• Anonym (Ts)
    Äldre 11 Mar 13:57
    208 visningar
    5 svar
    5
    208

    Hur är regeln vid vab?

    Mitt skolbarn är sjukt och har fått vab-intyg på 100% i en månad. Vad händer om jag är hemma 50% och pappan 25% och så anmäler vi inte de sista 25%? Är det olagligt?

    Det är mormor som ska vara hemma med barnet då men hon är pensionär och vill inte vabba.

  • Svar på tråden Hur är regeln vid vab?
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 11 Mar 14:04
    #1

    Jag antar att det är helt i sin ordning. Så länge ni inte tar ut ersättning för mer än ni avstår jobb. Mormor som är pensionär kan inte vabba, men hon kan ju vara barnvakt ändå.

  • Anonym (Linda­)
    Äldre 11 Mar 14:06
    #2

    Ni ska alltså vabba mindre än ni har rätt till, för att mormor ska hjälpa er med resten av tiden?

    Verkar konstigt om det inte skulle fungera.

  • Anonym (...)
    Äldre 11 Mar 14:10
    #3

    Inga problem att ta ut mindre vab än intyget styrker.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 14:11
    #4

    Ja precis så. Vi anmäler 75% till ag och fk fast läkarintyget säger 100%.

    Det jag tänker är ifall de tror att vi jobbar fast vi är med barnet. Men det kanske man får också, typ vobba.

    Vad händer om vi måste förlänga läkarintyget, kan det bli problem att få det på 100 då? Menar att är ju inte säkert mormor kan fortsätta ställa upp.

    Betyder 100% läkarintyg att vi får ta vab upp till 100% egentligen?

  • Äldre 11 Mar 17:25
    #5
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-11 14:11:29 följande:
    Ja precis så. Vi anmäler 75% till ag och fk fast läkarintyget säger 100%. Det jag tänker är ifall de tror att vi jobbar fast vi är med barnet. Men det kanske man får också, typ vobba. Vad händer om vi måste förlänga läkarintyget, kan det bli problem att få det på 100 då? Menar att är ju inte säkert mormor kan fortsätta ställa upp. Betyder 100% läkarintyg att vi får ta vab upp till 100% egentligen?

    FK bryr sig inte om hur mycket ni lyckas jobba. Läkaren som förlänger sjukskrivningen intygar bara att barnet inte kan vara i skolan alls, hen bryr sig inte om hur ni löser det hela. Det kan hända att rektorn vill ta del av sjukintygen också när det är långvarig sjukdom.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Hur är regeln vid vab?