• Äldre 9 Mar 09:31
    1613 visningar
    9 svar
    9
    1613

    När slutade ni sova på rygg?

    Hej!

    Jag undrar vad ni har fått för rekommendationer angående att sluta sova på rygg under graviditeten, eller när ni började sova på sidan?

  • Svar på tråden När slutade ni sova på rygg?
  • Äldre 9 Mar 10:26
    #1

    Jag sov på rygg varje natt under båda graviditeterna.

  • Äldre 9 Mar 10:29
    #2

    En bm sa till mig att när man väl sover så är det svårt att styra hur man ligger. Kroppen säger till själv när den inte klarar av att ligga i en viss ställning.

  • Äldre 9 Mar 13:56
    #3

    Är i v.38 nu, har inte kunnat ligga på rygg sen v.10 pga smärta i ländryggen. From v.25 började jag bli yr av att luta mig bakåt också, det trycker liksom på vena cava, så ryggläge är något jag saknar kan man säga haha :D

  • Äldre 9 Mar 16:31
    #4

    Från v 16 ca, vill inte riskera att barnet dör i magen.. Sen bara för att det går bra för vissa att sova på rygg och att inget hände betyder inte att det inte händer andra.. Samma med olika mediciner och nikotin /alkohol vissa barn födds ju normala och vissa med grova handikapp eller blir döfött. Även om chansen är liten att något går fel så kan man undra varför man chansar..

  • Äldre 9 Mar 16:41
    #5

    Va? Bör man inte sova på rygg? Aldrig hört talas om det och inget jag hörde av BM heller.

  • Äldre 9 Mar 19:54
    #6

    Okej! Tack för svar! Det jag läst är att vissa säger från Sandra trimestern, vissa från tredje. Därefter rekommenderas att sova på sidan, helst vänstra. Ska gå in i vecka 16 strax och börjar känn att det är lite tyngd i magen nu för första gången. Har en ganska hård säng dessutom. Jag är verkligen en ryggsovare så kommer bli utmanande att vänja om. Kanske bäst att börja öva i vilket fall.

    Om någon har bra erfarenhet av att använda en Gravidkudde senare under graviditeten, vilken sort funkade för er? Kan det eventuellt hjälpa för att bli bekväm j sidoläget?

  • Äldre 9 Mar 20:01
    #7

    Använder en helt vanlig kudde vid behov. Ligger jag i soffan nått om dagarna brukar jag få lägga en filt eller liknande som stöd under delar av magen.

  • Äldre 9 Mar 21:42
    #8
    Solrosvind skrev 2019-03-09 19:54:37 följande:

    Okej! Tack för svar! Det jag läst är att vissa säger från Sandra trimestern, vissa från tredje. Därefter rekommenderas att sova på sidan, helst vänstra. Ska gå in i vecka 16 strax och börjar känn att det är lite tyngd i magen nu för första gången. Har en ganska hård säng dessutom. Jag är verkligen en ryggsovare så kommer bli utmanande att vänja om. Kanske bäst att börja öva i vilket fall.

    Om någon har bra erfarenhet av att använda en Gravidkudde senare under graviditeten, vilken sort funkade för er? Kan det eventuellt hjälpa för att bli bekväm j sidoläget?


    Jag har ett extra täcke som jag rullat ihop och kan stoppa in lite här och där som jag vill ha extra stöd :)
  • Äldre 10 Mar 00:39
    #9

    Men vad smart!! Det får jag lov att testa! :)

Svar på tråden När slutade ni sova på rygg?