• Äldre 6 Mar 18:51
    144 visningar
    11 svar
    +1
    11
    144

    ÄL test

    Nu behöver jag lite hjälp här. Har inte nån koll alls på min ÄL eller min mens heller för den delen då jag ammat tills för nån vecka sen ~9mån, och jag inte haft mens sen före jag blev gravid i september 2017 (födde en son i maj 2018).

    Det första jag känt av ÄL och mens efter att sonen föddes så var den 28/1 då jag hade som morlande värk några dagar. Trodde jag hade ÄL i samband med det. Sen fick jag en lätt blödning den 7/2 som höll i sig 2 dagar.. Den 26 hade vi oskyddat sex och tänkte att jag nog inte har nån äl än pga att jag ammat så länge och inte haft nån riktig mens.

    För att sedan den 27/2 få en lätt blödning igen? Mer som flytningar med nån strimma blod i? Gick några dagar utan att de kom nått mer. Sen den 1/3 igen, den 2/3 ingenting utom morlande värk lik mensvärk, 3/3 samma sak och 4/3 en lätt blödning mer som en rosa flytning?

    Så idag tog jag ett ÄL test efter att ha räknat på en 22 dagars cykel? Och det visade positivt, kan lägga in en bild.

    Vad betyder detta tror ni? Ska testa igen imorgon.. Aldrig gjort detta innan..

  • Svar på tråden ÄL test
  • Äldre 6 Mar 19:38
    #1
    +1

    Hej!

    Detta äl-testet är solklar positivt. Du har ägglossning nu. En annan teori e att du e gravid å därför också får så stark positivt äl-test.

  • Äldre 6 Mar 20:26
    #2

    Tack för svar!

    Då ska jag avvakta nu då så jag kan kartlägga min ÄL och menscykel. Har nämligen inte nån koll alls på när jag har ÄL, hur lång min cykel är eller hur många dagar min lutealfas är. Den stämmer sannerligen inte överens med det jag trodde.. För då skulle jag haft ÄL för 1 vecka sen... Möjligen att den är förskjuten 1 vecka. Måste pröva räkna o se om jag får nån klarhet alls, det är ju svårt när man inte haft riktig mens än efter fl =)

  • Äldre 6 Mar 21:29
    #3

    Förstår de! Men som ja även sa så kan en graviditet också ge positivt äl-test.

  • Äldre 6 Mar 21:45
    #4

    Före jag blev gravid senast hade jag alltid mens omkring samma datum varje månad..

    Så det blir spännande att se vad testen visar i fortsättningen, hade som sagt trott att jag hade mens nu i helgen när jag hade en lindrig blödning och sedan rosa flytningar och mensvärk.. Just pga att de kan va lite mindre eller lättare blödningar innan det kommer igång ordentligt efter man ammat länge. Men men

    Tog ett cb early den 4/3 dock inte med morgon urin som var neg. Köpte sedan hem testen för ÄL som jag aldrig trodde skulle visa nått redan på första försöket :)

  • Äldre 6 Mar 21:49
    #5

    Ahh ok. Då förstår ja! Men då vet du ju att du inte e gravid nu i alla fall. Hoppas du får rätt på din kartläggning. Livet e lite lättare när man vet hur man ligger till de med mens cykel:)


    skärgårdsmamman94 skrev 2019-03-06 21:45:45 följande:

    Före jag blev gravid senast hade jag alltid mens omkring samma datum varje månad..

    Så det blir spännande att se vad testen visar i fortsättningen, hade som sagt trott att jag hade mens nu i helgen när jag hade en lindrig blödning och sedan rosa flytningar och mensvärk.. Just pga att de kan va lite mindre eller lättare blödningar innan det kommer igång ordentligt efter man ammat länge. Men men

    Tog ett cb early den 4/3 dock inte med morgon urin som var neg. Köpte sedan hem testen för ÄL som jag aldrig trodde skulle visa nått redan på första försöket :)


  • Äldre 7 Mar 18:26
    #6

    Detta tog jag idag, samma tid som igår.. Och tycker det ser negativt ut? Så det betyder då att ägget är påväg att släppa eller just har släppt? Så nu kan jag räkna ut min luteal fas eller va det heter och det är från att man haft ÄL tills mensen kommer? ????

  • Äldre 7 Mar 20:20
    #7

    Ja din ägglossning va igår! Så nu kan du räkna??

  • Äldre 7 Mar 23:01
    #8

    En hel vetenskap detta räknande med dagar hit och dit :) men nu har jag helt klart bättre koll än jag haft innan.

  • Äldre 8 Mar 18:53
    #9

    Håller inte med om att din ägglossning var igår. Vilken tid på dagen testar du? Ägglossning sker generellt 12-48 timmar efter positivt test. Ditt test ser fortfarande ganska starkt ut så skulle säga att det skulle kunna vara ÄL idag. Nu har du inte testat så länge men det sägs att om du testar positivt i två dagar sker ÄL inom 24-48 h, testar du endast positivt i en dag, ibland rör det sig om timmar, har du ÄL inom 12-24 h.

    Jag gick igenom en sen abort nyligen och har varit oregelbunden sen dess. Förra cykeln testade jag positivt en dag, (typ kl 10 och 17, neg nästa dag vid tio) hade ÄL samma kväll. Denna cykel testade jag positivt i 48 h, bedömt hade jag ägglossning kvällen efter första positiva. Tempen dröjde dock en dag, förra cykeln gick den upp dagen efter.

    Med det sagt låter det iofs rimligt att det var igår. Bra att kombinera det med tempen så är det lättare att veta exakt när.

  • Äldre 9 Mar 09:22
    #10

    Den 6/3 visade starkt positivt när jag testade vid 18 på kvällen, som sagt de första testet jag gjort och 7/3 tog jag ett som jag tyckte såg negativt ut samma tid som dagen innan. Så jag gissar att jag hade ÄL här i dagarna, antingen den 7e eller den 8e, den 7e hade jag även ÄL flytning.. Så troligtvis släppte ägget 12-24 h efter att jag tagit de positiva testet. Som jag bara råkat tänka att jag skulle ta, trodde nämligen att jag skulle få hålla på att testa i flera dar innan det skulle ge nått utslag på stickorna :)

  • Äldre 9 Mar 16:18
    #11

    Om du endast testade kl 18 på kvällen skulle jag ändå gissa, med betoning på gissa här, att du hade ÄL dagen efter positivt. När jag tex hade ÄL samma dag var det svagare redan på kvällen vid 17tolkade det som fortsatt positivt dock. Vid 21 var det neg. Kan vara hjälpsamt att testa två eller tre gånger per dag kring ÄL för att lära sig lite. Du kan mkt väl varit positiv på fm dagen efter och sen neg framåt 18 när du testade. Då skulle jag säga med hyfsad säkerhet att ÄL sker framåt kvällen.

    Men sånt här är mer eller mindre omöjligt efter en gång, i regel behövs det några testtillfällen för att tolka rätt.

Svar på tråden ÄL test