• Anonym (Lille­mor)
    Äldre 9 Mar 15:03
    439 visningar
    5 svar
    5
    439

    Vad händer om man åker till Sverige på utländskt pass och stannar längre än man får?

    Ja vad händer om jag åker till Sverige på mitt Amerikanska pass och stannar längre än 3 månader? Jag är både svensk och amerikansk medborgare men har bara amerikanskt pass.

  • Svar på tråden Vad händer om man åker till Sverige på utländskt pass och stannar längre än man får?
  • Anonym (Well.­..)
    Äldre 9 Mar 15:27
    #1

    Ingenting gällande din vistelse i Sverige. Som svensk medborgare får du stanna hur länge som helst.

  • Anonym (Lille­mor) Trådstartaren
    Äldre 10 Mar 03:17
    #2
    Anonym (Well...) skrev 2019-03-09 15:27:52 följande:

    Ingenting gällande din vistelse i Sverige. Som svensk medborgare får du stanna hur länge som helst.


    Fast hur kan dom veta att jag är svensk medborgare om jag åker in till Sverige på mitt Amerikanska pass?
  • Anonym (råger­mår)
    Äldre 15 Mar 15:10
    #3

    genom ditt person nr, är du svensk medborgare har du personnummer.
    finns säkert en miljon svenskar som inte har pass för dom har inget behov av det

  • Äldre 15 Mar 15:20
    #4

    Men då kanske du kan passa på att skaffa svenskt pass när du är i Sverige.
    Min bror och svägerska är också både svenska och amerikanska medborgare och dom förnyar sitt svenska pass när dom är i Sverige .
    Du har ju ID handling genom ditt amerikanska pass svenskt personnummer.

  • Anonym (Också dubbel­medbor­gare)
    Äldre 15 Mar 15:36
    #5

    Min mor fick problem när hon skulle resa tillbaka till Sverige från USA. Problemet uppstod dock inte i Sverige, utan vid utresan från USA. Hon hade bara sitt amerikanska pass med sig och när hon skulle checka in på flygplatsen ifrågasatte de varför hon inte hade någon returbiljett tillbaka till USA och när hon talade om att biljetten hon hade var returbiljetten fick hon inte resa på det amerikanska passet. Hon fick en vecka extra semester hos sina släktingar i väntan på ett tillfälligt, svenskt pass som hon sedan kunde resa på utan problem. De rekommenderade henne att resa på det amerikanska passet till USA och det svenska när hon sedan skulle hem, nästa gång.

Svar på tråden Vad händer om man åker till Sverige på utländskt pass och stannar längre än man får?