här väldigt mycket, vi kan ofta prata om de här sakerna på ett konstruktivt sätt, också.. Han håller ju med om att han ofta har en tråkig ton mot sitt barn, som kommer sig av stress och ensamt ansvar.
Svar på tråden Ångest över att flytta 100 mil och bli bonusförälder