• Äldre 6 Mar 09:20
    3066 visningar
    30 svar
    30
    3066

    Gillar katter kattlåda med tak?

    Nu har jag inlett tankeprocessen kring att skaffa katt och genast är det en massa saker att ta ställning till och beslut om. Det kommer att bli en innekatt så den behöver en rejäl kattlåda, klösträd och lite andra grejer för stimulans.
    Jag satt och kollade på djungeln av olika kattlådor som finns och för luktens/utseendets skull så vore det ju praktiskt med en kattlåda som har tak, men gillar katter verkligen det? Känner de sig instängda, eller gillar de tvärtom att de har lite privacy när de går på toa?
    Vi ska (förmodligen) skaffa en vuxen katt från ett katthem och då kan jag inte själv vänja den vid en viss låda från början, men det kanske inte är något problem.
    Ni som har katt, vilken låda är bäst? Och ska man ha pellets i lådan eller kattsand? Och har ni andra tips, på jättebra klösträd eller bra mat eller något annat, så får ni jättegärna tipsa mig! 

  • Svar på tråden Gillar katter kattlåda med tak?
  • Äldre 6 Mar 11:49
    #11
    CitronTulo skrev 2019-03-06 11:30:21 följande:
    Vad gäller kattsand så föredrar JAG sand som INTE är klumpbildande! Eftersom jag har flera katter och det kan bli mycket kiss på en gång så blir det som cement i botten på lådan! Tycker det är enklare med icke klumpbildande sand där jag plockar bort bajs (såklart) när det behövs och sedan tömmer lådan helt på sand vid behov.
    Intressant! Ännu en sak att ta ställning till :) Vi kommer bara ha en katt, tror du att klumpbildande sand fungerar bättre då? Rinner kisset ner mer genom sanden till botten om det inte är klumpbildande sand eller hur funkar det? 
  • Äldre 6 Mar 12:03
    #12

    Kattlådans utformning och kattsand är en smaksak så kör på samma som katthemmet haft om det fungerat bra. Många katter vill inte gå på en redan använd låda så minst 2 lådor bör du ha. Personligen tycker jag klumpbildande sand är bäst och mest ekonomiskt. Cattia är ett märke som både är billigt och riktigt bra.
    Jag har Porta 21 och Applaws torrfoder framme jämt  och ger Mjau mjukmat 2g/dag.
    Tänk också på att du bör vara ledig och hemma med katten dom första veckorna och självklart ska du kosta på dig en bra försäkring.

  • Äldre 6 Mar 12:16
    #13
    Dexter dot com skrev 2019-03-06 12:03:40 följande:

    Kattlådans utformning och kattsand är en smaksak så kör på samma som katthemmet haft om det fungerat bra. Många katter vill inte gå på en redan använd låda så minst 2 lådor bör du ha. Personligen tycker jag klumpbildande sand är bäst och mest ekonomiskt. Cattia är ett märke som både är billigt och riktigt bra.
    Jag har Porta 21 och Applaws torrfoder framme jämt  och ger Mjau mjukmat 2g/dag.
    Tänk också på att du bör vara ledig och hemma med katten dom första veckorna och självklart ska du kosta på dig en bra försäkring.


    Aha, det är så det fungerar alltså, att katten inte vill gå på lådan om den är använd redan! Hm, hade hoppats kunna komma undan med en låda inne på toan men får väl kanske ha en i badrummet också då...
    Jag vill gärna ha kattsand som inte dammar så mycket, är Cattia ett bra alternativ då? Är det hur dammigt det är som gör prisskillnaderna mellan olika sand eller vad gör att vissa kostar mer?

    Applaws känner jag igen att jag läste om i något bäst i test tror jag, det andra har jag inte hört om. Mjau mjukmat 2g/ dag och torrfoder hela tiden alltså. Vi ska ju ha en innekatt som inte får lika mycket motion som en utekatt tyvärr, tror du att det kan bli för mycket mat för en innekatt att ge som du gör, eller är det lagom? Vill inte att den ska bli för tjock och har ingen aning om hur mycket som är för mycket. Jag övermatade våra hamstrar en del, är lite blödig av mig är jag rädd :)
  • Äldre 6 Mar 15:23
    #14
    tankfull skrev 2019-03-06 12:16:36 följande:
    Aha, det är så det fungerar alltså, att katten inte vill gå på lådan om den är använd redan! Hm, hade hoppats kunna komma undan med en låda inne på toan men får väl kanske ha en i badrummet också då...
    Jag vill gärna ha kattsand som inte dammar så mycket, är Cattia ett bra alternativ då? Är det hur dammigt det är som gör prisskillnaderna mellan olika sand eller vad gör att vissa kostar mer?

    Applaws känner jag igen att jag läste om i något bäst i test tror jag, det andra har jag inte hört om. Mjau mjukmat 2g/ dag och torrfoder hela tiden alltså. Vi ska ju ha en innekatt som inte får lika mycket motion som en utekatt tyvärr, tror du att det kan bli för mycket mat för en innekatt att ge som du gör, eller är det lagom? Vill inte att den ska bli för tjock och har ingen aning om hur mycket som är för mycket. Jag övermatade våra hamstrar en del, är lite blödig av mig är jag rädd :)
    Jag tycker Cattia dammar minimalt. Har ingen aning om varför viss sand är så dyr då jag inte upplever att dom dyraste är bäst.
    Katter småäter och är du inte hemma under dagarna och kan ge din katt mat regelbundet bör du ha mat ståendes framme. Du kan ju alltid ge foder för kastrater/överviktiga katter om du är rädd att den ska bli tjock.
  • Äldre 6 Mar 19:26
    #15
    Jemp skrev 2019-03-06 10:03:32 följande:

    Jag har alltid haft med tak men utan dörr. Det har funkat bra, men nämnas bör är att det ofta är en av de första sakerna som rekommenderas att ta bort om katten börjar kissa utanför etc, dvs det är ganska vanligt att de inte tycker om tak.

    Likaså "borde" de (instinktivt) föredra sand men många funkar ju fint på pellets också. Där skulle jag rekommendera att ha samma som katthemmet till en början. Everclean är oslagbart enligt mig men miljösamvetet är sugen på att testa träbaserad sand.

    Tillräckligt stor låda (minst en), kattmat med högt köttinnehåll (jag ger mjau blötmat och acana torrfoder. Torrt är smidigt men blötmat nyttigare eftersom katter generellt är dåliga på att dricka och njurproblem är vanligt).

    Klösträd och berikning är du ju inne på vilket är jättebra :) många bra idéer finns på tex kattstatus.se

    Och kastrera, försäkra och märk katten, om det nu fortfarande finns katthem som inte gör det innan.


    Nu har jag läst det som stod på kattstatus - det fanns mycket bra information där! Det verkar ju som att man i stort sett inte ska ge något torrfoder alls enligt den sidan. Men jag antar att det är väldigt dyrt med bara blötmat i längden så man får väl ha torrfoder också ändå. Jag ska kolla upp detta ytterligare.
  • Äldre 6 Mar 19:38
    #16

    Generellt sägs det att man ska kattlådor för antalet katter + 1. Så i ditt fall 2 men många katter klarar sig fint på en. Många katter ogillar lådor med lock så jag hade kört på en utan.

    Gällande sanden så använder katthemmen ofta pellets, de fungerar jättebra. Men, min personliga åsikt är de inte fungerar lika bra hemma då det lätt blir stökigt när man ska tömma lådan iom sättet pelletslådor är gjorda. Jag föredrar helt klart klumpbildande luktfri sand. "Dofterna" på sanden kan dels skrämma bort katten och dels luktar de hemskt enligt mig. En välrensad låda luktar däremot ingenting.

    Gällande mat så kör på mjau blötmat eller Mush/vom färskmat. Bra mat förebygger sjukdomar, precis som hos människor. Och katter dricker aldrig tillräckligt med vatten när de äter torrmat. Samt att katter behöver enbart kött i sin mat, de är äkta rovdjur till skillnad från hundar. All den här informationen är helt enkelt etologi.

  • Äldre 6 Mar 19:41
    #17
    IceKitten skrev 2019-03-06 19:38:30 följande:

    Generellt sägs det att man ska kattlådor för antalet katter + 1. Så i ditt fall 2 men många katter klarar sig fint på en. Många katter ogillar lådor med lock så jag hade kört på en utan.

    Gällande sanden så använder katthemmen ofta pellets, de fungerar jättebra. Men, min personliga åsikt är de inte fungerar lika bra hemma då det lätt blir stökigt när man ska tömma lådan iom sättet pelletslådor är gjorda. Jag föredrar helt klart klumpbildande luktfri sand. "Dofterna" på sanden kan dels skrämma bort katten och dels luktar de hemskt enligt mig. En välrensad låda luktar däremot ingenting.

    Gällande mat så kör på mjau blötmat eller Mush/vom färskmat. Bra mat förebygger sjukdomar, precis som hos människor. Och katter dricker aldrig tillräckligt med vatten när de äter torrmat. Samt att katter behöver enbart kött i sin mat, de är äkta rovdjur till skillnad från hundar. All den här informationen är helt enkelt etologi.


    Gällande katträd så rekommenderar jag märket Kattens No 1. De är dyra, men det kommer vara det enda trädet du behöver köpa under kattens liv. Stabila och hållbara för all lek och klös.
  • Äldre 6 Mar 19:44
    #18

    En låda kan räcka ja.

    Ang mängd mat så beror det på katt. Jag föredrar att ha fri tillgång men alla katter klarar inte av det så då får man börja begränsa, övervikt är inte nyttigt

    Tror inte att blötmat blir mycket dyrare men för vår del funkar det inte eftersom katten behöver fri tillgång för att inte hetsäta.

  • Äldre 6 Mar 20:07
    #19
    IceKitten skrev 2019-03-06 19:38:30 följande:

    Generellt sägs det att man ska kattlådor för antalet katter + 1. Så i ditt fall 2 men många katter klarar sig fint på en. Många katter ogillar lådor med lock så jag hade kört på en utan.

    Gällande sanden så använder katthemmen ofta pellets, de fungerar jättebra. Men, min personliga åsikt är de inte fungerar lika bra hemma då det lätt blir stökigt när man ska tömma lådan iom sättet pelletslådor är gjorda. Jag föredrar helt klart klumpbildande luktfri sand. "Dofterna" på sanden kan dels skrämma bort katten och dels luktar de hemskt enligt mig. En välrensad låda luktar däremot ingenting.

    Gällande mat så kör på mjau blötmat eller Mush/vom färskmat. Bra mat förebygger sjukdomar, precis som hos människor. Och katter dricker aldrig tillräckligt med vatten när de äter torrmat. Samt att katter behöver enbart kött i sin mat, de är äkta rovdjur till skillnad från hundar. All den här informationen är helt enkelt etologi.


    Ja, jag tror att jag har bestämt mig för att köpa en eller två kattlådor utan lock, med höga kanter och helst en "kant på kanten" för att hindra utskvättandet litegrann. En här i tråden rekommenderade IKEA plastbackar med kanter som är sådär 40-50 cm höga, vad tror du om det? Jag tänkte att en äldre katt eller en sjuk katt kan ha svårt att klara att hoppa i och ur, men det kanske inte är för högt?
    Annars har jag kollat på en kattlåda med kant på 21,5 cm i höjd.

    Och jag kommer nog att köra på klumpbildande, luktfri sand också, tycker det verkar bäst också.

    Ger du din katt/ dina katter bara blötmat och inget torrfoder alls?
  • Äldre 6 Mar 20:14
    #20
    IceKitten skrev 2019-03-06 19:41:08 följande:
    Gällande katträd så rekommenderar jag märket Kattens No 1. De är dyra, men det kommer vara det enda trädet du behöver köpa under kattens liv. Stabila och hållbara för all lek och klös.
    Tack för tipset! Jag var lite sugen på Dogmans klösmöbel vit/svart för 999kr hos VetZoo annars. Den är 139 cm hög och ser ut att ha en rätt stadig botten och lagom avstånd mellan hyllorna. Den är inte den snyggaste möbeln men jag tycker den ser rätt praktisk ut. Jag vet inte hur man länkar, annars hade jag gjort det för att visa den här. Men jag ska kolla på Kattens No 1 sen. Har absolut inte bestämt mig ännu.
  • Äldre 6 Mar 20:18
    #21
    Jemp skrev 2019-03-06 19:44:58 följande:

    En låda kan räcka ja.

    Ang mängd mat så beror det på katt. Jag föredrar att ha fri tillgång men alla katter klarar inte av det så då får man börja begränsa, övervikt är inte nyttigt

    Tror inte att blötmat blir mycket dyrare men för vår del funkar det inte eftersom katten behöver fri tillgång för att inte hetsäta.


    Jag ska fundera och prata med katthemmet. Jag antar att jag måste köra en övergångsperiod men samma mat som katten är van vid om det är så att jag ska göra en förändring. Vill inte att kissen blir kass i magen eller matvägrar eller nåt. Eran katt låter som mig, jag behöver också fri tillgång till mat för att inte hetsäta Glad
  • Äldre 7 Mar 02:31
    #22

    Glöm inte att ha mat och vatten på olika håll och köp gärna en vattenfontän också. En del katter vill helst dricka rinnande vatten.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 7 Mar 07:59
    #23
    Aniiee skrev 2019-03-07 02:31:50 följande:

    Glöm inte att ha mat och vatten på olika håll och köp gärna en vattenfontän också. En del katter vill helst dricka rinnande vatten.


    Ja, jag har läst om det där :) Ska ha matskålar där katten slipper att morrhåren tar i kanterna och man kan tydligen låta katten dricka ur dricksglas också. Jag kommer att täcka avloppshålet i badkaret med en skål vatten också för det känns äckligt om katten dricker vatten där Rynkar på näsan
    Vattenfontän kommer jag att vänta lite med, kanske köper nåt sånt lite längre fram men tar det mest nödvändiga först. 
  • Äldre 7 Mar 09:37
    #24
    tankfull skrev 2019-03-06 20:07:25 följande:

    Ja, jag tror att jag har bestämt mig för att köpa en eller två kattlådor utan lock, med höga kanter och helst en "kant på kanten" för att hindra utskvättandet litegrann. En här i tråden rekommenderade IKEA plastbackar med kanter som är sådär 40-50 cm höga, vad tror du om det? Jag tänkte att en äldre katt eller en sjuk katt kan ha svårt att klara att hoppa i och ur, men det kanske inte är för högt?

    Annars har jag kollat på en kattlåda med kant på 21,5 cm i höjd.

    Och jag kommer nog att köra på klumpbildande, luktfri sand också, tycker det verkar bäst också.

    Ger du din katt/ dina katter bara blötmat och inget torrfoder alls?


    tankfull skrev 2019-03-06 20:14:10 följande:

    Tack för tipset! Jag var lite sugen på Dogmans klösmöbel vit/svart för 999kr hos VetZoo annars. Den är 139 cm hög och ser ut att ha en rätt stadig botten och lagom avstånd mellan hyllorna. Den är inte den snyggaste möbeln men jag tycker den ser rätt praktisk ut. Jag vet inte hur man länkar, annars hade jag gjort det för att visa den här. Men jag ska kolla på Kattens No 1 sen. Har absolut inte bestämt mig ännu.


    Jag vet att många använder backarna från IKEA, jag har aldrig gjort det själv dock. Höjden är ju inga problem för en frisk katt (en sjuk beror ju helt på sjukdomen), men jag ser heller ingen poäng med det. Ja, man ska gärna ha mycket sand i lådan men man behöver knappast 40 cm sand... Dessutom har jag en katt som tvunget ska balansera på kanten av lådan, då hade IKEAs varit rätt värdelösa. Jag hade köpt en vanlig. Om de visar sig att katten inte har några problem med lock så kan jag rekommendera att ställa in lådan i IKEAs Holl (eller Hol kanske? TV-bord iaf), bara gör ett litet hål i sidan. Katten har gott om plats och man gömmer den fula lådan.

    De får endast färskmat (BARF). Rått, fruset kött. Torrmat får de som godis/belöning vid träning. En av dem brukade äta torrmat tidigare och hade vissa problem med vikten, mjäll och magen. Allt detta försvann med färskmaten så jag är ett fan. Torrmat innehåller ca 8% vatten, ett vanligt bytesdjur innehåller ca 70-80% vatten. Detta innebär ju självklart problem för katterna när de får i sig för lite vatten. Lite som att du eller jag skulle leva på enbart torkad kött/grönsaker/osv. Sedan innehåller torrfoder ofta mycket spannmål och grönsaker vilket bokstavligen är bortkastat på en katt. De kan inte tillgodogöra sig näringen från grönt, men det är väldigt billigt för tillverkarna att slänga in i maten.

    Denna gissar jag på?

    vetzoo.se/klosmobel-vitsvart

    Jag tycker att pelarna ser väldigt smala ut så jag hade personligen inte köpt den. Den ser ostabil ut och risken finns att katten inte kommer vilja använda den om den svajar för mycket när katten klättrar i den. Men detta skiljer sig också mellan olika katter.
  • Äldre 7 Mar 10:06
    #25
    IceKitten skrev 2019-03-07 09:37:28 följande:
    tankfull skrev 2019-03-06 20:14:10 följande:

    Tack för tipset! Jag var lite sugen på Dogmans klösmöbel vit/svart för 999kr hos VetZoo annars. Den är 139 cm hög och ser ut att ha en rätt stadig botten och lagom avstånd mellan hyllorna. Den är inte den snyggaste möbeln men jag tycker den ser rätt praktisk ut. Jag vet inte hur man länkar, annars hade jag gjort det för att visa den här. Men jag ska kolla på Kattens No 1 sen. Har absolut inte bestämt mig ännu.


    Jag vet att många använder backarna från IKEA, jag har aldrig gjort det själv dock. Höjden är ju inga problem för en frisk katt (en sjuk beror ju helt på sjukdomen), men jag ser heller ingen poäng med det. Ja, man ska gärna ha mycket sand i lådan men man behöver knappast 40 cm sand... Dessutom har jag en katt som tvunget ska balansera på kanten av lådan, då hade IKEAs varit rätt värdelösa. Jag hade köpt en vanlig. Om de visar sig att katten inte har några problem med lock så kan jag rekommendera att ställa in lådan i IKEAs Holl (eller Hol kanske? TV-bord iaf), bara gör ett litet hål i sidan. Katten har gott om plats och man gömmer den fula lådan.

    De får endast färskmat (BARF). Rått, fruset kött. Torrmat får de som godis/belöning vid träning. En av dem brukade äta torrmat tidigare och hade vissa problem med vikten, mjäll och magen. Allt detta försvann med färskmaten så jag är ett fan. Torrmat innehåller ca 8% vatten, ett vanligt bytesdjur innehåller ca 70-80% vatten. Detta innebär ju självklart problem för katterna när de får i sig för lite vatten. Lite som att du eller jag skulle leva på enbart torkad kött/grönsaker/osv. Sedan innehåller torrfoder ofta mycket spannmål och grönsaker vilket bokstavligen är bortkastat på en katt. De kan inte tillgodogöra sig näringen från grönt, men det är väldigt billigt för tillverkarna att slänga in i maten.

    Denna gissar jag på?

    vetzoo.se/klosmobel-vitsvart

    Jag tycker att pelarna ser väldigt smala ut så jag hade personligen inte köpt den. Den ser ostabil ut och risken finns att katten inte kommer vilja använda den om den svajar för mycket när katten klättrar i den. Men detta skiljer sig också mellan olika katter.
    Tack igen för ett uttömmande svar, jag uppskattar verkligen all info jag får:)
    Försöker läsa allt jag kommer över just nu för jag vill vara väl förberedd.
    Jag läste om det där med BARF också och tänkte att det verkar lite avancerat med tanke på hur noga man måste vara med hanteringen av köttet. Till en början kommer jag att köra på det som katten är van att äta från Katthemmet, sedan kommer jag att introducera mer och mer av det som verkar mest vettigt. På Kattstatus-sidan fanns en lista över all blötmat som finns i princip och där hade de kommenterat för varje sort om den innehöll mycket kött, vegetabiliska biprodukter, fisk och socker. Så jag gjorde en lista med den blötmat som verkade bäst med avseende på detta. Kanske går jag över till BARF så småningom också.
    Jag visste inte att fisk var dåligt för katter! Det finns ju massor med kattmat som har fisk i sig. Gäller det endast fet fisk eller all fisk? Ger du fisk till dina katter?
    Torrfoder måste jag undersöka lite mer och avgöra om jag ska ge det alls och i så fall i vilken mängd. 

    Tack för att du tittade på klösmöbeln! Jag vill inte köpa en som är svajig såklart. Ska titta på Kattens no 1 idag. Tycker det är svårt att se på bilder ibland hur möblerna verkligen ser ut. 

    Jag har börjat tänka efter mer på vad jag har i mitt hem. Kommer att få bli bättre på att inte låta vissa saker vara åtkomliga, som mina öronproppar, dotterns gummisnoddar, och kanske sopsorteringen som jag nu har i en vrå bör stängas in i ett skåp. Rengöringsmedel är väl också bra att inte ha invid toan kanske.
    Jag minns när jag växte upp och vi hade katter i hemmet - inte sjutton städade vi undan grejer! Vårat hem var nog rena dödsfällan för en katt egentligen. Är det något särskilt du tycker att man ska tänka på där får du gärna kommentera :)
  • Äldre 7 Mar 10:46
    #26
    tankfull skrev 2019-03-07 10:06:10 följande:

    Tack igen för ett uttömmande svar, jag uppskattar verkligen all info jag får:)

    Försöker läsa allt jag kommer över just nu för jag vill vara väl förberedd.

    Jag läste om det där med BARF också och tänkte att det verkar lite avancerat med tanke på hur noga man måste vara med hanteringen av köttet. Till en början kommer jag att köra på det som katten är van att äta från Katthemmet, sedan kommer jag att introducera mer och mer av det som verkar mest vettigt. På Kattstatus-sidan fanns en lista över all blötmat som finns i princip och där hade de kommenterat för varje sort om den innehöll mycket kött, vegetabiliska biprodukter, fisk och socker. Så jag gjorde en lista med den blötmat som verkade bäst med avseende på detta. Kanske går jag över till BARF så småningom också.

    Jag visste inte att fisk var dåligt för katter! Det finns ju massor med kattmat som har fisk i sig. Gäller det endast fet fisk eller all fisk? Ger du fisk till dina katter?

    Torrfoder måste jag undersöka lite mer och avgöra om jag ska ge det alls och i så fall i vilken mängd. 

    Tack för att du tittade på klösmöbeln! Jag vill inte köpa en som är svajig såklart. Ska titta på Kattens no 1 idag. Tycker det är svårt att se på bilder ibland hur möblerna verkligen ser ut. 

    Jag har börjat tänka efter mer på vad jag har i mitt hem. Kommer att få bli bättre på att inte låta vissa saker vara åtkomliga, som mina öronproppar, dotterns gummisnoddar, och kanske sopsorteringen som jag nu har i en vrå bör stängas in i ett skåp. Rengöringsmedel är väl också bra att inte ha invid toan kanske.

    Jag minns när jag växte upp och vi hade katter i hemmet - inte sjutton städade vi undan grejer! Vårat hem var nog rena dödsfällan för en katt egentligen. Är det något särskilt du tycker att man ska tänka på där får du gärna kommentera :)


    Ja BARF är avancerat. Dock finns det färdig BARF att köpa i de flesta djuraffärer från Mush och Vom vilket gör det betydligt enklare. Men blötmat är också bra för katten, jag rekommenderar varmt Mjau (bara deras blötmat dock, inte torrfoder). Tänk om att gärna varierar smakerna på maten för att ge katten ett så varierat intag som möjligt. Men du bör alltid börja med vad än katthemmet har gett katten och sedan ytterst långsamt gå över till vad du än planerat att ge. Låt katten bo in sig hos dig först innan du ens tänker på att byta över den. Om katten blir dålig i magen så minskar du mängden av de nya fodret igen. Omplaceringskatter kan ofta vara känsligare än andra lite beroende på livet de har levt.

    Och angående fisk, det gäller alla fiskar och tamkattens förfader är/var ett ökendjur. De hittade säkerligen inte många fiskar där :p Jag är inte helt strikt, de får ingen fisk i sin vanliga mat men om jag gör exempelvis tonfiskröra så kan de få smaka lite. Se det som chips till dig själv, inte bra i stora mängder men lite skadar inget.

    Om du bara vill ha som godis så rekommenderar jag Orijen ksttgodis. Innehåller endast frystorkat kött. Men även deras vanliga kattmat eller Acana fungerar bra som godis.

    Det är jättesvårt, men ju bredare pelare desto bättre generellt.

    Jag rekommenderar att du gömmer alla smala sladdar (hörlurar osv) om du inte tycker om att köpa nya :p . Min generella erfarenhet är att katter är smarta djur, de verkar mindre benägna att ta livet av sig själva i ett vanligt hushåll än vad en hund är. Men de gillar att leka och kattlek är ofta samma sak som att tugga/riva sönder saker. Så göm undan det du är rädd om annars hittar du det på något bra gömställe om ca 3 år... -_-

    Rengöringsmedel finns det ju dessvärre en hel del som smakar gott i djurens värld så de hade jag stängt in någonstans. Sopsorteringen kommer katten säkert roa sig med att riva ut någon natt om den kommer åt :)
  • Äldre 7 Mar 16:47
    #27
    Allt som jag kan behöva i vården av min katt jag beställer online på en stor rabatt med hjälp av kampanjkoder, de är verkligen mycket på webbplatsen https://promocodius.com/se/
  • Sat 18 May 2019 18:34
    #28

    Skulle pröva med lock först, om det ej funkar så pröva utan, mina absolut hatar lock på kattlådan, så köpte hem en stor låda med väldigt höga kanter för att slippa kattsand på golvet :)


    Sen får man se vilken sand de vill ha, mina föredrar fin mald sand som är klumpbildande, ifall det är grov sand eller pellets så vägrar de gå på lådan!


    Man får testa sig fram! :)

  • Sat 18 May 2019 18:47
    #29

    Mina tre katter går på låda både med och utan lock, det beror på vilken som används i hemmet för tillfället. Och jag har en enda låda igång i taget, funkar bra trots att rekommendationen säger fyra på tre katter. Troligen har mina katter inte läst rekommendationen

    Jag föredrar oparfymerat klumpbildande strö, använder en sort som heter Ever Clean. Lätt att ta ut klumpen och kasta i soporna. Har aldrig varit med om det som någon sa ovan att kisset bildar en klump i botten. Men jag tömmer först en hel kartong strö i lådan och sen lite från en till, så det kanske blir så mycket att ströet hinner ta upp allt kiss. En gång i halvåret rengör jag lådan helt och byter ut allt strö.

    Leksaker: mina är utekatter men några grejer de gillar att leka med inomhus är hårsnoddar, tomma toarullar och ischokladformar

  • Sat 18 May 2019 18:53
    #30

    köp en billig och ställ den inne någonstans. katter skiter helst ute ändå, blir inte ofta det händer inne.

Svar på tråden Gillar katter kattlåda med tak?