• Kvinna79

    Spänningshuvudvärk

    Behöver hjälp av er som haft huvudvärk, migrän eller andra typer av smärta under graviditeten.

    Lider av spänningshuvudvärk och smärta i nacken. Har nu haft huvudvärk nästan varje dag i ca 1 månad. Vissa dagar är värre än andra, då har jag så ont i huvudet och nacken att jag inte vill röra mig. Då sjukskriver jag mig och ligger i sängen hela dagen.

    Alvedon hjälper ingenting. Har haft telefontid med min läkare på vårdcentralen men fick till svar att hon inte vet vad hon ska skriva ut så hon tyckte jag skulle ringa sjukgymnasten och MVC. Har tid hos sjukgymnasten om 2 veckor. Men behöver hjälp nu.

    MVC tyckte inte alls att det var deras sak så de skickade mig tillbaka till VC.

    Jag står inte ut längre med det här! Jag är hemma från jobbet var och varannan vecka.

    Imorgon har jag telefontid igen med min läkare, men tvivlar på att hon har nåt bättre svar denna gången. Finns det verkligen ingen medicin man kan ta när man är gravid?

    Är i vecka 14 nu.

  • Svar på tråden Spänningshuvudvärk
  • Babymama

    Jag har samma problem tyvärr. Hade konstant huvudvärk mellan vecka 10-15 men sen har det varit lite bättre. Är i vecka 18 nu. Jag har haft mer huvudvärk under alla mina graviditeter och nej, jag har aldrig fått något annat än alvedon mot spänningshuvudvärken. Jag hade ett hemskt migränanfall under min förra graviditet och fick då sumatriptan men jag hann aldrig ta det för anfallet hann gå över.

    Mitt bästa tips är att stretcha nackmusklerna och att ta en full dos alvedon i några dygn för att se om det hjälper. Att ta en alvedon då och då funkar inte för mig utan jag får ta maxdos i kanske 2-3 dygn för att det ska släppa.

    Jag har tyvärr lärt mig nu att jag har konstant huvudvärk under graviditet. Som ogravid kan jag bara ta en Ipren och sen slipper jag huvudvärken i långa perioder men som gravid är det lönlöst. Hoppas du slipper huvudvärken snart!

  • Babymama

    Jag glömde skriva att jag ligger mycket på spikmatta, det tycker jag lindrar lite när det är som värst. Även vetekudde mot onda muskler i nacken är skönt. Problemet med spänningshuvudvärk är ju att det beror på ömma muskler och när man får huvudvärk spänner man sig mer och så blir musklerna ännu mer ömma och så är man inne i en ond cirkel om man inte kan bryta det med någon effektiv medicin. Snyft!

  • ballerinakakaoreo

    Jag är i v.10 och har haft denna hemska spänningshuvudvärk och nackvärk i tre dagar, igår fick jag nog och bad sambon massera mig och då kände han flera muskelknutor som han försökte massera bort men det gjorde såklart jätteont. Jag tog sedan ett varmt bad och spolade kokhett vatten på nacken och ner mot axlarna och när jag var klar lade jag en varm vetekudde där det gör ont och är stelt. Idag känns det bättre, så prova massage och värme. Akupunktur har jag också hört skall göra susen. 

  • akaa

    Hej! Jag har också haft huvudvärk varje dag i drygt en månads tid. Har normalt sett mycket huvudvärk, men nu har det varit varje dag som sagt. Jag fick tips om, och har provat, en muskelavslappnande medicin som heter Paraflex. Jag har tagit den ihop med Alvedon och det har fungerat för mig. Kan vara värt att kolla upp för dig kanske?

  • Kvinna79

    Tack för era tips!

    Jag har nu pratat med läkaren och hon skriver ut paraflex. Jag ska ta dom tillsammans med två alvedon tyckte hon.

    Jag hoppas det kan hjälpa mig nu i väntan på sjukgymnasten.

    Ska be min sambo om massage ikväll så kanske det känns bättre sen.

  • Sannaaa86

    Gå till en kiropraktor. De hjälper dig med både din nacke och huvudvärk.

    Lovar att du kommer bli hjälpt!

    Krya på dig!

  • Stortår

    Hej. Vill bara tipsa om järntabletter.

    De gånger jag haft migrän under gravideten har berott på att jag slutat äta natalben (kosttillskott för gravida)

    Hemofer är ett bra alternativ till järn om du har problem med magen.

    Hoppas det löser sig gör dig.

  • Alexi

    Men alltså, varför gå och vänta på en sjukgymnast!? Boka en tid hos närmsta massör, NU!

  • tankfull

    Jag har extremt svår migrän och hade tyvärr det under min graviditet också. Man kan ta Citodon under graviditet och jag tog även Imigran injektioner under de första 5 månaderna. Imigran var läskigt att ta eftersom man inte forskat så mycket på det på gravida kvinnor (nu var detta iofs 10 år sedan), men jag har fått ett mycket friskt och välskapt barn. Citodon är däremot väl dokumenterat under graviditet och inte farligt, även om man självklart helst vill slippa ta någon medicin alls.

Svar på tråden Spänningshuvudvärk