• brallison

    Crocus ultraljudsklinik i Sthlm

    Har nån varit där för att göra NIPT eller annan fosterdiagnostik? Vad fick ni för allmänna intryck?
    Jag ska på inskrivning om 3 veckor på Mamma Mia Karlaplan till min gamla BM (samma som jag hade med min dotter för 9 år sedan), men där gör de NIPT endast om KUB visar nåt konstigt. Vi vill veta exakt om det är nåt fel på bebisen för att i så fall avbryter vi gravidideten, så bestämde att boka NIPT separat.
    Eller kan ni rekommendera nån annan klinik i Stockholm för just NIPT?

  • Svar på tråden Crocus ultraljudsklinik i Sthlm
  • Kabbleka

    Du kan ju aldrig få garantier, oavsett tester. Och behöver intrycket vara så himla bra? Det är ju bara ett blodprov som tas och då är det väl inte så viktigt hur personalen är eller om det är fint? Eller hur tänkte du med intryck?

  • Tigerkvinna

    Vi ska göra NIPT på Mamma mia. Det enda är att du får betala för det själv för dom gör det till självkostnadspris. 

  • brallison
    Tigerkvinna skrev 2019-03-06 15:57:06 följande:

    Vi ska göra NIPT på Mamma mia. Det enda är att du får betala för det själv för dom gör det till självkostnadspris. 


    Har ni bestämt det själva eller blev erbjudna? Hur mycket kostar det där?
  • brallison
    Kabbleka skrev 2019-03-06 12:35:42 följande:

    Du kan ju aldrig få garantier, oavsett tester. Och behöver intrycket vara så himla bra? Det är ju bara ett blodprov som tas och då är det väl inte så viktigt hur personalen är eller om det är fint? Eller hur tänkte du med intryck?


    Just med NIPT har man 99% säkerhet, vilket man kan inte säga om KUB.
    Gällande intryck - är de proffessionella? Är de trevliga (jag vill definitivt inte gå till en läkare som knappt lyssnar eller tittar på mig och endast ser mig som en källa pengar)? Så, ja, intryck är väldigt viktigt. Om jag blir inte behandlat bra, så ska jag tvivla på resultatet oavset av vad det blir.
  • brallison
    Akira Öken skrev 2019-03-06 18:42:01 följande:

    Vi gjorde nipt och ultraljud på mama mia. Det kostade 5500 kr. Kan ni inte göra testet där? Ni bekostar ju det privat oavsett.


    Jag tänkt på det, men blir förvirrad av att det står på deras sida att i Stockholms landsting man erbjuder NIPT endast om KUB resultatet var inte bra. Och jag vill definitivt inte vänta så länge. Jag ska iofs till Mamma Mia vecka innan Crocus kliniken, så om jag får göra NIPT på Mamma Mia, så avbokar jag bara det första, men tänkte kolla i alla fall.
    I vilken vecka gjorde ni NIPT? Hur länge behövde ni vänta från inskrivningen till det?
  • trollhona
    brallison skrev 2019-03-05 15:58:50 följande:

    Har nån varit där för att göra NIPT eller annan fosterdiagnostik? Vad fick ni för allmänna intryck?
    Jag ska på inskrivning om 3 veckor på Mamma Mia Karlaplan till min gamla BM (samma som jag hade med min dotter för 9 år sedan), men där gör de NIPT endast om KUB visar nåt konstigt. Vi vill veta exakt om det är nåt fel på bebisen för att i så fall avbryter vi gravidideten, så bestämde att boka NIPT separat.
    Eller kan ni rekommendera nån annan klinik i Stockholm för just NIPT?


    Nej du kan betala för NIPT hos MamaMia. Det gjorde jag förra året. Utan att KUB visade något. Jag ville bara vara 100% säker.

    NIPT gjordes på dagen jag bad om det, fick svar 2veckor senare om resultat (samt kön) fungerade utmärkt.
  • brallison
    trollhona skrev 2019-03-06 19:01:32 följande:
    Nej du kan betala för NIPT hos MamaMia. Det gjorde jag förra året. Utan att KUB visade något. Jag ville bara vara 100% säker.

    NIPT gjordes på dagen jag bad om det, fick svar 2veckor senare om resultat (samt kön) fungerade utmärkt.
    Perfekt! Tack för svaret!Glad
  • trollhona
    brallison skrev 2019-03-06 18:48:45 följande:
    Jag tänkt på det, men blir förvirrad av att det står på deras sida att i Stockholms landsting man erbjuder NIPT endast om KUB resultatet var inte bra. Och jag vill definitivt inte vänta så länge. Jag ska iofs till Mamma Mia vecka innan Crocus kliniken, så om jag får göra NIPT på Mamma Mia, så avbokar jag bara det första, men tänkte kolla i alla fall.
    I vilken vecka gjorde ni NIPT? Hur länge behövde ni vänta från inskrivningen till det?
    #2, det är lite komplicerat, saken är den att Stockholms läns landsting ger bara NIPT (med reducerat pris) om KUB visar på dåligt resultat. Men annars kan du alltid göra NIPT till självkostnadspris.

    Om du redan bestämt dig för att göra NIPT, så kan du strunta i KUB helt, då tror jag de tar 4999kr för NIPT, annars 5500kr om ni kombinerar med KUB.

    Jag gjorde NIPT i v16. Men du kan ta den från v.13 och framåt har jag för mig.
  • brallison
    trollhona skrev 2019-03-06 19:06:18 följande:
    #2, det är lite komplicerat, saken är den att Stockholms läns landsting ger bara NIPT (med reducerat pris) om KUB visar på dåligt resultat. Men annars kan du alltid göra NIPT till självkostnadspris.

    Om du redan bestämt dig för att göra NIPT, så kan du strunta i KUB helt, då tror jag de tar 4999kr för NIPT, annars 5500kr om ni kombinerar med KUB.

    Jag gjorde NIPT i v16. Men du kan ta den från v.13 och framåt har jag för mg.
    Precis - vi ska ju betala ändå. De måste göra UL för att säkerställa gravididetensgång samt antal foster, men annars behöver jag inte göra KUB som sådan. Jag är i v. 10 på inskrivningen, så antagligen blir NIPT gjort lite senare.
  • trollhona
    brallison skrev 2019-03-06 19:11:41 följande:
    Precis - vi ska ju betala ändå. De måste göra UL för att säkerställa gravididetensgång samt antal foster, men annars behöver jag inte göra KUB som sådan. Jag är i v. 10 på inskrivningen, så antagligen blir NIPT gjort lite senare.
    Boka tid för NIPT när du är där på inskrivningen, så får du ju en snabb tid.

    Lycka till :) och grattis till bebben
  • Akira Öken
    brallison skrev 2019-03-06 18:48:45 följande:

    Jag tänkt på det, men blir förvirrad av att det står på deras sida att i Stockholms landsting man erbjuder NIPT endast om KUB resultatet var inte bra. Och jag vill definitivt inte vänta så länge. Jag ska iofs till Mamma Mia vecka innan Crocus kliniken, så om jag får göra NIPT på Mamma Mia, så avbokar jag bara det första, men tänkte kolla i alla fall.

    I vilken vecka gjorde ni NIPT? Hur länge behövde ni vänta från inskrivningen till det?


    Tror det står så för att ingen ska tro att de "får" nipt. Vi valde bort kub helt då vi inte ville utsätta oss för ett eventuellt mindre bra (och osäkert) resultat och sedan vänta i upp till två veckor på svar på nipt. Tror vi gjorde nipt vecka i elva. Kan även ha varit vecka tolv. Det tog 8 arbetsdagar innan vi fick svar. Jag går på en annan mödravårdsmottagning och ringde själv och bokade testet hos mama mia. Fick tid en vecka senare.
  • brallison
    trollhona skrev 2019-03-06 19:27:10 följande:
    Boka tid för NIPT när du är där på inskrivningen, så får du ju en snabb tid.

    Lycka till :) och grattis till bebben
    Tack så mycket!
  • brallison
    Akira Öken skrev 2019-03-06 19:38:27 följande:
    Tror det står så för att ingen ska tro att de "får" nipt. Vi valde bort kub helt då vi inte ville utsätta oss för ett eventuellt mindre bra (och osäkert) resultat och sedan vänta i upp till två veckor på svar på nipt. Tror vi gjorde nipt vecka i elva. Kan även ha varit vecka tolv. Det tog 8 arbetsdagar innan vi fick svar. Jag går på en annan mödravårdsmottagning och ringde själv och bokade testet hos mama mia. Fick tid en vecka senare.
    Tack för svaret!
  • Jilo

    Har gjort ett tillväxtultraljud och ett vul på crocous. Skulle göra nipt i v 11 men ultraljudet visade tyvärr att bebisens hjärta slutat slå. Vi behövde bara betala för ul:et och hon som gjorde det var väldigt väldigt gullig i sitt bemötande av oss. Dock pratar de bara engelska.

  • brallison
    Jilo skrev 2019-03-06 19:49:42 följande:

    Har gjort ett tillväxtultraljud och ett vul på crocous. Skulle göra nipt i v 11 men ultraljudet visade tyvärr att bebisens hjärta slutat slå. Vi behövde bara betala för ul:et och hon som gjorde det var väldigt väldigt gullig i sitt bemötande av oss. Dock pratar de bara engelska.


    Tack så mycket för svaret! Engelska är inga problem.
    Ledsen för din del Det ska gå bra nästa gång!
  • brallison
    näsring skrev 2019-03-09 01:01:51 följande:

    Jag skulle betala för testet hos MM istället om ni ändå ska dit


    Ja, jag ska kolla med dem, då dit jag ska en vecka innan Crocus (man kan avboka 12 timmar innan). Som sagt var - blev orolig att de endast göra NIPT i fall om KUB är dålig och ville vara på den säkra sidan och bokat en tid på Crocus medan den fanns
Svar på tråden Crocus ultraljudsklinik i Sthlm