• Anonym (Enya)
    Äldre 10 Mar 15:51
    571 visningar
    27 svar
    27
    571

    Säga till andras barn

    Mitt barn idrottar med andra barn i åldern 3-5. Mitt barn är 4.

    På idrotten skulle barnen krypa på golvet under en madrass som låg över två bänkar. Alla barnen gjorde detta. Ett barn började att hoppa på madrassen när andra barn var under. Detta pågick under lång tid och min irritation växte och tillslut gick jag fram till en av de 4 instruktörerna och sa till dem om pojken som hoppade på alla barnen. Hon sa att hon skulle hålla koll. Det gjorde hon inte. Pojken fortsatte hoppa och klättra på madrassen när barn var under. När mitt barn är där under så hoppar pojken en gång till så mitt barns huvud trycks ner mot golvet! Det gjorde mig arg och jag gick upp från min plats till den här pojken och sa till honom att nu får han sluta hoppa på madrassen och att detta är inte okej alls! Jag hade ett högre tonfall och var bestämd på rösten.

    Pojkens mamma sitter och ser allt detta. Hur hennes pojke beter sig men hon sitter och skrattar och säger inte alls till pojken! När hon ser att jag säger till pojken så bara stirrar hon på mig utan att säga nånting.

    Pojken är 5.

    Gjorde jag rätt eller fel?

  • Svar på tråden Säga till andras barn
  • Anonym (disa)
    Äldre 10 Mar 19:06
    #10
    -1

    Tycker också att man börjar med god ton. Bättre nästa gång att säga till innan irritationen vuxit till ett berg.

  • Anonym (Ok)
    Äldre 10 Mar 19:37
    #11
    -1
    Anonym (Villblismalnuärjagtjockochbitter) skrev 2019-03-10 18:46:38 följande:
    Vänlig ton!? Eh, nej.
    Varför inte? Han är ett barn som skall lära sig, och man kan inte förvänta sig att han automatiskt skall låta bli att göra "kul" saker som hans mamma tillåter.
    Bäst att vara vänlig från början, och därefter gå över till att bli mer bestämd om det skulle vara så att han inte lyssnar. Det finns ingen anledning alls att vara otrevlig mot ett barn för att du tycker att mamman och ledarna inte gör sitt jobb.
  • Anonym (v)
    Äldre 10 Mar 19:44
    #12
    Anonym (S) skrev 2019-03-10 16:37:02 följande:

    Du gjorde absolut helt rätt, men egentligen borde ledarna styrt upp situationen. Eftersom ledarna ignorerade en olycksrisk så skulle jag inte bara släppt de o gått vidare utan kontaktat föreningen och bett dom prata med ansvariga ledare. Kanske är dom för få ledare för antalet barn o behöver stöttning av ombytta föräldrar? Jag har själv erfarenheten av att ha gymnastikgrupper för barn i den åldern och kan man inte upprätthålla säkerheten så måste situationen förändras innan olyckan är framme.


    Ja, jag håller med. Du bör uppmärksamma detta högre upp i organisationen. Det var mycket dåligt gjort. De skulle ha sett detta själva och gjorde ens inget när en förälder sa till.
    Du gjorde självklart rätt!
  • Anonym (Kajsa­)
    Äldre 10 Mar 19:46
    #13
    +1
    Anonym (Ok) skrev 2019-03-10 19:37:10 följande:
    Varför inte? Han är ett barn som skall lära sig, och man kan inte förvänta sig att han automatiskt skall låta bli att göra "kul" saker som hans mamma tillåter.
    Bäst att vara vänlig från början, och därefter gå över till att bli mer bestämd om det skulle vara så att han inte lyssnar. Det finns ingen anledning alls att vara otrevlig mot ett barn för att du tycker att mamman och ledarna inte gör sitt jobb.
    Tycker inte att det är ett dugg konstigt att TS höjde rösten. Hon sade till ledarna först, de bara ignorerade hennes förslag, fast de sade att de skulle hålla koll. Sedan är olyckan framme, klart man blir både rädd och arg då. Det konstiga är ju att pojkens mamma inte gör något, inte att TS höjer rösten.
  • Anonym (kexy)
    Äldre 10 Mar 20:09
    #14

    Helt rätt TS.

    Jag hade förmodligen sagt till ett tag innan, men jag förstår om du reagerar när du ser att ditt eget barn utsätts för fara.

    Jag vet inte vad mamamn till pojken fokuserat på under hans uppväxt, men hon verkar ju inte ha vilja (eller pondus) att lära pojken skillnad på rätt och fel.

    Blir synd om stackarn när han blir äldre som inte har fått några gränser uppställda. Det är väl sådana som hamnar under Västerbron med en limtub och knarkarfrilla...

  • Anonym (Ok)
    Äldre 10 Mar 20:46
    #15
    -1 +1
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-03-10 19:46:16 följande:
    Tycker inte att det är ett dugg konstigt att TS höjde rösten. Hon sade till ledarna först, de bara ignorerade hennes förslag, fast de sade att de skulle hålla koll. Sedan är olyckan framme, klart man blir både rädd och arg då. Det konstiga är ju att pojkens mamma inte gör något, inte att TS höjer rösten.
    Jag förstår också att det blev så, men jag tycker inte det var rätt. Det vore en logisk följd att säga till ledarna vänligt först, och sedan höga rösten till ledarna. Att först be ledarna om hjälp, och sedan höja rösten till barnet blir märkligt. TS var knappast otrevlig mot varken ledarna eller mamman. Varför skall inte barnet kunna få en vänlig tillsägelse först?
  • Anonym (Villb­lismal­nuärja­gtjock­ochbit­ter)
    Äldre 11 Mar 11:04
    #16
    +1
    Anonym (Ok) skrev 2019-03-10 20:46:16 följande:

    Jag förstår också att det blev så, men jag tycker inte det var rätt. Det vore en logisk följd att säga till ledarna vänligt först, och sedan höga rösten till ledarna. Att först be ledarna om hjälp, och sedan höja rösten till barnet blir märkligt. TS var knappast otrevlig mot varken ledarna eller mamman. Varför skall inte barnet kunna få en vänlig tillsägelse först?


    Såna ungar ska skrikas åt. Jävla wt ungar med wt morsor.
  • Anonym (Kajsa­)
    Äldre 11 Mar 11:08
    #17
    -1
    Anonym (Ok) skrev 2019-03-10 20:46:16 följande:
    Jag förstår också att det blev så, men jag tycker inte det var rätt. Det vore en logisk följd att säga till ledarna vänligt först, och sedan höga rösten till ledarna. Att först be ledarna om hjälp, och sedan höja rösten till barnet blir märkligt. TS var knappast otrevlig mot varken ledarna eller mamman. Varför skall inte barnet kunna få en vänlig tillsägelse först?
    Ja, varför sade inte ledarna till eller kanske rent av mamman?

    Många fel begicks här innan TS höjde rösten. Jag anser att det inte TS ansvar att ta hand om andras barn, att uppfostra dom osv. Och då blir det så här. Jag tror knappast att ungen skadades av det, det var kanske tvärtom en väckarklocka, både för ungen och hans lata morsa.

    Mesa med barn kan föräldrarna göra själva, när ungarna inte uppför sig så ska tydligen andra fixa det, och då får man ta det som det kommer.
  • Anonym (Ok)
    Äldre 11 Mar 11:09
    #18
    -1
    Anonym (Villblismalnuärjagtjockochbitter) skrev 2019-03-11 11:04:04 följande:
    Såna ungar ska skrikas åt. Jävla wt ungar med wt morsor.
    ...och det är inte wt att skrika åt någon annans ungar...?
    Själv tycker jag det är wt att prata om att någon är wt.
  • Anonym (J)
    Äldre 11 Mar 11:13
    #19
    -1
    Anonym (Villblismalnuärjagtjockochbitter) skrev 2019-03-11 11:04:04 följande:

    Såna ungar ska skrikas åt. Jävla wt ungar med wt morsor.


    Du är wt
  • Anonym (Villb­lismal­nuärja­gtjock­ochbit­ter)
    Äldre 11 Mar 11:13
    #20
    +1
    Anonym (Ok) skrev 2019-03-11 11:09:12 följande:

    ...och det är inte wt att skrika åt någon annans ungar...?

    Själv tycker jag det är wt att prata om att någon är wt.


    Du är wt som hänger här. Gå och jobba för fan!
  • Anonym (Tjipp­)
    Äldre 11 Mar 11:21
    #21
    Anonym (Enya) skrev 2019-03-10 15:51:32 följande:

    Mitt barn idrottar med andra barn i åldern 3-5. Mitt barn är 4.

    På idrotten skulle barnen krypa på golvet under en madrass som låg över två bänkar. Alla barnen gjorde detta. Ett barn började att hoppa på madrassen när andra barn var under. Detta pågick under lång tid och min irritation växte och tillslut gick jag fram till en av de 4 instruktörerna och sa till dem om pojken som hoppade på alla barnen. Hon sa att hon skulle hålla koll. Det gjorde hon inte. Pojken fortsatte hoppa och klättra på madrassen när barn var under. När mitt barn är där under så hoppar pojken en gång till så mitt barns huvud trycks ner mot golvet! Det gjorde mig arg och jag gick upp från min plats till den här pojken och sa till honom att nu får han sluta hoppa på madrassen och att detta är inte okej alls! Jag hade ett högre tonfall och var bestämd på rösten.

    Pojkens mamma sitter och ser allt detta. Hur hennes pojke beter sig men hon sitter och skrattar och säger inte alls till pojken! När hon ser att jag säger till pojken så bara stirrar hon på mig utan att säga nånting.

    Pojken är 5.

    Gjorde jag rätt eller fel?


    Klart du gjorde rätt som sa till!
  • Anonym (Bragj­ort)
    Äldre 11 Mar 14:35
    #22

    Du gjorde mer än rätt! Jag undrar vad som är fel på folk idag?! Både ledaren, men särskilt föräldern gjorde dunderfel! Hur kan man bara se på när barn skadar andra? Jag förstår inte den uppfostran alls! Vad är detta egentligen?

  • Äldre 11 Mar 14:43
    #23

    Bra gjort ts!
    Önskar att fler var som du, det kallas civilkurage.

  • Äldre 11 Mar 15:27
    #24

    Rätt hade egentligen varit att ledarna direkt plockat bort barnet från matthoppandet.

    Rätt 2 hade varit att du sagt åt pojken vänligt och uppmärksammat ledarna på att de får se till att barnet inte hoppar där igen.

    Att vänta tills det går på tok är sällan optimalt, för någon.

  • Äldre 11 Mar 15:39
    #25

    Tycker inte det var rätt, men förståeligt. Du borde ha tagit hårdare ton mot ledarna mär du ser att inget händer. Sagt till barnet med mildare ton innan olyckan var framme. Du skulle också kunnat ställa dig upp och fråga vem som är förälder till barnet och be denna ta tag i detta innan du ryter till åt ungen. Fungerar inget av detta och du redan sagt till barnet snällt och inget händer, by all means, dra bort barnet fysiskt från mattan om det så behövs.

  • Anonym (H)
    Äldre 11 Mar 15:41
    #26

    Klart som fan att du gjorde rätt. Om man tänker på det, varför är det så självklart att det bara är föräldrarna, ledare och lärare som får säga till barnen? Jag tycker helt klart att andra vuxna ska säga till om de ser något dumt hända. Jag har uppskattat om andra sa till mitt barn!

  • GGN
    Äldre 11 Mar 19:43
    #27

    Du gjorde helt rätt! Jag säger till när föräldrarna inte är med. Är de med så kan jag spydigt tala om för föräldrarna till exempel "- Du, ditt barn har skorna på sätet. Tänkte att du kanske inte såg det..."

Svar på tråden Säga till andras barn