• Anonym (I)
    Äldre 6 Mar 11:56
    14889 visningar
    281 svar
    281
    14889

    Förmodligen gallsten. När akuten?

    Jag har lidit av vad jag tror är gallsten sen i augusti. Exakt de symptomen. Inget har dock synts på prover och ultraljud.

    Det har blivit stadigt sämre hela tiden, sen några veckor tillbaka har jag nästan kroniskt ont (typ bröstsmärtor varje gång jag äter) och är uppsvälld som en ballong. Jag har fått ta bort mer och mer i min kost hela tiden. Senaste veckan har jag bara kunnat dricka naturdiet, det är det enda som inte gör ont. Men nu idag fungerar inte ens det, exakt allt gör ont, hela tiden. + yrselattacker. Det är inte kan knappt andas-ont än men det är nära, och som sagt konstant. När är det dags att åka till akuten? Har en datortomografi inbokad på onsdag men kan ju inte leva på luft till dess.

  • Svar på tråden Förmodligen gallsten. När akuten?
  • Anonym (I) Trådstartaren
    Thu 24 Oct 2019 07:02
    Phalaenopsis skrev 2019-10-22 15:17:00 följande:

    Det bär mig emot att totaldissa en kollega men alltså ... Det är ju löjligt att prata om den låga och behandlingsbara risken för magsår när du knappt har ett liv!

    Ta 50 mg Diklofenak/Voltaren (två receptfria tabletter) tre gånger om dagen. Det är både maxdos och standarddos, kan du sänka dosen så minskar risken för biverkningar. Man kan också minska belastningen på magen genom att äta lite filmjölk till. OM det börjar svida/göra ont högt upp mitt i magen så kan du utan problem kombinera med omeprazol, som också finns receptfritt.


    Tack. Ja jag får börja ta den igen. Min läkare säger många konstiga saker och ignorerade mig totalt när jag nämnde vit avföring och klåda.

    Vet du om cholescintigrafi (hida scan) görs i Sverige? Det verkar vara standard i andra länder för att diagnosticera gallsjukdomar när man inte hittat några stenar, men hittar ingen information om det i Sverige.
  • Anonym (Hello­o)
    Thu 24 Oct 2019 19:30

    Hur går det för dig, stackare du verkar ju ha det jättejobbigt. Har de inte hittat gallstenar eller vad händer? Du kanske har någon annan magåkomma har de gjort gastroskopi? Jag har gallstenar vilket jag anat och nu fått bekräftat men får ingen behandling utan ska gå med den här skiten tills det blir akut nödläge.

  • Anonym (I) Trådstartaren
    Thu 24 Oct 2019 22:19
    Anonym (Helloo) skrev 2019-10-24 19:30:57 följande:

    Hur går det för dig, stackare du verkar ju ha det jättejobbigt. Har de inte hittat gallstenar eller vad händer? Du kanske har någon annan magåkomma har de gjort gastroskopi? Jag har gallstenar vilket jag anat och nu fått bekräftat men får ingen behandling utan ska gå med den här skiten tills det blir akut nödläge.


    Nej inga gallstenar hittade men det är ändå över gallblåsan det gör ont och ingen annanstans, samt övriga symptom som tyder på att det är fel på den.

    I Sverige är de dessvärre efterblivna på gallbesvär. Hade jag bott i ett annat land hade de gjort en cholescintigrafi och sen kunnat plocka bort skiten.
  • Anonym (Hello­o)
    Fri 25 Oct 2019 08:15
    Anonym (I) skrev 2019-10-24 22:19:52 följande:

    Nej inga gallstenar hittade men det är ändå över gallblåsan det gör ont och ingen annanstans, samt övriga symptom som tyder på att det är fel på den.

    I Sverige är de dessvärre efterblivna på gallbesvär. Hade jag bott i ett annat land hade de gjort en cholescintigrafi och sen kunnat plocka bort skiten.


    Ok ja det är tyvärr så svensk sjukvård, du kanske kan söka dig till annat eu-land men förstår att det känns hopplöst, försök se positivt och fortsätt sök vidare.
  • Anonym (Galla­n)
    Fri 25 Oct 2019 22:55
    Anonym (Helloo) skrev 2019-10-24 19:30:57 följande:

    Hur går det för dig, stackare du verkar ju ha det jättejobbigt. Har de inte hittat gallstenar eller vad händer? Du kanske har någon annan magåkomma har de gjort gastroskopi? Jag har gallstenar vilket jag anat och nu fått bekräftat men får ingen behandling utan ska gå med den här skiten tills det blir akut nödläge.


    Så hade jag också, men (som jag nämnt tidigare i tråden för TS *hej TS tänker på dig!*) så funkade det inte så bra. 

    Framförallt kändes det som om läkaren inte riktigt trodde på mina anfall heller... Så jag dokumenterade varenda anfall i två veckor, när de började, när de slutade, vad jag gjorde åt dem (eller inte gjorde för vid nåt tillfälle tror jag att jag missade att ta med mig diklofenaken som jag fick), vad jag ev ätit för att triggat i gång dem osv. Var säkert mer i det brevet, minns inte nu, men tror det var 3-4 sidor ordentligt uppstolpat för tydlighet.

    Hur som. Lämnade in papperna på vc kl 09 i ett kuvert till min läkare och gick sedan till ÖF med min yngsta och 09.30 ringde han upp... DÅ fattade han hur jag hade det tydligen. Det slutade med att jag faktiskt hamnade i operationskön, förvisso 3 månader fram i tiden. 

    Cirka 1,5-2 månader senare en söndagsmorgon hamnade jag dock på jouren där de försökte hjälpa mig (typiskt nog en av få tillfällen vi hade barnvakt och inga barn hemma...). Tillslut konstaterade jourhavande läkare där att min sambo fick köra mig till det större sjukhuset ett par mil bort. 

    Väl där fick jag någon dundermedicin och blev lite människa, men vid röntgen konstaterades även inflammation i bukspottskörteln, så jag blev inlagd direkt i väntan på operation. 5 dagar senare var jag opererad och klar och det som var ca 14 stenar vid första röntgen var det 1 sten kvar som satt sig på tvären plus en riktigt fult inflammerad gallblåsa fick jag höra efter op.

    Nu vet jag att detta tyvärr inte verkar ha hjälpt TS, men det kan ju hjälpa någon annan. Egen dokumentation är så viktigt i vården har jag insett både från min egna upplevelser med gallan samt även hos närstående i andra situationer. Även om journalerna finns, betyder det inte att det blir rätt. 
  • Sat 26 Oct 2019 00:00
    Anonym (I) skrev 2019-10-24 07:02:21 följande:
    Tack. Ja jag får börja ta den igen. Min läkare säger många konstiga saker och ignorerade mig totalt när jag nämnde vit avföring och klåda.

    Vet du om cholescintigrafi (hida scan) görs i Sverige? Det verkar vara standard i andra länder för att diagnosticera gallsjukdomar när man inte hittat några stenar, men hittar ingen information om det i Sverige.
    Jag rotade faktiskt lite i det. Verkar inte ens vara kontroversiellt i många engelsktalande länder för att utreda biliär dyskinesi. När jag var en period på röntgen för 10 år sedan hörde jag aldrig talas om det. Fast jag höll inte på med nuklearmedicin så mycket heller. Men det existerade uppenbarligen:
    docplayer.se/10680683-Nuklearmedicinska-undersokningar-av-g-i-kanalen-rimma-axelsson-karolinska-universitetssjukhuset-huddinge-7-oktober-09-oversikt.html.   (sida 10)

    docplayer.se/28190246-Nuklearmedicin-vad-kan-vi-gora-egentligen-erfarenheter-fran-vaxjo-25-ar-och-linkoping-5-ar-sfor-8-april.html

    Och den kostar 4790:- i Linköping i alla fall (en fil laddas ned):
    www.google.com/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiFpv3usLjlAhUOmIsKHfkWB0kQFjADegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.regionorebrolan.se%2FFiles-sv%2FUSO%2FKliniker_enheter%2FR%25C3%25B6ntgen%2Fdokument%2FPrislista%2FPrislista%2520R%25C3%25B6ntgenkliniken%25202019.pdf&usg=AOvVaw2qMn7OkEezDouo8Yze_m9U

    Men här säger de att även med en negativ cholescintigrafi så får 77% symptomlindring av operation så länge de har typiska symptom (som du):
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26140885

    Så egentligen borde man hoppa över och gå direkt på operation ... Men kanske är de lättare att övertyga ifall du tillhör de 66% med typiska gallbesvär som har en positiv scint.

    Du kan väl säga hur du mår efter lite Diklofenak? Mycket nyfiken med tanke på hur svåra besvär du har.
    En rejäl kartläggning som (Gallan) gjort skadar väl inte heller. Vem vet? Din läkare kanske lyssnar bättre till en sådan än vittnesmål om kittfärgad avföring. Obestämd
  • Anonym (I) Trådstartaren
    Fri 8 Nov 2019 21:28
    Phalaenopsis skrev 2019-10-26 00:00:39 följande:

    Jag rotade faktiskt lite i det. Verkar inte ens vara kontroversiellt i många engelsktalande länder för att utreda biliär dyskinesi. När jag var en period på röntgen för 10 år sedan hörde jag aldrig talas om det. Fast jag höll inte på med nuklearmedicin så mycket heller. Men det existerade uppenbarligen:

    docplayer.se/10680683-Nuklearmedicinska-undersokningar-av-g-i-kanalen-rimma-axelsson-karolinska-universitetssjukhuset-huddinge-7-oktober-09-oversikt.html.   (sida 10)

    docplayer.se/28190246-Nuklearmedicin-vad-kan-vi-gora-egentligen-erfarenheter-fran-vaxjo-25-ar-och-linkoping-5-ar-sfor-8-april.html

    Och den kostar 4790:- i Linköping i alla fall (en fil laddas ned):

    www.google.com/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiFpv3usLjlAhUOmIsKHfkWB0kQFjADegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.regionorebrolan.se%2FFiles-sv%2FUSO%2FKliniker_enheter%2FR%25C3%25B6ntgen%2Fdokument%2FPrislista%2FPrislista%2520R%25C3%25B6ntgenkliniken%25202019.pdf&usg=AOvVaw2qMn7OkEezDouo8Yze_m9U

    Men här säger de att även med en negativ cholescintigrafi så får 77% symptomlindring av operation så länge de har typiska symptom (som du):

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26140885

    Så egentligen borde man hoppa över och gå direkt på operation ... Men kanske är de lättare att övertyga ifall du tillhör de 66% med typiska gallbesvär som har en positiv scint.

    Du kan väl säga hur du mår efter lite Diklofenak? Mycket nyfiken med tanke på hur svåra besvär du har.

    En rejäl kartläggning som (Gallan) gjort skadar väl inte heller. Vem vet? Din läkare kanske lyssnar bättre till en sådan än vittnesmål om kittfärgad avföring.


    Vet inte hur jag ska få någon att remittera mig för en cholescintigrafi eller direkt till en kirurg. Ingen lyssnar på mig hur jag än upprepar mig om mina symtom och hur de påverkar mig dagligen.

    Har nästan gett upp helt på vården och gick till en dr i traditionell kinesisk medicin istället. Hon behövde inte mycket för att diagnosticera mig. "lever" var det första hon sa "lever, gallblåsa, mage". Yup. Fick akupunktur och kinesisk örtmedicin som faktiskt hjälpt en del. Hon förstod precis när jag berättade om alternerande vit, grönsvart och gul avföring, att det handlar om att det skickas ut antingen ingen, för lite, eller för mycket galla. Min gallblåsa verkar helt spastisk och bäng.

    Har efter akupunkturen inte behövt ta diklofenak så mycket faktiskt, har kortare smärtattacker nu, och matsmältningen blev bättre av örterna. Nu är problemen med matsmältningen tillbaka dock, så störigt att ständigt vara uppblåst som en ballong och inte kunna gå upp i vikt pga att maten inte smälts som den ska. Läkarna tjatar om att viktnedgången beror på att jag inte äter så mycket, men det spelar ingen roll vad jag stoppar i mig, det bryts ju inte ner pga gallproblemen, och ju mer fett jag äter desto mer går jag ner i vikt pga att allting sköljs ut.

    Ska försöka med ännu en läkare nu, och se om den läkaren kan lyssna på symptomen som jag faktiskt har.
  • Anonym (Galla­n)
    Fri 8 Nov 2019 22:00

    Så skönt att någon faktiskt tog dig på allvar, om än att det inte var vanliga sjukvården. Nu har du ju något att faktiskt dänga i huvudet på dem och hoppas att de har lite tilltro till alternativ! 

    Stor kram till dig <3 

  • Anonym (I) Trådstartaren
    Sun 10 Nov 2019 22:09
    Anonym (Gallan) skrev 2019-11-08 22:00:11 följande:

    Så skönt att någon faktiskt tog dig på allvar, om än att det inte var vanliga sjukvården. Nu har du ju något att faktiskt dänga i huvudet på dem och hoppas att de har lite tilltro till alternativ! 

    Stor kram till dig <3 


    Ja, verkligen skönt att få bekräftat att jag haft rätt hela tiden om vad som är fel. Har inte mycket förhoppningar dock om att vanliga vården kommer att lyssna på det heller. De verkar ha bestämt sig för att jag har fel vad jag än säger:(
  • Mon 11 Nov 2019 22:26
    Anonym (I) skrev 2019-11-08 21:28:33 följande:
    Vet inte hur jag ska få någon att remittera mig för en cholescintigrafi eller direkt till en kirurg. Ingen lyssnar på mig hur jag än upprepar mig om mina symtom och hur de påverkar mig dagligen.

    Har nästan gett upp helt på vården och gick till en dr i traditionell kinesisk medicin istället. Hon behövde inte mycket för att diagnosticera mig. "lever" var det första hon sa "lever, gallblåsa, mage". Yup. Fick akupunktur och kinesisk örtmedicin som faktiskt hjälpt en del. Hon förstod precis när jag berättade om alternerande vit, grönsvart och gul avföring, att det handlar om att det skickas ut antingen ingen, för lite, eller för mycket galla. Min gallblåsa verkar helt spastisk och bäng.

    Har efter akupunkturen inte behövt ta diklofenak så mycket faktiskt, har kortare smärtattacker nu, och matsmältningen blev bättre av örterna. Nu är problemen med matsmältningen tillbaka dock, så störigt att ständigt vara uppblåst som en ballong och inte kunna gå upp i vikt pga att maten inte smälts som den ska. Läkarna tjatar om att viktnedgången beror på att jag inte äter så mycket, men det spelar ingen roll vad jag stoppar i mig, det bryts ju inte ner pga gallproblemen, och ju mer fett jag äter desto mer går jag ner i vikt pga att allting sköljs ut.

    Ska försöka med ännu en läkare nu, och se om den läkaren kan lyssna på symptomen som jag faktiskt har.
    För lite eller för mycket galla, jo det skulle kunna stämma. Har aldrig träffat på någon men ovanliga fall dyker ju upp lite då och då. Över huvud taget skriker vit avföring gallproblem, med eller utan svart avföring emellan.

    Nästa gång: Ta med vit avföring, och svart avföring, och skriv ett schema över alla symptom under två veckor.
    Och att som läkare gnälla över att viktnedgången beror på att du äter för lite ... Obestämd ALL ofrivillig viktnedgång är en varningsklocka. Om du äter för lite utan att banta beror det på något, och det är inte IBS.

    Den här sidan är rätt lättförståelig för en läkare och ser samtidigt formell ut:
    www.surgery.wisc.edu/2017/10/23/management-of-biliary-dyskinesia/

    För symptomlindring kan du försöka med fettreducerad kost. Se naturligtvis upp med ägg och äppelskal, som vanligt.
    www.surgery.wisc.edu/2017/10/23/management-of-biliary-dyskinesia/

    Lycka till!
Svar på tråden Förmodligen gallsten. När akuten?