• Äldre 8 Mar 15:39
    186 visningar
    5 svar
    5
    186

    SÖMNGÅNGARE

    Jag har alltid (så länge jag kommer ihåg) haft problem med att jag går i sömnen.

    Det har kommit i perioder, men också varit frånvarande längre perioder i mitt liv. Det har inte stört mig mer än att jag ofta vaknar med fullfjädrad panik och hjärtklappning då 9/10 ggr drömmen är en mardröm.

    Men nu händer det i stort sätt varje natt. Jag är ganska säker att det beror på sömnbrist då jag för 4 månader sedan fick en underbar son.

    Är det någon som också är sömngångare som vill bolla lite med mig? Om det går att begränsa, tips osv. För det har nu blivit en ångest grej, då jag nästan varje natt vaknar av att jag ?letar? efter min son och har den mest fruktansvärda panik.

  • Svar på tråden SÖMNGÅNGARE
  • Äldre 8 Mar 16:04
    #1

    Jag tycker att du skall söka för det. Att gå i sömnen som vuxen är tydligt kopplat till sämre livskvalité.

  • Äldre 8 Mar 16:12
    #2

    Var hittar du den info?

  • Äldre 8 Mar 16:28
    #3

    I nyare forskning och min professionella erfarenhet. Jan-Otto Ottoson, nestor i svensk psykiatri, skriver kort och gott i Nationalencyklopedin: Somnambulism i vuxen ålder bör behandlas av psykiater.

  • Äldre 8 Mar 16:39
    #4

    Kan det inte bara vara kopplat till min sömnbrist? Jag är som sagt nybliven mamma.

    Jag tänkte mer höra om de fanns någon annan med liknande erfarenheter, om de gått över för dem osv...

  • Äldre 8 Mar 17:04
    #5

    My bad - jag googlade lite och de känns mer som Hypnopomp hallucination. För jag är?vaken?. Jag minns alltid vad som hänt, men jag har alltid panik och springer ifrån ormar i min säng. Eller de nya, letar efter min son bland täcket. Men jag vaknar alltid och får lugna ner mig själv.

    Låter det mer vettigt du som är expert?

Svar på tråden SÖMNGÅNGARE