• anas99­8
    Äldre 7 Mar 22:07
    522 visningar
    7 svar
    7
    522

    Jag har betalt underhåll för makes barn

    Jag och min man har haft gemensamekonomi i 5år och på dessa 5år har jag räknat ut att jag betalt hälften av underhållet för hans barn, räknat på underhållshöjning och minus tiden han bodde hos oss varannan vecka har jag betalt strax under 40000kr i underhåll för hans barn.

    Nu ligger vi i skilsmässa och tyvärr så drar han in sjuka saker som han vill dra av pengar för och då jag är ensamstående med 2 små barn på 100% så undrar jag om jag på någotvis kan få räkna av dem i bodelningen? Någon jurist som vet?

    Vill egentligen inte göra det såhär fult men han kör över mig och barnen totalt :(

  • Svar på tråden Jag har betalt underhåll för makes barn
  • Äldre 8 Mar 07:07
    #1

    Så bara för att han beter sin som ett arsel, så måste du oxå det?

  • Anonym (J)
    Äldre 8 Mar 07:54
    #2

    I


    Långbenopluto skrev 2019-03-08 07:07:58 följande:

    Så bara för att han beter sin som ett arsel, så måste du oxå det?


    Så man är en arsel om man inte vill betala underhåll till andras barn som har 2 föräldrar men vill kunna försörja sina egna 2 barn?
  • anas99­8
    Äldre 8 Mar 08:14
    #3
    Långbenopluto skrev 2019-03-08 07:07:58 följande:

    Så bara för att han beter sin som ett arsel, så måste du oxå det?


    Onödig kommentar. Det handlar om överlevnad just nu. Jag har varit själv med barnen i ett par månader nu och han har inte betalt underhåll för barnen och han adressändrade först igår så jag kommer inte få underhållet retroaktivt. Jag jobbade 4 dagar i hela februari pga vabb så jag är lite beroende av att han betalt underhåll. Jag tänker på mina barn han totalt skiter i dem så om det gör mig till ett arsel så får det vara så!!
  • Anonym (Anna)
    Äldre 8 Mar 08:42
    #4

    Jag förstår din poäng men vet inte vad som gäller rent juridiskt. Har ni haft norgolunda jämn inkomst under förhållandet (så han inte försörjt dig och dvs ?betalat? igen underhållen på så vis) så hade jag definitivt försökt få honom att betala tillbaka pengarna.

  • Anonym (a)
    Äldre 8 Mar 08:45
    #5
    Anonym (J) skrev 2019-03-08 07:54:01 följande:

    I


    Så man är en arsel om man inte vill betala underhåll till andras barn som har 2 föräldrar men vill kunna försörja sina egna 2 barn?
    Fast varför har TS då gjort det? Man kan inte komma i efterhand och säga att man ångrar sig. Och det gäller TS ex också naturligtvis.
  • Äldre 8 Mar 08:52
    #6
    anas998 skrev 2019-03-07 22:07:10 följande:

    Jag och min man har haft gemensamekonomi i 5år och på dessa 5år har jag räknat ut att jag betalt hälften av underhållet för hans barn, räknat på underhållshöjning och minus tiden han bodde hos oss varannan vecka har jag betalt strax under 40000kr i underhåll för hans barn.

    Nu ligger vi i skilsmässa och tyvärr så drar han in sjuka saker som han vill dra av pengar för och då jag är ensamstående med 2 små barn på 100% så undrar jag om jag på någotvis kan få räkna av dem i bodelningen? Någon jurist som vet?

    Vill egentligen inte göra det såhär fult men han kör över mig och barnen totalt :(


    Är ni gifta ska allt ingå i bodelningen och i slutändan delas så att ni får lika mycket i netto var. 

    Gamla transaktioner mellan er tas det ingen hänsyn till om det inte är mycket noga och korrekt dokumenterat, t ex äktenskapsförord.


  • Äldre 8 Mar 17:05
    #7

    Vad är det för "sjuka" saker han försöker dra in?

    Hur har er övriga fördelning sett ut?
    Har ni delat allt lika rakt av?
    Hur du eller han betalt mer av er gemensamma räkningar?

    Har en t ex betalt mer för bostad, bil osv kan man ju säga att han ändå betalt för dig, har du betalt mer än honom kan du kanske ta upp det men räkningar som har betalats under ert gemensamma äktenskap är svåra att göra något åt.
    Det är nog tyvärr inte mycket att göra för att få tillbaka pengar som du varit med och betalat.
    Men han kan ju inte bar dra in saker, är ni gifta och inte har äktenskaps ord ska ju allt delas rakt av  så du får då hälften.

    Men det bästa är ju att du kontaktar en jurist som kan få insyn i hela upplägget.

Svar på tråden Jag har betalt underhåll för makes barn