• Äldre 8 Mar 15:39
    680 visningar
    12 svar
    12
    680

    Havandeskapsförgiftning?

    Hej!

    När jag var hos barnmorskan igår hade mitt blodtryck gått från 120/70 till 135/95 så jag fick göra ett urinprov som visade +3 för protein i urinet. Hon misstänkte havandeskapsförgiftning och skickade mig till läkare för en mer grundlig utredning.

    Så idag var jag till läkaren och lämnade ett nytt urinprov, ett blodprov och gjorde en ny blodtrycksmätning som också idag visade 135/95. Läkaren kallade in mig innan urinprovet hade analyserats (varför vet jag inte) och sa att jag inte hade havandeskapsförgiftning.

    Någon timme senare kunde jag se resultatet för urinprovet på 1177. Jag är inte läkekunnig, men jag tycker resultaten är ganska höga? Finns det någon som kan hjälpa mig tyda resultaten?

    U--Albumin/Kreatinin index

    Resultat: 105,4 mg/mmol

    Referensintervall: <3,0

    U--Albumin

    Resultat: 368 mg/L

    Referensintervall: <20

    Har förutom lätt förhöjt blodtryck och protein i urinet även huvudvärk och ibland synstörningar.

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?
  • Anonym (L)
    Äldre 8 Mar 16:02
    #1

    Jag tycker verkligen du ska be om en till undersökning.

  • Anonym (Skynd­a)
    Äldre 8 Mar 16:05
    #2

    Du har inte fått svar på vad urinprovet visade andra gången ännu? Du behöver söka vård igen omgående. Gå inte till samma läkare. Allt pekar på HF och det är ej att leka med. Synstörningar och huvudvärk tillsammans med högt blodtryck och protein i urin under graviditet talar enligt vad jag vet för HF, är inte sjukvårdskunnig men har haft detta själv och du måste få svar på om det är HF genast. Kontakta KK.

  • Anonym (Skynd­a)
    Äldre 8 Mar 16:06
    #3

    I vilken vecka är du?

  • Äldre 8 Mar 16:10
    #4

    Tack för svar!

    Min BM ska ringa upp mig snart, så ska rådfråga henne också.

    Till "skynda": ser att läkaren har sett urinproverna nu, men hon har inte ringt mig. Är i v 38.

  • Anonym (Skynd­a)
    Äldre 8 Mar 16:22
    #5
    Kindelee skrev 2019-03-08 16:10:39 följande:

    Tack för svar!

    Min BM ska ringa upp mig snart, så ska rådfråga henne också.

    Till "skynda": ser att läkaren har sett urinproverna nu, men hon har inte ringt mig. Är i v 38.


    Med mitt första barn fick jag HF i vecka 37, fick blodtryckssänkande och förlossningen startade spontant i V 39+0. Med andra barnet hade jag tendens till stigande bltr men det höll sig någorlunda jämnt. Fick däremot högt bltr, som medicinerades, efter förlossningen istället. Hade jag fått HF under andra grav hade jag blivit igångsatt fr o m V 37 och framåt.

    Hade jag varit du hade jag propsat på ännu en koll iaf om fin BM ändå mot förmodan går på läkarens spår. Men som sagt, detta kanske är ngt annat som övergår mitt förstånd. :) Men ta det säkra före det osäkra tycker jag.
  • Äldre 8 Mar 16:30
    #6
    Anonym (Skynda) skrev 2019-03-08 16:22:23 följande:

    Med mitt första barn fick jag HF i vecka 37, fick blodtryckssänkande och förlossningen startade spontant i V 39+0. Med andra barnet hade jag tendens till stigande bltr men det höll sig någorlunda jämnt. Fick däremot högt bltr, som medicinerades, efter förlossningen istället. Hade jag fått HF under andra grav hade jag blivit igångsatt fr o m V 37 och framåt.

    Hade jag varit du hade jag propsat på ännu en koll iaf om fin BM ändå mot förmodan går på läkarens spår. Men som sagt, detta kanske är ngt annat som övergår mitt förstånd. :) Men ta det säkra före det osäkra tycker jag.


    Pratade nyss i telefon med telefonisten till MVC som sa att om läkaren har sett provsvaren och inte kontaktat mig så är mina värden inom en rimlig gräns. Det känns ändå inte helt rätt, då jag hamnat mellan stolarna förut när det gäller provsvar, så ska avvakta tills min sambo kommer hem från jobbet och om jag blir sämre så åker jag in. Har i alla fall en tid bokad hos BM på måndag för en till koll.
  • Äldre 8 Mar 17:15
    #7
    Kindelee skrev 2019-03-08 16:30:40 följande:

    Pratade nyss i telefon med telefonisten till MVC som sa att om läkaren har sett provsvaren och inte kontaktat mig så är mina värden inom en rimlig gräns. Det känns ändå inte helt rätt, då jag hamnat mellan stolarna förut när det gäller provsvar, så ska avvakta tills min sambo kommer hem från jobbet och om jag blir sämre så åker jag in. Har i alla fall en tid bokad hos BM på måndag för en till koll.


    Vad jag kunnat läsa mig till anses blodtrycket vara förhöjt och kan klassas dom HF om det är högre än 140/90. Ditt undertryck är ju onekligen högt åtminstone. Men å andra sidan vet nog läkare och BM vad de talar om.

    Vi kan ändå skatta oss lyckliga som har en sådan fin vård för blivande mödrar i Sverige då kvinnor i andra länder drabbas värre av detta då det inte upptäcks i tid p g a att man inte utför kontroller. Bra att du har ny kontroll på måndag. Var uppmärksam på symtom som huvudvärk, flimmer för ögonen, ont i mellangärdet. Kontakta KK om dessa uppstår under helgen.
  • Äldre 8 Mar 17:19
    #8
    adisa skrev 2019-03-08 17:15:54 följande:

    Vad jag kunnat läsa mig till anses blodtrycket vara förhöjt och kan klassas dom HF om det är högre än 140/90. Ditt undertryck är ju onekligen högt åtminstone. Men å andra sidan vet nog läkare och BM vad de talar om.

    Vi kan ändå skatta oss lyckliga som har en sådan fin vård för blivande mödrar i Sverige då kvinnor i andra länder drabbas värre av detta då det inte upptäcks i tid p g a att man inte utför kontroller. Bra att du har ny kontroll på måndag. Var uppmärksam på symtom som huvudvärk, flimmer för ögonen, ont i mellangärdet. Kontakta KK om dessa uppstår under helgen.


    Nej förlåt, trodde du skrivit att ditt undertryck låg på 110. Nej, nu ser jag, ditt tryck är sannolikt inte uppseendeväckande högt.
  • Äldre 8 Mar 17:35
    #9
    adisa skrev 2019-03-08 17:15:54 följande:

    Vad jag kunnat läsa mig till anses blodtrycket vara förhöjt och kan klassas dom HF om det är högre än 140/90. Ditt undertryck är ju onekligen högt åtminstone. Men å andra sidan vet nog läkare och BM vad de talar om.

    Vi kan ändå skatta oss lyckliga som har en sådan fin vård för blivande mödrar i Sverige då kvinnor i andra länder drabbas värre av detta då det inte upptäcks i tid p g a att man inte utför kontroller. Bra att du har ny kontroll på måndag. Var uppmärksam på symtom som huvudvärk, flimmer för ögonen, ont i mellangärdet. Kontakta KK om dessa uppstår under helgen.


    Tack för svar!

    Jo, får väl hoppas på det. Det hade känts mycket bättre om det bara vore jag som drabbades, men har en liten i magen att tänka på också och då far tankarna lätt iväg.

    Ja, är verkligen tacksam för vården jag fått! Har svår foglossning och har blivit väldigt bra bemött av all vårdpersonal jag kommit i kontakt med. Det är riktigt synd att alla inte får samma möjlighet till hjälp.
  • Äldre 8 Mar 22:26
    #10

    Det är havandeskapsförgiftning. Ring förlossningen och be om kontroll.

    Jag fick göra alla mina kontroller på förlossningen, och till slut blev jag inlagd för igångsättning. Vet inte exakta siffror men på 4 dagar gick de från att ligga på stabil nivå till att inte ens vara mätbara. Hade huvudvärk, trötthet och synförändringar.

  • Äldre 8 Mar 22:30
    #11

    Nu kan jag ha fel för mig men är det inte även det relativa trycket man bör se på vid misstanke om HF?

    Dvs om det har stigit mycket för dig som individ snarare än bara hur högt det är?

    Lite som plötslig viktuppgånf i form av ödem

  • Äldre 8 Mar 23:21
    #12

    När jag hade hf var mitt ?måltryck? att ligga under 150/100. Hade +2 i urinen. Fick hf i v. 36 och hade det i två veckor då det ansågs som måttlig hf med de värdena. Men v. 38, då kan du väl kontakta förlossningen om du känner dig osäker? Självklart ska du få hjälp och stöd för att veta hur det ser ut framåt! V. 38 borde de kunna sätta igång direkt också.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?