• Selmans

    SGI rörlig lön, hur räkna?

    Jag väntar barn i juli och har nyligen skickat in ett moderskapsbevis till f-kassan. Nästa steg är om jag förstått rätt att min arbetsgivare ska skicka in uppgifter om min inkomst. Jag jobbar som säljare och har en fast lön om 24000 samt en rörlig del på upp till 15000 kr. Lönen varierar ganska kraftigt och är periodvis närmare 39 och periodvis närmare 24. 

    Jag undrar vilka månader som kommer ligga till grund för SGI. Om arbetsgivaren skickar in uppgifter idag; kommer då min lön SGI beräknas på en snittinkomst från Mars 2018-Februari 2019? Eller kommer man räkna om den så att det i slutändan blir de sista 12 månaderna innan F-ledighet (augusti 2018-juli 2019)?

    För min del vore det avsevärt mycket bättre för min ekonomi om SGI beräknas på den tidigare perioden, då min månadslön var i snitt 4000 högre än vid den senare.

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden SGI rörlig lön, hur räkna?
  • Selmans

    Ja, hörrni, tänk att man faktiskt kan ringa själv till försäkringskassan och få svar på sånt här. Trevliga är dem också!

    För framtida läsare med samma fundering: 
    Utgångsläget är att arbetsgivaren skickar in förväntad inkomst för kommande år. Den förväntade inkomsten räknas enklast ut genom att ta ett snitt på senaste 12 eller 6 månaderna från den dag då formuläret fylles i ((i mitt fall mars -18 till feb -19), men om arbetsgivaren har anledning att tro på förändrad lönebild kommande månader får den fylla i denna lön. 

Svar på tråden SGI rörlig lön, hur räkna?