• Rövardotter

    Myndig för att begära skadestånd?

    Jag blev dömd att betala skadestånd till en person under 18 år. Denna person har inte begärt skadeståndet ännu trots att domen föll för 2 år sedan.


     


    Jag har informerat personen i fråga att hen måste begära ut skadeståndet själv och hen sa för ett halvår sedan att hen ska göra det, och sedan att hen har gjort det. Men jag har fortfarande inte fått någon räkning.


     


    Jag misstänker att personens föräldrar inte vill begära skadeståndet för dom anser att hen har betett sig illa genom att ha lurat mig till brott.


     


    Personen i fråga (17 år) sa att hen kan göra en deal, om hen får pengarna direkt i handen så kan hen ta lite mindre än vad jag är dömd till. Men det vill jag ju inte.


     


    Är det så att när brottsoffret blir myndig så kan personen begära skadeståndet själv? Det gör man väl genom Kronofogden? 


     


    Jag hoppas att jag kan behålla pengarna eftersom jag är sjukpensionär och har väldig dåligt med pengar. Men hen har ju rätt till sina pengar. Jag tänker att jag ska vänta tills den dag hen fyller 18 så får vi se om hen gör något då, om hen ens vet hur man gör. Först då (efter ett tag) vågar jag använda pengarna till mig själv.


     


    Vad tror ni det är som händer här? Hur ska jag göra tycker ni?

  • Svar på tråden Myndig för att begära skadestånd?
  • Rövardotter

    Stämmer det att målsägande måste begära/ansöka om skadeståndet inom 3 år efter domen föll? ...annars får man behålla pengarna?

  • Långbenopluto
    Rövardotter skrev 2019-03-06 20:12:54 följande:
    Stämmer det att målsägande måste begära/ansöka om skadeståndet inom 3 år efter domen föll? ...annars får man behålla pengarna?
    Du är ju för mycket... herregud, ta ditt ansvar och betala!

    Vet du inte vart eller hur kan du ringa din advokat eller åklagaren eller brottsofferjouren.
    Nån av dom kan garanterat ge dig svar hur du ska agera.
  • Tveksamt
    Rövardotter skrev 2019-03-06 20:12:54 följande:

    Stämmer det att målsägande måste begära/ansöka om skadeståndet inom 3 år efter domen föll? ...annars får man behålla pengarna?


    Nej, preskriptionstiden för skadestånd är 10år.
    Och du bör givetvis göra vad du kan för att betala det oavsett. Du kontaktar lämpligtvis din advokat om du företrätts av en sådan, eller om du inte gjort det, offrets advokat och ber om uppgifter för att kunna betala det du är skyldig.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Rövardotter
    Långbenopluto skrev 2019-03-07 06:55:36 följande:
    Du är ju för mycket... herregud, ta ditt ansvar och betala!

    Vet du inte vart eller hur kan du ringa din advokat eller åklagaren eller brottsofferjouren.
    Nån av dom kan garanterat ge dig svar hur du ska agera.
    Klart jag vet hur man gör, jag bara undrar varför jag ska betala när ingen ber mig om det.
  • Långbenopluto
    Rövardotter skrev 2019-03-07 21:27:18 följande:
    Klart jag vet hur man gör, jag bara undrar varför jag ska betala när ingen ber mig om det.
    Det visar vilken slags människa du är.....
  • Tveksamt
    Rövardotter skrev 2019-03-07 21:27:18 följande:
    Klart jag vet hur man gör, jag bara undrar varför jag ska betala när ingen ber mig om det.
    Vadå ingen ber dig?
    Du har blivit dömd till att betala i domstol. Man kan inte säga åt dig att betala på ett så mycket tydligare sätt än så.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Rövardotter
    Tveksamt skrev 2019-03-08 08:10:01 följande:
    Vadå ingen ber dig?
    Du har blivit dömd till att betala i domstol. Man kan inte säga åt dig att betala på ett så mycket tydligare sätt än så.
    Det är målsägarens eget ansvar att hova in skadeståndet. Men det visste du kanske inte. Nättroll brukar ju vara okunniga.
  • Tveksamt
    Rövardotter skrev 2019-03-08 14:52:54 följande:
    Det är målsägarens eget ansvar att hova in skadeståndet. Men det visste du kanske inte. Nättroll brukar ju vara okunniga.
    Varför du börjar snacka om nättroll förstår jag inte, det är helt obefogat och säger mer om dig än om mig.

    Vill du bli teknisk om saken så kan man ju säga att personen redan bett dig betala om hen sagt att hen kan tänka sig bli betald kontant.
    Och vad jag kan och inte kan om skadestånd har du ingen aning om, du verkar ju inte själv ha så bra koll när du tror att det preskriberas efter 3 år...

    Va nu en lite ansvarstagande person och kontakta din/hens advokat och begär uppgifter så att du kan betala det skadestånd du ska och få saken ur världen.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Rövardotter
    Tveksamt skrev 2019-03-08 16:24:31 följande:
    Varför du börjar snacka om nättroll förstår jag inte, det är helt obefogat och säger mer om dig än om mig.

    Vill du bli teknisk om saken så kan man ju säga att personen redan bett dig betala om hen sagt att hen kan tänka sig bli betald kontant.
    Och vad jag kan och inte kan om skadestånd har du ingen aning om, du verkar ju inte själv ha så bra koll när du tror att det preskriberas efter 3 år...

    Va nu en lite ansvarstagande person och kontakta din/hens advokat och begär uppgifter så att du kan betala det skadestånd du ska och få saken ur världen.
    Brott lönar sig. ;)
Svar på tråden Myndig för att begära skadestånd?