• KaffekoppenJag

    Fostervatten?

    Hej!

    Ska börja med att säga jag ska ringa förlossningen om det fortsätter men vill bara höra era teorier först!

    Idag när jag skulle hoppa i duschen så tänkte jag gå på toa först. Klär av mig alla kläder och lägger de i tvättkorgen och så känner jag att det rinner till lite utefter låret. Kom en skvätt vitfärgad, vad jag tror är flytning, som rann. Men kan detta vara fostervatten? Är på BF +2 idag...

    Luktade lite... Ja vad ska man säga... Sött?

  • Svar på tråden Fostervatten?
  • Babymama

    Fostervattnet har gått för mig hemma två utav tre förlossningar och det låter inte som det du beskriver. Med första barnet kom det pö om pö med en liten blödning först, men det slutade inte rinna. Det droppade och rann konstant i tolv timmar även nr jag låg ner.

    Med andra barnet sa det pang och det rann massor men slutade inte heller rinna på flera timmar. Att det bara kom lite och att det var vitt och inte genomskinligt låter som en vanlig flytning. Men ring in ändå för att kolla, inte värre än att du får ett lugnande besked eller åka in för att bli undersökt.

  • KaffekoppenJag

    Har även idag när jag klev upp ur sängen och hostade runnit lite men då har det varit helt genomskinligt... Kanske ska ringa och höra..

  • Anonym (bm)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-06 23:55:12 följande:

    Ring/åk in så de får kolla dig! Det är aldrig bra att sippra fostervatten om detta nu är fallet, pga detta dör många barn. Lycka till


    Nej, inte "många barn dör" för att vattnet går. Så länge vattnet är genomskinligt eller rosa, kan man vänta upp till 8 h för kontroll. Går vattnet sent på kvällen eller natten, får man hos oss komma på koll på morgonen. 
  • ballerinakakaoreo
    Anonym (bm) skrev 2019-03-07 10:37:22 följande:
    Nej, inte "många barn dör" för att vattnet går. Så länge vattnet är genomskinligt eller rosa, kan man vänta upp till 8 h för kontroll. Går vattnet sent på kvällen eller natten, får man hos oss komma på koll på morgonen. 
    Fast om allt vatten går på samt gång är det inte farligt nej, men att gå nu i över ett dygn och sippra utan att ens ringa in blir inte bra. Förstår inte varför man skulle vilja utsätta sitt barn för den risk det kan innebära att fostervattenmängden minskar. 
  • Jagochdublirvi

    Fostervatten luktar inget om det är normalt. Kan vara stt du fått någon rejäl flytning eller kort och gott kissade på dig. Eller att det är litet läckage. Åker du in kommer de med högsta sannolikhet inte kolla dig mer än att kanske ta ctg och sen får du avvakta för är det läckage i liten skala så är riskerna större med att gå in och peta och därmed riskera infektion . Fostervatten bildas det nytt av hela tiden så på så vis behöver du inte oroa dig. Skulle det vara så att det är läckage bör du pga infektionsrisken inte göra saker som kan medföra infektion som tex bada. Är du orolig, ring förlossningen. Mem det är ingen brådska så länge magen känns ok och du inte får förhöjd temp. Detta är vad förlossningen i Göteborg har sagt mig vid mina två graviditeter som började med just vattenavgång

  • Babymama
    Jagochdublirvi skrev 2019-03-07 15:30:00 följande:

    Fostervatten luktar inget om det är normalt. Kan vara stt du fått någon rejäl flytning eller kort och gott kissade på dig. Eller att det är litet läckage. Åker du in kommer de med högsta sannolikhet inte kolla dig mer än att kanske ta ctg och sen får du avvakta för är det läckage i liten skala så är riskerna större med att gå in och peta och därmed riskera infektion . Fostervatten bildas det nytt av hela tiden så på så vis behöver du inte oroa dig. Skulle det vara så att det är läckage bör du pga infektionsrisken inte göra saker som kan medföra infektion som tex bada. Är du orolig, ring förlossningen. Mem det är ingen brådska så länge magen känns ok och du inte får förhöjd temp. Detta är vad förlossningen i Göteborg har sagt mig vid mina två graviditeter som började med just vattenavgång


    Jag instämmer i detta. De gånger mitt fostervatten gick hemma fick jag inga vaginala undersökningar trots att jag blev inskriven på förlossningen direkt (bebisen var inte fixerad så därför blev jag inlagd). De gjorde vaginal undersökning först när värkarbetet var etablerat. Å andra sidan bad de mig ha en binda på mig innan jag kom in och denna ville de se.

    Är det fostervatten så blir du ju igångsatt efter x antal timmar så ring in och hör vad de säger. Låter ändå lite märkligt att det läcker när du hostar (om det inte är urin vill säga! :D ).
  • Anonym (bm)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-03-07 14:39:55 följande:
    Fast om allt vatten går på samt gång är det inte farligt nej, men att gå nu i över ett dygn och sippra utan att ens ringa in blir inte bra. Förstår inte varför man skulle vilja utsätta sitt barn för den risk det kan innebära att fostervattenmängden minskar. 
    Vattenavgång är vattenavgång, oavsett hur mkt som kommer och hur länge. Hos vissa kvinnor sipprar det hela tiden, hos andra kommer störtfloden och barnets huvud lägger sig som en propp och det därför inte rinner mera. Oavsett vad ska det kontrolleras. Ingen skillnad hur vattnet väl kommer, alltså. 
Svar på tråden Fostervatten?