• Äldre 8 Mar 10:56
    270 visningar
    4 svar
    4
    270

    Hur bli av med svampen?

    Sedan några månader tillbaka har jag återkommande svampinfektioner i underlivet. Jag blir inte av med dem. En gång försvann det efter två eller tre behandlingar med vagitorier och salva, en gång försvann det inte och jag gick till gynekolog och fick några tabletter. Nu är jag inne på andra behandling med vagitorier och salva igen, och det verkar inte gå bort.

    Partnern smörjer också med salva, och efter att gynekologen sa att jag inte bör tvätta med tvål, så har jag faktiskt ändrat på det och tvättar bara med vatten i underlivet. Men varför blir jag inte av med svamp? Det  problemet hade jag inte förr (förutom under en graviditet). Jag är över 50, och nog genom klimakteriet. 

  • Svar på tråden Hur bli av med svampen?
  • Äldre 8 Mar 11:25
    #1

    Vagitorer och salva hjälper sällan så be att få tabletter tex Diflucan utskrivna istället. Många krämer innehåller kortison som på sikt tunnar ut slemhinnor så svamp får fäste lättare. Jag själv använder östrogenvagitorer i förebyggande mot svamp och UVI. Många blir även hjälpta av att sluta äta socker dvs strikt LCHF.

  • Äldre 8 Mar 11:51
    #2

    Det kanske var den medicinen jag fick av läkaren? Vill egentligen inte ta såna för ofta, rädd för biverkningar. Östrogen är en idé, men då behöver jag nog i alla fall gå till gynekologen igen. Helst vill jag inte sluta med socker, det är en sån stor omställning och jag brukade ju sällan få sånt förut. 

  • Äldre 8 Mar 12:25
    #3
    AndreaBD skrev 2019-03-08 11:51:35 följande:

    Det kanske var den medicinen jag fick av läkaren? Vill egentligen inte ta såna för ofta, rädd för biverkningar. Östrogen är en idé, men då behöver jag nog i alla fall gå till gynekologen igen. Helst vill jag inte sluta med socker, det är en sån stor omställning och jag brukade ju sällan få sånt förut. 


    Östrogenvagitorer finns receptfritt men du måste ju först bli av med svampen så ett besök på gyn är ju ett måste.
  • Äldre 8 Mar 12:37
    #4
    Dexter dot com skrev 2019-03-08 12:25:21 följande:
    Östrogenvagitorer finns receptfritt men du måste ju först bli av med svampen så ett besök på gyn är ju ett måste.
    oki. 
Svar på tråden Hur bli av med svampen?