• Jeannn

    Berätta om era upplevelser (familjehem)

    Hej! Jag heter Jeanette och studerar på Umeå universitet (socionomprogrammet). Just nu skriver jag en uppsats om familjehem, den fokuserar på den emotionella och psykiska aspekten av att vara familjehem. Så jag skulle gärna vilja komma i kontakt med några villiga deltagare som kan tänkas intervjuas (skriftligt). Era svar skulle då användas i min uppsats, och ni är självklart fullständigt anonyma.

    Om någon är intresserad av att dela med sig av sina erfarenheter som familjehem, skriv gärna till mig här på familjeliv!

  • Svar på tråden Berätta om era upplevelser (familjehem)
  • Anonym (Ej Fam Hem)

    Jag hoppas du belyser det faktum att de flesta (alla?) familjehem enbart gör detta för att det är så bra betalt?!

    Ingen tar emot andras ungar för att hjälpa och inte många (om ens någon?) har det bättre i familjehem än i sina egna hem!

  • Anonym (L)
    Anonym (Ej Fam Hem) skrev 2019-03-11 10:29:38 följande:

    Jag hoppas du belyser det faktum att de flesta (alla?) familjehem enbart gör detta för att det är så bra betalt?!

    Ingen tar emot andras ungar för att hjälpa och inte många (om ens någon?) har det bättre i familjehem än i sina egna hem!


    Håller med. Jag känner och har pratat med många ungdomar och vuxna som blivit placerade. 100% av dom har farit illa i familjehemmen och tyckte att det var bättre hos sina biologiska föräldrar.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Ej Fam Hem) skrev 2019-03-11 10:29:38 följande:

    Jag hoppas du belyser det faktum att de flesta (alla?) familjehem enbart gör detta för att det är så bra betalt?!

    Ingen tar emot andras ungar för att hjälpa och inte många (om ens någon?) har det bättre i familjehem än i sina egna hem!


    Visst, men inser du att familjehem/jourfamiljer arbetar dygnet runt? Arvodet (lönen) är vanligtvis 6000-8000 beroende på ålder på barnet, om inte det finns särskilda och bakomliggande faktorer (handikapp,diagnoser mm dvs svårare och mer slitsamma uppdrag), så kan man få upp till 13.500kr i arvode. Jag kan lova dig att man gör sig förtjänt av varje krona om man har ett sådant uppdrag.

    Så kortfattat: med ett normalt arvode har du en timlön på 8.33 kr och förhöjt arvode ger dig den fantastiskt generösa timlönen på 18.75kr. Ja, tillsammans med ett heltidsjobb så får du en bra lön MEN du ska också orka göra det och samtidigt se till att ha ork kvar att se till barnets behov. Det är inga lätta barn som placeras, de är ofta traumatiserade och har låg självkänsla. Vilket ger oss mycket att arbeta med, och många behöver gå ned i tid för att orka.
  • Anonym (Jag)

    Jag är uppvuxen som biobarn i fosterfamilj och kan berätta om mina tankar och upplevelser.

    Mina fostersyskon hade det jättebra hos oss, så att ingen mår bra av det är bara fördomar.

  • Jeannn
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-11 13:32:43 följande:

    Jag är uppvuxen som biobarn i fosterfamilj och kan berätta om mina tankar och upplevelser.

    Mina fostersyskon hade det jättebra hos oss, så att ingen mår bra av det är bara fördomar.


    Ja snälla det hade varit jätteintressant att få ta del av dina tankar och erfarenheter! Du har skrivit som anonym så inboxa mig är du snäll! 
  • Solstormare

    Min upplevelse är att majoriteten far illa i familjehem. Har själv blivit bestulen mina barn varav ett idag är svårt handikappad efter sin vistelse i familjehem.

Svar på tråden Berätta om era upplevelser (familjehem)