• Varajag24

    Akne. Omega 3 - Omega 6 (GLA)

    Hej, Jag har fått klart för mig att man ska äta omega 3 som ska lindra inflammation i huden och samtidigt äta Omega 6 GLA (Nattljusolja).

    Men vad jag har förstått så är ju omega 6 inflammatoriskt så hur ska jag äta dom här kosttillskotten utan att det krockar och Omega 6 tar över?

    Har ni några mer tips på kosttillskott emot akne så kom gärna med tips! 

    Tack på förhand! :)

  • Svar på tråden Akne. Omega 3 - Omega 6 (GLA)
  • Tintin i Amerika

    Sluta äta griskött!
    Resultatet som blir mycket mycket lite akne/aknefritt kommer dröja men det kommer! Använd saltvatten engång om dagen att skölja ansiktet med
    sola gärna 15 min om du har möjlighet
    Griskött är inflammatoriskt

  • Varajag24

    Tack för ditt svar! Hur menar du med saltvatten? Ska jag köpa det på spray eller? Åh sen är det ju lite svårt att sola nu under vintern? :)

  • Tintin i Amerika
    Varajag24 skrev 2019-03-07 15:28:34 följande:

    Tack för ditt svar! Hur menar du med saltvatten? Ska jag köpa det på spray eller? Åh sen är det ju lite svårt att sola nu under vintern? :)


    Griskött innehåller mycket fett och bidrar till att utveckla inflammationer i kroppen.
    Vet ej varför man havsvatten är det bästa mot akne. annars kan du prova blanda kranvatten med salt. Ja solen är ju lite knepig historia men det var ett tips sommarhalvåret iaf!
  • Pentra

    Nuförtiden så har förhållandet mellan omega 3 och omega 6 förändrats till det sämre i vår kost. Vi får numera i oss alldeles för mycket omega 6 och för lite omega 3. Detta leder till att allt fler lättare drabbas av inflammatoriska åkommor. Dra ner på omega 6 och öka mängden omega 3; både i mat och kosttillskott. Kallpressad kokosolja är också väldigt bra för huden; både att smörja in och att äta. Man kan t.ex. ta en tesked och blanda i sin favorityoghurt varje dag. Leta öven efter kryddor/grönsaker etc. med högt ORAC-värde och använd dessa i matlagning eller ta dem som kosttillskott. Man kan då även göra egna blandningar och sedan fylla detta i tomma gelatinkapslar som man sedan sväljer ner. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Tintin i Amerika
    Pentra skrev 2019-03-08 12:49:26 följande:

    Nuförtiden så har förhållandet mellan omega 3 och omega 6 förändrats till det sämre i vår kost. Vi får numera i oss alldeles för mycket omega 6 och för lite omega 3. Detta leder till att allt fler lättare drabbas av inflammatoriska åkommor. Dra ner på omega 6 och öka mängden omega 3; både i mat och kosttillskott. Kallpressad kokosolja är också väldigt bra för huden; både att smörja in och att äta. Man kan t.ex. ta en tesked och blanda i sin favorityoghurt varje dag. Leta öven efter kryddor/grönsaker etc. med högt ORAC-värde och använd dessa i matlagning eller ta dem som kosttillskott. Man kan då även göra egna blandningar och sedan fylla detta i tomma gelatinkapslar som man sedan sväljer ner. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    typisk konsumtionella råd som kostar massa pengar men som inte ger resultat.
    Omega 3 och 6 kan ni läsa på innan någon köper de.
    De har ingen verkan.
Svar på tråden Akne. Omega 3 - Omega 6 (GLA)