• Anzil

    Vi diskuterade om vi skulle äta där eller inte - De tog betalt ändå

    Hej!

    Jag känner dålig samvete och skuldkänslor för att jag inte gjorde någonting.

    I helgen drog jag och några kompisar på en restaurang. Av olika omständigheter så kändes det inte bra, jag såg på min kompis att denne i själva verket ville gå. Så jag frågade min polare att vi kunde gå någon annanstans.

    Min vän sa då att vi bör bestämma oss omgående. Jag sa då att vi drar då. Jag misstänkte att min vän i själva verket inte ville käka där.

    Men vännen hade visat upp sitt kort för personalen. Och helt plötslig drog han kortet för betalning medan vi stod och snackade om vi skulle käka där eller inte.

    Var det rätt eller fel av restaurangen. Nu kanske jag har lite svårt att visa en god senarie om hurdan var. Men om personalen märker om vi funderar på att om vi skall käka där eller inte. Och drar ändå för att de helt enkelt vill tjäna pengar. SÅ ansåg jag det hela stort fel.

    Om jag satte ned foten och stod upp för min vän och bad tillbaks om pengarna för vi skall gå någon annanstans.

    Hade vi fått tillbaka våra pengar då? Vi hade inte tagit något mat.

    Det var på ett buffé.

    Jag tycker inte det här var någon form av ''ånger i sista stund''. Det vart bara en kort diskussion om vi skall käka där eller inte, när personalen sysslade med min kompis kort för att sedan dra det när vi började allvarligt diskutera att vi bör nog dra om det inte känns bra.

    Rätt eller fel av restaurangen?

    Hade min kompis fått tillbaka pengarna?

  • Svar på tråden Vi diskuterade om vi skulle äta där eller inte - De tog betalt ändå
  • Bibbidi

    Men restaurangen tvingade väl inte din kompis att hala fram och ge dem bankkortet?? Restaurangen har gjort 0 fel. 

    Menar du, på allvar, att ni inte krävde tillbaka pengarna eller missförstod jag fel? Även om restaurangen inte gjorde ett dugg fel, iom att det helt och hållet är din kompis fel, så hade ni ändå kunnat be om pengarna tillbaka.

  • Anzil
    Bibbidi skrev 2019-03-05 22:20:10 följande:

    Men restaurangen tvingade väl inte din kompis att hala fram och ge dem bankkortet?? Restaurangen har gjort 0 fel. 

    Menar du, på allvar, att ni inte krävde tillbaka pengarna eller missförstod jag fel? Även om restaurangen inte gjorde ett dugg fel, iom att det helt och hållet är din kompis fel, så hade ni ändå kunnat be om pengarna tillbaka.


    Tonårsmamman1 skrev 2019-03-05 22:23:15 följande:

    Din vän skulle inte inte lämnat ifrån sig kortet. 

    Och som ovan skriver, varför inte be om pengarna tillbaka?


    Så man hade kunnat begära tillbaks sina pengar på en buffé just för att man inte har tagit någon mat och ångrat sig i sista sekunden?


    Det är lite komplicerad situation/scenarier att förklara i text. Jag som var där, tycker bara synd om min vän och inte alls såg som att denne gjort något fel.


    Jag är snarare arg på mig själv som inte gjorde någonting. Då vet jag till nästa gång i alla fall om jag hamnar i en liknade situation, där man faktiskt kan begära tillbaks pengarna om man faktiskt ångrar sig sista sekunden.


     


    I det här fallet handlande dock inte om sista sekunden.

    Tack för er svar!

  • Tonårsmamman1
    Anzil skrev 2019-03-05 22:45:58 följande:
    Tonårsmamman1 skrev 2019-03-05 22:23:15 följande:

    Din vän skulle inte inte lämnat ifrån sig kortet. 

    Och som ovan skriver, varför inte be om pengarna tillbaka?


    Så man hade kunnat begära tillbaks sina pengar på en buffé just för att man inte har tagit någon mat och ångrat sig i sista sekunden?


    Det är lite komplicerad situation/scenarier att förklara i text. Jag som var där, tycker bara synd om min vän och inte alls såg som att denne gjort något fel.


    Jag är snarare arg på mig själv som inte gjorde någonting. Då vet jag till nästa gång i alla fall om jag hamnar i en liknade situation, där man faktiskt kan begära tillbaks pengarna om man faktiskt ångrar sig sista sekunden.


     


    I det här fallet handlande dock inte om sista sekunden.

    Tack för er svar!


    Ni ångrade väl er efter att ni betalt? 
  • Anzil
    Tonårsmamman1 skrev 2019-03-05 22:58:26 följande:
    Ni ångrade väl er efter att ni betalt? 
    Ja, det kanske man kan säga. Jag tror min vän ångrade det mest utan att säga något. Jag ångrade mig på grund av min kompis. Liksom hon såg inte nöjd ut och ansåg att det var försent när personen drog i kortet.

    Så vi ångrade oss och skulle nog ge oss iväg om han inte drog i kortet.

    Men vi sa ingenting och därför känner jag dålig samvete att jag inte steppade fram och begärde om pengarna tillbaka och gav oss iväg någon annanstans.

    Hon ansåg att det var ''försent'', för att personalen hade dragit i kortet.
  • Kusinen

    Ni går in på en restaurang pch betalar för buffe. Sedan öndrar ni er men går därifrån utan att meddela personalen att ni ändrat er och utan att fråga om det är möjligt att ångra köpet?

    Du har nu då.igt samvete för att du anser att du borde ha pratat med personalen om er ångerköp.

    Jag förstår inte riktigt varför ditt ansvar att ångra köpet var större än kompisens. Var det så att hon betalade för er båda? I så fall ska ju du föratås betala tillbaka din andel til kompisen. Är det det som du du derar på om du bör göra eller ej? I så fall tycker jag att det är självklart att du ska det.

    I övrigt är det väl bara att lära av sina misstag. Tråkigt med ett onödigt utlägg men inte hela världen ändå väl?

  • Anzil
    Kusinen skrev 2019-03-06 06:41:57 följande:

    Ni går in på en restaurang pch betalar för buffe. Sedan öndrar ni er men går därifrån utan att meddela personalen att ni ändrat er och utan att fråga om det är möjligt att ångra köpet?

    Du har nu då.igt samvete för att du anser att du borde ha pratat med personalen om er ångerköp.

    Jag förstår inte riktigt varför ditt ansvar att ångra köpet var större än kompisens. Var det så att hon betalade för er båda? I så fall ska ju du föratås betala tillbaka din andel til kompisen. Är det det som du du derar på om du bör göra eller ej? I så fall tycker jag att det är självklart att du ska det.

    I övrigt är det väl bara att lära av sina misstag. Tråkigt med ett onödigt utlägg men inte hela världen ändå väl?


    Jag har kanske varit lite otydlig.

    Nej, vi hamnade i en restaurang. Sedan när min kompis skulle betala sin mat och visade upp kortet. Av olika omständigheter blev det lite ''lustigt'' som jag inte tänker skriva här, för då berättar jag för mycket detaljer och det vill jag undvika av olika anledningar.

    Därav min reaktion till min kompis att vi absolut kan gå någon annanstans och vi diskuterade vi tre om vi skulle verkligen äta eller inte. Hennes respons blev: I sådan fall måste vi bestämma nu.


    Jag kommer inte exakt ihåg vad jag sa men jag tror att jag sa i något stil med: Vi kan gå någon annanstans.

    Men då drog personalen kortet och min kompis sa: Det är försent.

    Vi betalade maten alla för sig och åt i alla fall.

    Det verkar absolut gå att få tillbaks sina pengar. Något som jag har lärt mig.


    GGN skrev 2019-03-06 07:45:06 följande:

    Klart ni hade fått pengarna tillbaka om ni bara sagt till.



    Om det nu var så att vi kunde ångra oss. Skulle hon i själva verket få tillbaks sina pengar på kortet? Jag undrar eftersom vad gör man om personalen säger att det inte finns några pengar i kassan.

    Eller fungerar alla kortmaskiner detsamma, liksom att man kan få tillbaks sina pengar på kortet?

    Tack till alla er som givit informationen att man faktiskt kunnat få tillbaks sina pengar.

    Gäller enbart buffé eller gäller det även i en restaurang där man gör en beställning och sedan när de håller på med maten, så ångrar man sig och talar om att man vill få tillbaks sina pengar? Eller hur fungerar det där?
  • Pope Joan II
    Anzil skrev 2019-03-06 14:47:29 följande:

    Jag har kanske varit lite otydlig.

    Nej, vi hamnade i en restaurang. Sedan när min kompis skulle betala sin mat och visade upp kortet. Av olika omständigheter blev det lite ''lustigt'' som jag inte tänker skriva här, för då berättar jag för mycket detaljer och det vill jag undvika av olika anledningar.

    Därav min reaktion till min kompis att vi absolut kan gå någon annanstans och vi diskuterade vi tre om vi skulle verkligen äta eller inte. Hennes respons blev: I sådan fall måste vi bestämma nu.


    Jag kommer inte exakt ihåg vad jag sa men jag tror att jag sa i något stil med: Vi kan gå någon annanstans.

    Men då drog personalen kortet och min kompis sa: Det är försent.

    Vi betalade maten alla för sig och åt i alla fall.

    Det verkar absolut gå att få tillbaks sina pengar. Något som jag har lärt mig.


    GGN skrev 2019-03-06 07:45:06 följande:

    Klart ni hade fått pengarna tillbaka om ni bara sagt till.



    Om det nu var så att vi kunde ångra oss. Skulle hon i själva verket få tillbaks sina pengar på kortet? Jag undrar eftersom vad gör man om personalen säger att det inte finns några pengar i kassan.

    Eller fungerar alla kortmaskiner detsamma, liksom att man kan få tillbaks sina pengar på kortet?

    Tack till alla er som givit informationen att man faktiskt kunnat få tillbaks sina pengar.

    Gäller enbart buffé eller gäller det även i en restaurang där man gör en beställning och sedan när de håller på med maten, så ångrar man sig och talar om att man vill få tillbaks sina pengar? Eller hur fungerar det där?
    Finns det särskilda skäl till att du känner att du hade behövt föra din kamrats talan? Varför kunde hon inte själv säga ifrån hur hon ville göra, menar du?

    Om du beställt mat som lagats åt dig och ångrar dig utan att det har med utebliven service eller annat som är restaurangens ansvar så kan du naturligtvis inte få pengarna tillbaka. 
  • Kjell2

    Vad du krånglar till saker och ältar konstigheter

    Ja, man kan dra kortet igen och ta bort den tidgare gjorda dragningen. Görs  tex vid rena fel. Om ni får göra det är upp till krogen. 

    Har ni beställt och fått maten så räkna med att ni får betala.

  • Kusinen
    Anzil skrev 2019-03-06 14:47:29 följande:

    Jag har kanske varit lite otydlig.

    Nej, vi hamnade i en restaurang. Sedan när min kompis skulle betala sin mat och visade upp kortet. Av olika omständigheter blev det lite ''lustigt'' som jag inte tänker skriva här, för då berättar jag för mycket detaljer och det vill jag undvika av olika anledningar.

    Därav min reaktion till min kompis att vi absolut kan gå någon annanstans och vi diskuterade vi tre om vi skulle verkligen äta eller inte. Hennes respons blev: I sådan fall måste vi bestämma nu.

    Jag kommer inte exakt ihåg vad jag sa men jag tror att jag sa i något stil med: Vi kan gå någon annanstans.

    Men då drog personalen kortet och min kompis sa: Det är försent.

    Vi betalade maten alla för sig och åt i alla fall.

    Det verkar absolut gå att få tillbaks sina pengar. Något som jag har lärt mig.

    Om det nu var så att vi kunde ångra oss. Skulle hon i själva verket få tillbaks sina pengar på kortet? Jag undrar eftersom vad gör man om personalen säger att det inte finns några pengar i kassan.

    Eller fungerar alla kortmaskiner detsamma, liksom att man kan få tillbaks sina pengar på kortet?

    Tack till alla er som givit informationen att man faktiskt kunnat få tillbaks sina pengar.

    Gäller enbart buffé eller gäller det även i en restaurang där man gör en beställning och sedan när de håller på med maten, så ångrar man sig och talar om att man vill få tillbaks sina pengar? Eller hur fungerar det där?


    Har lite svårt att förstå vad du undrar över. Man har ingen ångerrätt efter att man beställt och betalat maten, men man har ju alktid möjligheten att fråga och då få ett ja eller ett nej.

    I ert fall verkar ni ha ångrat er i ungefär samma stund som kompisen betalade och då är sannolikheten stor att restaurangen skulle ha accepterat ett återköp, eftersom det handlade om buffe och ingen beställning gjorts och eftersom ni fortfarande stod i kassakön som jag förstår det.

    Så vad du undrar om ifall det gäller även efter att man beställt mat förstår jag inte riktigt. Du har ingen ångerrätt nör du köpt en vara i butik eller restaurang.
Svar på tråden Vi diskuterade om vi skulle äta där eller inte - De tog betalt ändå