• Äldre 10 Mar 16:27
    128 visningar
    14 svar
    14
    128

    Hur klä bebis

    Var nyss ute med min bebis på 5 veckor. Här är det -1 och sol!

    Hon hade på sig sparkdräkt i bomull, ullsockor, mössa och sen över en åkpåse som även är overall och sen la jag locket på liggdelen på.

    När vi kom hem var hon kall i ansiktet och även lite om händerna.

    Är jätteorolig att jag klätt henne för tunt! Hur klär ni era små bebisar? Och tror ni hon frös? ????

  • Svar på tråden Hur klä bebis
  • Äldre 10 Mar 16:31
    #1

    Jag hade nog klätt med en fleeceoverall mössa och vantar och i vagnen haft en fäll och en tjock filt eller ett täcke

  • Äldre 10 Mar 16:31
    #2

    Glömde skriva att hon ligger på ett fårskinn!

  • Äldre 10 Mar 16:33
    #3
    Stålmamma skrev 2019-03-10 16:31:07 följande:

    Jag hade nog klätt med en fleeceoverall mössa och vantar och i vagnen haft en fäll och en tjock filt eller ett täcke


    Så ingen åkpåse? Hur undviker du att dom blir kalla ansiktet?
  • Äldre 10 Mar 16:51
    #4
    gulledig skrev 2019-03-10 16:33:16 följande:

    Så ingen åkpåse? Hur undviker du att dom blir kalla ansiktet?


    Nja jo det hade jag kanske kunnat ha men i -1 grad kändes det inte som ett måste. Att dom blir kall i ansiktet är väl för att ni är ute och det är ju svårt att klä in ansiktet man blir ju själv kall om kinder och näsa när man är ute tex
  • Äldre 10 Mar 21:00
    #5

    När det är runt nollan så har min kille legat i sina vanliga kläder (Body och byxa vanligtvis) på ett fårskinn med en lite tjockare filt och locket till liggdelen. Mössa också såklart. Det har varit tillräckligt för honom och det är ingen fara om dom blir kalla i ansiktet eller om händerna. Känn mellan skulderbladen. Och det viktigaste av allt - bebis säger till om hon är för kall. Alla barn är olika, en del gillar värme, andra vill ha det svalare. Min pojke protesterar något enormt när han blir för varm.

  • Äldre 10 Mar 21:26
    #6

    Låter som om du klädde henne alldeles lagom. Att de blir lite kalla om ansiktet och händer är svårt att undvika. Är det obehagligt för henne skriker hon ju. O kolla så hon inte blir för röd i ansiktet.

  • Äldre 10 Mar 21:29
    #7

    Man känner temperaturen med ett finger i barnets nacke.
    Är nacken kall så är det för kallt då får man lägga på en extra filt, är nacken lagom varm så är barnet lagom varmt. Är nacken fuktig/svettig eller väldigt varm så får man öppna åkpåsen.

  • Äldre 11 Mar 15:57
    #8

    Precis som folk ovan säger, känn i nacken innanför kläderna! Är farligare för små att vara för varma än lite kyliga. För riktigt små bebisar kan för mycket kläder/värme göra det svårt att andas. Lite kalla kinder och händer är inget problem, det är själva kroppstemperaturen som är viktig!

  • Äldre 11 Mar 16:42
    #9

    Tack snälla för alla svar! känner alltid i nacken och på ryggen och hon är varm.

    Idag blev hon dock lite blå runt munnen, googlade och det kan tydligen hända när de blir kalla. Kände på henne igen och hon var fortfarande varm och sov gott i vagnen.

    Tog till o mwd på henne en extra kofta i ull idag för att jag var nojig och så blir hon blå ....

    Ska börja lägga en filt över suffletten så värmen stannar kvar tror jag.

    Har det hänt er?

  • Äldre 11 Mar 21:18
    #10
    gulledig skrev 2019-03-11 16:42:55 följande:
    Tack snälla för alla svar! känner alltid i nacken och på ryggen och hon är varm.

    Idag blev hon dock lite blå runt munnen, googlade och det kan tydligen hända när de blir kalla. Kände på henne igen och hon var fortfarande varm och sov gott i vagnen.
    Tog till o mwd på henne en extra kofta i ull idag för att jag var nojig och så blir hon blå ....
    Ska börja lägga en filt över suffletten så värmen stannar kvar tror jag.
    Har det hänt er?
    www.metro.se/artikel/d%C3%A4rf%C3%B6r-ska-du-inte-l%C3%A4gga-en-filt-%C3%B6ver-barnvagnen

    Du borde nog kolla upp med BVC varför ditt barn blir blått om det är lagom varmt.
    Ring och rådfråga imorgon...
  • Äldre 11 Mar 21:24
    #11

    Har läst att om de blir blåa om munnen så har det mer att göra med att de kan ha lite svårt att få luft ibland om luften är kall. Snarare det än att hon fryser. Men råder som nån skrev ovan med BVC för säkerhets skull.

  • Äldre 11 Mar 21:36
    #12

    Min bm avrådde starkt från att lägga en filt över suffletten pga att det lätt blir dålig luft och andningen blir svårare.

    Skulle också rekommendera dig att ringa och kolla med BVC. Om inte annat än för att du ska slippa oroa dig :)


    gulledig skrev 2019-03-11 16:42:55 följande:

    Tack snälla för alla svar! känner alltid i nacken och på ryggen och hon är varm.

    Idag blev hon dock lite blå runt munnen, googlade och det kan tydligen hända när de blir kalla. Kände på henne igen och hon var fortfarande varm och sov gott i vagnen.

    Tog till o mwd på henne en extra kofta i ull idag för att jag var nojig och så blir hon blå ....

    Ska börja lägga en filt över suffletten så värmen stannar kvar tror jag.

    Har det hänt er?


  • Äldre 11 Mar 22:53
    #13

    Ska till BVC imorgon så ska passa på att fråga då!

    Hon blev inte blå på läpparna utan mer på området ovanför och under själva munnen.

  • Äldre 19 Mar 23:11
    #14

    Vill bara säga att lägga filt över suffletten rekommenderas att man INTE gör, det blir för dålig luftcirkulation. Det finns som en slags gardin (märket heter dooky) som man kan ha över suffletten om det tex blåser mycket eller är soligt, den fäster man på ett sätt som gör att luft kan flöda in.

Svar på tråden Hur klä bebis