• Avenia

    Vad har ni för mobil + abonnemang till era barn?

    Min dotter vill ha mobil eftersom alla kompisar har det. Hon är 8 och det är lite tidigt men till 9-årsdagen kanske hon får en. Men jag är rädd att hon ska tappa bort den och vill inte köpa någon dyr sak. Och vad ska man ha för abonnemang ellet har man kontantkort till barn? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Vad har ni för mobil + abonnemang till era barn?
  • Griseknoen35

    12 år, Iphone 7 (hennes pappas gamla), kontantkort som fylls på vid behov men ska få ett abonnemang snart. Ett barnabonemang med lite surf och en fast summa att ringa för tänkte jag då. Hon får tele2 då så hon ringer och smsar gratis till oss föräldrar. Hon använder redan nu WhatsApp som går att ringa och sms från gratis. 

  • Anotherone

    Min son är 13 nu och fick sin första telefon när han var 10, en iPhone med några år på nacken. Först då började vi känna att det fanns ett behov för oss att kunna nå honom när han var ute med kompisar eller på träning osv, samt för honom att kunna ringa oss. Vi har alltid haft Telenor så vi kopplade hans sim-kort till vårt familjeabonnemang för 100kr mån.

  • Studentpappa

    Dottern har en av våra gamla iPhone 5s och halebop med 2gb surf. Det funkar bra, hon gjorde slut på surfen första gången nu på sportlovet när vi glömde att koppla upp mot wifi när vi kom till fjällen. Annars har det alltid räckt till.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (V)

    Min son fick en ny iPhone när han fyllde 12, innan dess fick han våra gamla. Lillebror är 10 och har bara fått våra gamla iPhones.

  • Avenia

    Ser att era barn är äldre. Jag vill vänta med mobil tills hon blir minst 10 men hon gråter över att kompisarna har mobiler. Det är så svårt! Kommer inte köpa en ny i alla fall. Lutar åt kontantkort.

  • Alexi

    Sonen fick en begagnad Iphone 6 när han fyllde åtta. Vi har ett billigt abonnemang på Halebop till den. Den används väldigt lite men vi tycker det är rimlig ålder numera att få en mobil i.

  • Alexi

    Ska tillägga att dottern fick också när hon fyllde 8, hon är 10 nu. I hennes fall hade kompisarna då och hon började vilja röra sig på egen hand och då kändes mobil skönt.

    Att vänta till tio år känns jättemärkligt sent faktiskt.

  • Griseknoen35
    Avenia skrev 2019-03-05 21:28:27 följande:
    Ser att era barn är äldre. Jag vill vänta med mobil tills hon blir minst 10 men hon gråter över att kompisarna har mobiler. Det är så svårt! Kommer inte köpa en ny i alla fall. Lutar åt kontantkort.
    Min 12 åring fick sin första telefon vid 7. Min son som är 8 fick sin vid 7 också, en iPhone 6 med nått abonnemang som min man har koll på. Skönt att de har så fort de börjar gå till och från kompisar själva. (såg att jag missade skriva att sonen även hade i första inlägget) 
  • Studentpappa
    Avenia skrev 2019-03-05 21:28:27 följande:

    Ser att era barn är äldre. Jag vill vänta med mobil tills hon blir minst 10 men hon gråter över att kompisarna har mobiler. Det är så svårt! Kommer inte köpa en ny i alla fall. Lutar åt kontantkort.


    Ja 10 är nog sent idag misstänker jag, på skolan vår äldsta går får de ha med sig mobilen från tvåan. Antar att de flesta har mobil då, dottern är 7 hon har mobil med abonnemang. Kompisarna har någon gammal telefon men inget abonnemang vad jag vet.

    Hennes abonnemang kostar 99:-/mån, funderade på kontantkort också först men såg inte vitsen med det när jag började jämföra.

    Jag fick mobil när jag var 14 tror jag, men det var 24 år sedan.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Vad har ni för mobil + abonnemang till era barn?