• Anonym (Anony­m man)
    Äldre 8 Mar 06:53
    259 visningar
    2 svar
    2
    259

    Människor som inte inser att deras förälder/föräldrar/närstående är negativa

    Hej!

    Jag har brutit en totalt kontakt med min biologiska familj. Det var alldeles för mycket våld i hushållet.

    Min far var rätt frånvarande från start och som slutligen drog ifrån familjen. Min mor har alltid varit kontrollerade och i princip tyckt att jag och min äldre bror varit i vägen och/eller ''skämt'' ut henne. Som det resulterade till kränkningar genom ord och fysiska slag.

    Hon har brist för respekt för andra människor, pratar illa om andra människor och aldrig varit pedagogisk emot oss. Det har alltid handla någonting om att vi MÅSTE RESPEKTERA henne. Det var det enda ''pedagogik'' hon pratade om.

    Idag är min bror narkotika missbrukare, svårigheter att skaffa vänner, behålla vänner, har svårigheter att komma i kontakt med kvinnor och verkar visa upp någon form av kvinnoförakt.

    Medan min mor är fortfarande sig själv.

    Visserligen är det mest på grund av min äldre brors våld i hemmet som fick mig att dra. Men även mycket av min mammas beteende.

    Jag förstår inte hur min äldre bror egentligen inte kan förstå att min mamma är i själva verket en energitjuv och egentligen inte bryr sig om min brors hälsa. Utan så länge han bor hemma hos henne, så är hon nöjd och BARA gör det han vill att han skall göra. Hon bryr sig i själva verket inte om honom.

    Jag förstår som sagt inte varför han bor kvar. Liksom inser att mamma i själva verket inte bryr sig överhuvudtaget. Även idag så förstår hon inte alls varför jag ville dra ifrån henne och min äldre bror som är våldsam och kan bli oprovocerad i princip helt oberäknelig. Det säger en hel del mammans brist på självinsikt.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Människor som inte inser att deras förälder/föräldrar/närstående är negativa
  • Anonym (k)
    Äldre 8 Mar 09:51
    #1

    Är det för att det är bekvämt för honom att bo hemma hos mamsen? Det kostar mycket att ha egen bostad och köpa mat. Du skriver att han missbrukar. Har han något jobb? Om han inte har något jobb så har han ju inte råd med bostad och ingen skulle hyra ut till honom. han skulle inte få lån på banken till bostad om han inte har stadig inkomst.
    Du gör rätt som bryter med denna situation. Din mamma vill inte ens förändra sig.

  • Anonym (Anony­m man) Trådstartaren
    Äldre 8 Mar 13:52
    #2
    Anonym (k) skrev 2019-03-08 09:51:07 följande:

    Är det för att det är bekvämt för honom att bo hemma hos mamsen? Det kostar mycket att ha egen bostad och köpa mat. Du skriver att han missbrukar. Har han något jobb? Om han inte har något jobb så har han ju inte råd med bostad och ingen skulle hyra ut till honom. han skulle inte få lån på banken till bostad om han inte har stadig inkomst.
    Du gör rätt som bryter med denna situation. Din mamma vill inte ens förändra sig.


    Det kanske är något avslappnande, ja. Men jag tänker också att han verkar tro att mamma är ändå okej. Med tanken på hur han uttalar sig. Det har aldrig dykt upp om att han vill faktiskt dra ifrån mamma.

    Han och jag hamnade dessutom förut i argument där jag talade om att mamma har svårigheter att förstå andra. Vilket gjorde honom sur.  Men jag begriper ju hans kvinnoförakt, taskiga självkänsla, svårigheter inom det sociala och börjat med narkotika kommer ju ifrån det svåra uppväxten. Han verkar inte inse att mamma har i princip saboterat hans uppväxt och att han gått missat så mycket lärdom som barn behöver lära sig.
Svar på tråden Människor som inte inser att deras förälder/föräldrar/närstående är negativa