• Tessan0907

    Hjälp att tyda provsvar

    Hej!

    Jag skulle behöva hjälp med att tyda ett provsvar Ang prolaktin.

    S-Prolaktin

    Resultat: 678 mIE/L *

    Referensintervall: 102-496

    Kommentar: Provet är utrett för makroprolaktin, ingen interferens funnen. 

    Vore jätte snällt om någon kan förklara lite.

  • Svar på tråden Hjälp att tyda provsvar
  • ballerinakakaoreo
    Tessan0907 skrev 2019-03-11 11:48:31 följande:

    Hej!

    Jag skulle behöva hjälp med att tyda ett provsvar Ang prolaktin.

    S-Prolaktin

    Resultat: 678 mIE/L *

    Referensintervall: 102-496

    Kommentar: Provet är utrett för makroprolaktin, ingen interferens funnen. 

    Vore jätte snällt om någon kan förklara lite.


    Jag tar dessa prover regelbundet då mitt värde är kraftigt förhöjt och ligger på 8000 mlE/L, med medicin ligger det på 295. Referensintervallen visar att du i ditt kön och ålder skall ligga på ett värde mellan 102 och 496 för att ditt värde skall vara normalt, ditt är lite förhöjt men de har inte funnit någon störning/orsak till varför det varit förhöjt.

    Utreds du för infertilitet, mjölkproduktion eller liknande?
  • Tessan0907

    Det är pga att jag fortfarande har mjölk kvar fast jag slutade amma för ca 2 år sedan. + att jag mår dåligt psykiskt nere, högt blodtryck, synpåverkan, svullnadskänsla i höger arm ben mm.

  • ballerinakakaoreo
    Tessan0907 skrev 2019-03-11 22:38:13 följande:

    Det är pga att jag fortfarande har mjölk kvar fast jag slutade amma för ca 2 år sedan. + att jag mår dåligt psykiskt nere, högt blodtryck, synpåverkan, svullnadskänsla i höger arm ben mm.


    Okej, har du fått göra någon röntgen av huvudet eller ultraljud av brösten? Annars säg att du vill ha det.
  • Tessan0907

    Ingen röntgen ännu. Ska ta om provet imorgon bitti tyckte läkare. Är det högt då med skulle det bli hjärn röntgen. Tack för svar????

  • ballerinakakaoreo
    Tessan0907 skrev 2019-03-15 14:33:14 följande:

    Får jag fråga om dom kom fram till varför dina värden är så höga?


    Ja de kom fram till att jag har galaktorré och hyperprolaktinemi. Hypofysen i hjärnan var förstorad men de kunde inte se någon tumör och därför ska jag äta medicin för att förebygga en hypofystumör, detta är då anledningen till varför prolaktinet är högt. Jag producerade mjölk i ena bröstet utan att vara gravid och det var därför jag fick göra denna utredning och tillslut röntgen av hjärnan, galaktorré är då alltså en diagnos för utsöndring av mjölk och hyperprolaktinemi för att jag har ökat prolaktinvärde. Läkaren sa när jag börjsde med tabletterna att jag skulle skydda mig ordentligt om jag intr ville bli gravid, då jag tidigare tydligen skulle ha räknats som infertil utan medicinen. Nu är jag gravid och har ökad risk för att få en hypofystumör då jag inte längre får ta någon medicin. Får göra synfältsundersökningar var 10e vecka för att se så inte synen blir sämre för då kan det vara tecken på en tumör som ligger och trycker på synnerverna.

    Har du fått någon remiss till röntgen eller hur ser det ut för dig?
  • UndrandeSökare

    Du har för högt Prolaktinvrde. Det är ett hormon som ska vara högt när man ammar, inte annars. Har man högt annars kan det bero på att man har en godartad tumör som trycker på hypofysen i hjärnan. Har de gjort Magnetkameraundersökning av din hjärna? Man får ner ett högt värde med hjälp av tabletter (Pravidel eller Norplolac) båda är receptbelagda i Sverige. Har man ett för högt värde kan det bland annat göra att man inte kan få barn tills man fått ner värdet.

  • Tessan0907

    Ok. Tack för svar!????????

    Jag tog ett nytt prov i Torsdags men inte fått svar än. De misstänker godartad tumör då min syn är påverkad. Men dom vill dubbelkolla värdet innan jag skickas på magnetröntgen.

  • UndrandeSökare
    Tessan0907 skrev 2019-03-16 11:07:19 följande:

    Ok. Tack för svar!????????

    Jag tog ett nytt prov i Torsdags men inte fått svar än. De misstänker godartad tumör då min syn är påverkad. Men dom vill dubbelkolla värdet innan jag skickas på magnetröntgen.


    Den godartade tumören heter Prolaktinom. Låter bra att du ska magnetröntgas. Hos vissa är dock tumören för liten för att kunna ses på magnetröntgen, men betyder inte att det inte finns någon tumör. Isåfall får man försöka tjata åt sig tabletter ändå.

    Blodprov för Prolaktin ska tas fastande tidigt på morgonen (innan kl 10.00, och ska vara på CD21. Man får inte stressa före provtagningen. Detta för att Prolaktin stiger av måltider och stress. Cd21 är den 21a dagen i din menscykeln. Värdet kan variera mycket beroende på vilken dag man tar det och därför ska man ta det på samma dag och under samma förutsättningar för att kunna jämföra proven med varandra.
  • ballerinakakaoreo
    Tessan0907 skrev 2019-03-16 11:07:19 följande:

    Ok. Tack för svar!????????

    Jag tog ett nytt prov i Torsdags men inte fått svar än. De misstänker godartad tumör då min syn är påverkad. Men dom vill dubbelkolla värdet innan jag skickas på magnetröntgen.


    Kolla i din journal på 1177.se, där brukar mina provsvar finnas innan läkaren skickar brev. Håller tummarna för dig. Röntgen kommer gå bra, man får ligga stilla i drygt en halvtimme medan de tar bilderna :)
  • Tessan0907

    Jag har kollat på 1177 men det verkar ta lång tid på detta prov. Förra gången fick jag vänta över 1 vecka:(

    Jag hoppas allt löser sig.

    Funkar medicineringen bra? Biverkningar? Hade du nå mer symptom än mjölk?

    Hoppas allt går bra för dig nu under graviditeten:)

  • ballerinakakaoreo
    Tessan0907 skrev 2019-03-16 20:52:45 följande:

    Jag har kollat på 1177 men det verkar ta lång tid på detta prov. Förra gången fick jag vänta över 1 vecka:(

    Jag hoppas allt löser sig.

    Funkar medicineringen bra? Biverkningar? Hade du nå mer symptom än mjölk?

    Hoppas allt går bra för dig nu under graviditeten:)


    Tack!! Ja medicineringen funkar bra. Biverkningarna var att jag i början mådde illa men det släppte efter ett par veckor. Innan medicinen hade jag ofta huvudvärk, var extremt trött och orkeslös (detta kan ha berott på järnbrist), jag hade depression i perioder, oregelbunden mens och ?mjölk? i ena bröstet (det är mer som ett genomskinligt sekret). Det kommer fortfarande ur bröstet om jag klämmer men inte annars vilket det kunde göra förr, huvudvärken har blivit mycket bättre och jag har inte varit deppig alls. Mensen blev mycket mer regelbunden.

    Jag har varit rädd för att sluta med medicinen nu när jag är gravid, då jag fick ett missfall bara några dagar efter att jag slutat med medicinen under min första graviditet. Trodde det berodde på att hormonerna sköt i taket och att fostret inte pallade det men jag har insett nu att det mycket troligt inte var så utan att det helt enkelt var något med embryot.

    Hoppas du får svar snart! Uppdatera gärna här då :)
  • Tessan0907

    Hej igen!

    Läkaren hörde av sig igår. Resultatet var ännu lite högre denna gång 967. Så nu blir det remiss till endokrinologen och en MR på hjärnan. Äntligen har dom hittat nått som kan varit felet i fler års tid. Bara hoppas det är så pass enkelt som medicinering.

  • UndrandeSökare
    Tessan0907 skrev 2019-03-23 22:27:12 följande:

    Hej igen!

    Läkaren hörde av sig igår. Resultatet var ännu lite högre denna gång 967. Så nu blir det remiss till endokrinologen och en MR på hjärnan. Äntligen har dom hittat nått som kan varit felet i fler års tid. Bara hoppas det är så pass enkelt som medicinering.


    Så bra att du ska få remiss till MR (Magnetröntgen). Då hoppas jag du kan få recept på Pravidel eller Norprolac sen.
Svar på tråden Hjälp att tyda provsvar