• Anonym (Hjälp)

    Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?

    Jag har varit beroende av nässpray sedan 2010. Använder en flaska Otrivin på 2 dagar. Kan ej gå utanför dörren utan en flaska. Börjar känna mig något handikappad.

    Har du lyckats sluta med nässpraysberoende? Hur?

    Ge mig tips

  • Svar på tråden Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?
  • Anonym (Fd däbbd)

    Nasonex heter räddaren, i kombination med Nozoil.

    Räddade mig ur ett mer än tjogoårigt beroende.

  • EpicNurse

    Ja, många gånger. Börja med att lägga till nasonex/mometason. Tar längre tid innan det börjar funka, ca 2 dagar. Sen kan jag tipsa om att gå över till ett spray för barn, dvs mycket lägre dos.

    Eller så slutar du tvärt. Det kommer vara svinjobbigt i nån vecka, men sen är det över.


    ~ Sjuksköterska ~
  • Anonym (Kia)

    Är du helt säker på att du inte är allergisk mot något och därför behöver den? Typ katt/hund...

    Jag äter en medecin som gör att jag behöver tar den vid de tillfällena.

    Min pappa tar bara i varannan nässporre då han tar, skulle det funka?

    Tredje alternativet är att lida tills kroppen vant sig av med det. Typ 2 veckor...

  • Anonym (Hjälp)

    Tack för svar!

    Tror inte jag är allergisk mot något. Köpte katt för ett år sedan.

    Har någon av er slutat tvärt? Hur lång tid tog det innan det blev bra? Kan det läka efter 9 års beroende?

  • Anonym (25beroende)

    Jag började med nässpray när jag var 13år...

    Blev snabbt beroende och kunde till sist bara få effekt av otrevlig mentol.

    Provade alla möjliga behandlingar men fick till slut en RX-behandling av sjukhuset. De brände väggarna i näsan så de inte kunde svullna igen. Funkade perfekt på ena näsborren men andra är fortfarande inte återställd så jag tar nässpray till natten o nån gång på dan.

    Man får ju panik när man inte kan andas genom näsan så därför är kortison o sånt helt meningslöst när man är beroende.

    Lycka till!

    Skriv en egen-remiss till öra-näsa-hals.

  • Anonym (25beroende)
    Anonym (25beroende) skrev 2019-03-07 16:31:38 följande:

    Jag började med nässpray när jag var 13år...

    Blev snabbt beroende och kunde till sist bara få effekt av otrevlig mentol.

    Provade alla möjliga behandlingar men fick till slut en RX-behandling av sjukhuset. De brände väggarna i näsan så de inte kunde svullna igen. Funkade perfekt på ena näsborren men andra är fortfarande inte återställd så jag tar nässpray till natten o nån gång på dan.

    Man får ju panik när man inte kan andas genom näsan så därför är kortison o sånt helt meningslöst när man är beroende.

    Lycka till!

    Skriv en egen-remiss till öra-näsa-hals.


    Otrevlig mentol= otrivin menthol
  • LFF

    Gå till doktorn. Jag är själv nässpayshatare men har under flera år haft problem att andas genom näsan. Blev diagnostiserad med svullna slemhinnor och har fått kortisonspray att ta. Så kontakta läkare.

  • jeanette02

    Avvänj en näsborre i taget. Det tog ngr dagar för mig, sedan kunde jag andas normalt på ena sidan och då kunde jag stå ut med täppan på den svullna sidan tills det också gav med sig. Lycka till.

  • Anonym (Yes)

    Jag var beroende i flera år tills jag fick nog. Hjälp från vårdcentralen hjälpte inte, jag fick någon kortisonspray som inte funkade.. Så till slut bara bestämde jag mig för att vänja av en näsborre i taget. Så jag köpte koksaltlösningspray med mentol som jag använde på vänster sida och vanlig nässpray på högra sidan. Efter bara en dag kände jag skillnad. På dag 2 så var vänster fri från beroendet så tog jag bort nässpray och använde koksalt på höger sida. Å på andra dagen var det bra. Nu får jag helt undvika nässpray ett enda spray och jag blir beroende igen och det är inte värt det!! Jag var förvånad över hur snabbt det gick över.

  • Anonym (Trappa ner)

    När man tar kortisonspray så kan man ju inte byta ut sin vanliga spray och tro att kortisonen ska ha samma effekt. Det man får göra är ju att använda båda och sedan trappa ner på sin nezeril etc, successivt. Då hjälper den åtminstone mig. Och jag brukar kunna svullna rätt rejält i näsan och även bak svalget. Hemskt obehagligt.

Svar på tråden Har du lyckats bli fri från ditt nässpraysberoende?