• Anonym (10 1/2 månader)

    Hur långt efter förlossningen kändes sex 100% bra igen - för er som sprack/blev klippta

    Vår son är nu 10 1/2 månader och i torsdags hade vi sex för 2a gånger sen efter förlossningen - första var efter 8 månader och den gången kunde vi inte ha penetrerande samlag i mer än några minuter innan vi fick avbryta för att de gjorde ont - trots glidmedel.

    Första 7 månaderna fick jag ont vid klitoris bara av kyssar/smekningar, alltså såfort jag blev minsta upphetsad. Vilket gjorde att vi inte tog de längre än så.

    Men nu i torsdags gick det alltså för första gången sen förlossningen!

    Jag kunde få orgasm men något kändes liksom obekvämt samtidigt som de kändes bra/var skönt under tiden. Kommer dr vara såhär nu? /:

    Mina förlossningsskador innebar att jag sprack uppåt och blev klippt bakåt, sprack även invändigt. Har blivit rekommenderad av min BM att gå till gyn om de fortsätter göra ont/kännas obehagligt. Men vill gärna slippa då jag har gynskräck :(

    Hur lång tid tog det för er andra som spruckit och/eller blivit blivit klippta innan de kändes 100% bra igen?

  • Svar på tråden Hur långt efter förlossningen kändes sex 100% bra igen - för er som sprack/blev klippta
  • Anonym (Us)

    Usch vad jobbigt för dig! Ammar du fortfarande? Amningen kan göra sex oskönare så om du ammar kan du behöva vänta ett tag efter amningsavslut innan du vet hur det blir. Oavsett tycker jag att du ska se till att bli ordentligt undersökt. Kanske kan du starta hos bäckenbottenintresserad fysioterapeut (sjukgymnast)? De är duktiga och känner efter hur det känns i bäckenbotten och kan ge dig träningsråd och kan tala om för dig om du behöver träffa gynekolog. Du ska inte behöva lida i onödan och ha obesvarade frågor!

  • Anonym (Aldrig)

    För mig har det aldrig blivit helt bra. Det är skönt men jag har tappat förmågan till vaginal orgasm. Det var 8 år sedan barnet föddes.

  • Anonym (Anno)

    Sprack nedåt och fick sy 7 stygn både utvändigt och invändigt. Hade sex första gången 2 månader efter förlossningen och i början skavde det lite grann i ärret men det blev bättre och bättre. Efter 3-4 månader kändes det som vanligt igen.

  • Guapa

    Ungefär 3-6 månader efter avslutad amning, så klart över året med båda barnen innan allt kändes bra igen. Nu 2 år efter den senaste förlossningen så känns det faktiskt bättre än någonsin. Det finns hopp!

  • Anonym (10 1/2 månader)
    Anonym (Us) skrev 2019-03-10 00:40:42 följande:

    Usch vad jobbigt för dig! Ammar du fortfarande? Amningen kan göra sex oskönare så om du ammar kan du behöva vänta ett tag efter amningsavslut innan du vet hur det blir. Oavsett tycker jag att du ska se till att bli ordentligt undersökt. Kanske kan du starta hos bäckenbottenintresserad fysioterapeut (sjukgymnast)? De är duktiga och känner efter hur det känns i bäckenbotten och kan ge dig träningsråd och kan tala om för dig om du behöver träffa gynekolog. Du ska inte behöva lida i onödan och ha obesvarade frågor!


    Ja, det börjar bli väldigt jobbigt nu :( jag slutade amma när han var 8 månader, då hade han alldeles för många tänder som han gärna använde ????

    Tack för tips! Ska kontakta en sjukgymnast och se vad dom säger, vill ju gärna slippa gynekolog så långt de är möjligt /:
  • Anonym (10 1/2 månader)
    Guapa skrev 2019-03-10 12:53:21 följande:

    Ungefär 3-6 månader efter avslutad amning, så klart över året med båda barnen innan allt kändes bra igen. Nu 2 år efter den senaste förlossningen så känns det faktiskt bättre än någonsin. Det finns hopp!


    Sååå skönt att läsa detta!! Då är de kanske inte kört för mig ändå :)))
  • Anonym (10 1/2 månader)
    Anonym (Aldrig) skrev 2019-03-10 11:52:32 följande:

    För mig har det aldrig blivit helt bra. Det är skönt men jag har tappat förmågan till vaginal orgasm. Det var 8 år sedan barnet föddes.


    Fy vad tråkigt för dig! Hoppas jag har mer tur, men som tur är finns det ju andra sätt. Så länge de inte känns obehagligt blir jag ändå rätt nöjd - drar mig för att vara intim med min man som det är nu pga. rädsla för att det ska göra ont :(
  • Anonym (Anna)

    Sprack och blev klippt. Hade sex första gången 3 mån efter förlossningen och de var inte skönt, gjorde inte direkt ont men hade ingen känsel så de var bara obehagligt. Sexet hann inte riktigt bli bättre innan jag lämnade pappan och nästa gång jag hade sex var 1 år efter förlossningen och då var de som vanligt och de var skönt.

Svar på tråden Hur långt efter förlossningen kändes sex 100% bra igen - för er som sprack/blev klippta