• Anonym (Sundsvall, traditionell)

    Vilken svensk stad tycker Du har vackrast arkitektur?

    Och följdfråga. Tycker du mest om traditionell eller funktionalistisk arkitektur?

  • Svar på tråden Vilken svensk stad tycker Du har vackrast arkitektur?
  • Anonym (T)

    Traditionell såklart.

    Stockholm.

    I Skåne; Helsingborg. Norrland har jag ingen koll på.

  • Dr Nail

    Borlänge, "Sveriges fulaste stad", enligt vissa elitister som tycker att allt är fult som inte ser ut som 1700-talet. Men ge den 50 år, så kommer den brutala modernistiska funktionalismen anses vara vackert och klassiskt. Brukar vara så.

  • Anonym (Sundsvall, traditionell)
    Anonym (T) skrev 2019-03-09 08:25:18 följande:

    Traditionell såklart.

    Stockholm.

    I Skåne; Helsingborg. Norrland har jag ingen koll på.


    Finns pyttelite i Gävle och Östersund, annars är det Sundsvall som är den *konservativa* staden vad gäller arkitektur. Kanske också därför den utsågs till Sveriges vackraste stad av föreningen Arkitekturupproret. Annars är det mest funktionalism du kommer att se i en rundvandring i norrländska städer.

    Ja, Helsingborg har en hel del mycket vackra byggnader trots stora rivningar under 60- och 70-talet.
  • Anonym (Sundsvall, traditionell)
    Dr Nail skrev 2019-03-09 16:51:24 följande:

    Borlänge, "Sveriges fulaste stad", enligt vissa elitister som tycker att allt är fult som inte ser ut som 1700-talet. Men ge den 50 år, så kommer den brutala modernistiska funktionalismen anses vara vackert och klassiskt. Brukar vara så.


    Men de har opinionen med sig i den frågan. Funktionalistiska byggnader får såklart existera, men bredvid den gamla bebyggelsen (och inte på bekostnad av densamma), dock bör den ej ta överhand. Elitister var ju snarare de S-politiker som lät riva uppåt tusen gamla hus i den stora rivningsvågen under efterkrigstiden (ofta arbetarbostäder, ironiskt nog).

    Äldre bebyggelse inte bara berättar om historien, den är välkomnande, ofta prov på rikt hantverk och skapar lyckligare människor. Funktionalismen skiter i allt det där och fokuserar bara på funktion och arbete, och ökar segregationen och våldet i samhället då många av byggnaderna utstrålar likformighet, gråtristhet och hopplöshet (ritningarna hämtades ju passande nog från Sovietunionen). Men visst, i mindre mängd. Absolut. Vi ska inte ha en, enda arkitektur i landet Sverige. Då blir det likriktning och Soviet 2.0 istället.

    Bara man inte river det gamla och låter städerna utvecklas harmoniskt och med hänsyn till medborgarnas önskemål, så är det lugnt.
  • isolande

    Stockholm såklart.

    Finns gulliga ställen i Skåne oxå, typ Borrby och Landskrona, men inget slår hufvudstaden :)

  • Anonym (Nybro!)

    Nybro i Småland.

    En liten småstadspärla som många inte känner till.

    Levande stadskärna med många fina trähus.

    Storgatan i centrala Nybro är rena njutningen med restauranger och kaféer.

    Gillar allt med Nybro! Arkitekturen, folket och framför allt pulsen! 

  • flygrl

    Nu har jag inte hunnit se så mycket av Sverige än, så det kanske e därför jag sätter min egen stad Stockholm som den som har vackrast arkitektur. :) Eller så här det finns delar av stan som e klart vackra och sen finns det enskilda fina byggnader lite här och var medans det finns andra delar av stan som e rätt trista och fula. Där jag bor i Norra Botkyrka e det mest trista skokartonger till höghus som inte e särskilt fina.

    Har också vart en del i Uppsala och tycker det e en trevlig stad med en del fin arkitektur. En liten stad med trevlig, riktigt mysig arkitektur e ju Sigtuna. :)

  • Anonym (Sundsvall, traditionell)
    isolande skrev 2019-03-11 17:31:43 följande:

    Stockholm såklart.

    Finns gulliga ställen i Skåne oxå, typ Borrby och Landskrona, men inget slår hufvudstaden :)


    För den som vill se byggnader med spröjsade fasader i mången antal så är Vasastaden definitivt något att promenera runt i!
  • Anonym (Sundsvall, traditionell)
    Anonym (Nybro!) skrev 2019-03-11 17:35:06 följande:

    Nybro i Småland.

    En liten småstadspärla som många inte känner till.

    Levande stadskärna med många fina trähus.

    Storgatan i centrala Nybro är rena njutningen med restauranger och kaféer.

    Gillar allt med Nybro! Arkitekturen, folket och framför allt pulsen! 


    Skulle du säga att närheten till Kalmar hjälper eller stjälper Nybro som självständig stad?
Svar på tråden Vilken svensk stad tycker Du har vackrast arkitektur?