• aztec

    Brytpunkt för statlig skatt

    Hej!

    Jag ligger precis på gränsen för statlig skatt och vet att jag kommer komma över nästa gång jag byter jobb. Vet att det mesta ska förmånsskattas idag men är en löneförhöjning i pengar att föredra eller skulle det vara bättre att förhandla fram något annat och i sådana fall vad?

    Hur ska man tänka för framtiden med sin löneutveckling? Är 30 idag så jag har många år kvar på arbetsmarknaden.

  • Svar på tråden Brytpunkt för statlig skatt
  • Anonym (Nej)

    Hade du bara haft några yrkesverksamma år kvar så hade det kanske varit lönt att förhandla sig till t.ex. extra semesterdagar, men har du runt 40 år kvar och det är en väldigt lång tid att ducka statlig skatt. Även om du betalar statlig skatt så får du ju ändå ut mer pengar, och det känns lite omständigt att så småningom få hälften av lönen i pengar, och hälften i tillförhandlade förmåner.

  • Don3

    Några förslag på saker som man kan sänka sin inkomst genom att ersätta lön med förmåner.

    Tjänstepension

    Friskvård

    Förmånsbil

    Semester

    Rikskort

  • aztec
    Anonym (Nej) skrev 2019-03-09 11:33:25 följande:

    Hade du bara haft några yrkesverksamma år kvar så hade det kanske varit lönt att förhandla sig till t.ex. extra semesterdagar, men har du runt 40 år kvar och det är en väldigt lång tid att ducka statlig skatt. Även om du betalar statlig skatt så får du ju ändå ut mer pengar, och det känns lite omständigt att så småningom få hälften av lönen i pengar, och hälften i tillförhandlade förmåner.


    Har redan fått extra semesterdagar men annars är det väl som du säger. Logiskt hehe. Får försöka öka så pass mycket att det inte känns som om hela löneökningen försvinner.
  • aztec
    Don3 skrev 2019-03-09 11:41:00 följande:

    Några förslag på saker som man kan sänka sin inkomst genom att ersätta lön med förmåner.

    Tjänstepension

    Friskvård

    Förmånsbil

    Semester

    Rikskort


    Har redan ökad semester och friskvård. Men får titta på förmånsbil och rikskort. tjänstepension vet jag för lite om, måste i sådana fall sätta mig in mer i det. Är det vanligt att man gör så? Tack för svar
  • Anonym (K)

    Tjänstepension. AG kan sätta in mer än vad kollektivavtalen säger.

Svar på tråden Brytpunkt för statlig skatt