• emric

    Förflyttning av hus och köp av tomt

    Hej. Jag har precis fått en drömerbjudande på ett hyfsat nyrenoverat hus som skänkes till mig. Men jag har lite frågor angående kostnader.
    Huset är 75m2 och måste flyttas. planen är att försöka dela på huset för att sänka transportkostnaderna. Det kommer jag att göra själv med hjälp av vänner. Men vad kan detta kosta?
    Jag har hittat en tomt jag vill ställa huset på för 545 000kr. I det priset ingår vatten och avlopp.
    Husplattan kommer jag att gjuta själv då jag arbetar med betong och kan sänka kostnaderna på det viset.
    Men vad är det för fler kostnader? 
    Kan jag klara hela projektet på under miljonen?

  • Svar på tråden Förflyttning av hus och köp av tomt
  • Kerubmamman

    Hur stor prisskillnad är det mellan odelad och delad transport? Är det värt mertiden och ev merkostnader (kanske hyra/köp av verktyg och material)?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kjell2
    emric skrev 2019-03-06 12:38:36 följande:

    Hej. Jag har precis fått en drömerbjudande på ett hyfsat nyrenoverat hus som skänkes till mig. Men jag har lite frågor angående kostnader.

    Huset är 75m2 och måste flyttas. planen är att försöka dela på huset för att sänka transportkostnaderna. Det kommer jag att göra själv med hjälp av vänner. Men vad kan detta kosta?

    Jag har hittat en tomt jag vill ställa huset på för 545 000kr. I det priset ingår vatten och avlopp.

    Husplattan kommer jag att gjuta själv då jag arbetar med betong och kan sänka kostnaderna på det viset.

    Men vad är det för fler kostnader? 

    Kan jag klara hela projektet på under miljonen?


    Sälj huset och bygg ett nytt. Blir troligtvis billigare.
  • Anonym (Qwerty)

    Ett så litet hus kanske går att flytta helt utan att dela det? Hur långt ska det flyttas? Står det på torpargrund, hur är det byggt?

    Du får kolla alternativ och ta in offerter. På länken nedan finns lite allmän info om flytt av hus.

    www.flyttguiden.org/fytta-hus

Svar på tråden Förflyttning av hus och köp av tomt