• Äldre 8 Mar 23:51
    479 visningar
    4 svar
    4
    479

    Är förskolepedagogerna för slappa?

    Hur involverade är era förskolepedagoger i barnens lek och kommunikation med varandra? Jag upplever att våra är väldigt o-närvarande. Vårt barn bytte till storbarnsavdelning förra året, på småbarnsavdelningen var det inte alls så. Nu när man lämnar eller hämtar sitter ofta personalen tillsammans, en bit från barnen, och pratar med varandra. Flera gånger har vårt barn kommit hem och berättat om saker de andra barnen gjort eller sagt som borde ha plockats upp av personal men när vi frågar barnet vad fröken gjorde säger hen att fröken inte märkte något. De verkar inte ha något arbete om värdegrund och hur barnen ska behandla varandra och de verkar inte prata om konflikter barnen emellan i efterhand. Hur gör era förskolor? Hänger personalen liksom bara i bakgrunden eller är de aktiva i barnens relationer?

  • Svar på tråden Är förskolepedagogerna för slappa?
  • Äldre 9 Mar 06:44
    #1

    På vår förskola är personalen aktiv. När jag tänker efter så har jag bara stött på vid ett tillfälle där personalen suttit tillsammans vid ett bord och barnen lekte själva och då planerade personalen en utflykt, samt att det bara var 4 barn kvar på avdelningen så var ju väldigt lugnt och då tycker jag det är okej.

  • Äldre 9 Mar 06:52
    #2

    Kan vara mycket som styr. Ibland vill man bara observera och låta barnen själva träna på kommunikationen och lek. Andra gånger kan det vars svårt att hinna med om man är själv med 10 barn.

  • Äldre 9 Mar 07:09
    #3

    Jag hade tagit upp det med pedagogerna. Börjat med någon enskild situation lite försiktigt: "Tydligen hände x igår. Jag vet att ni har fullt upp och inte kan hinna med allt, men kanske bra om ni har lite extra koll så att det inte händer igen", och om de inte verkar bry sig ta upp det igen och vara lite tydligare. Upprepa om en vecka. Fortsätter de ta upp det med förskolechefen.

    Kanske har det bara råkat hända när personalen var ouppmärksam, så bättre att prata med, höra vad de säger och ge dem chans att fundera över sitt beteende, men gör de inte det bör chefen veta.

  • Äldre 9 Mar 07:18
    #4

    Tycker du ska klaga på detta ts. Dom ska vara med barnen ute och inne inte sitta och snacka och dricka kaffe. Jag klagade som satan när personalen på  mina barns skola gjorde samma. Stod i en klimp och pratade och varken såg eller hörde vad som hände. Har själv fått rycka in och bryta slagsmäl och elaka komentarer mellan barn när jag kommit för att hämta för att personalen har noll uppmersamhet. Jag var riktigt förbannad. Barn hade lätt kunnat lämna gården och vandra iväg utan att dom märkte ett skit. Kanske svårare på en förskolegård men NEJ dom ska inte se det som en egen pratstund. 

Svar på tråden Är förskolepedagogerna för slappa?