• Delortes

    fasta kostnader kontra lön

    Hej!
    Jag har läst runt massa olika forum samt trådar och har försökt sammanfatta en preliminär
    kostnad för att bo i ett hus. Är intresserad i att flytta ihop då vi är 21 år gamla och helt vilsna i hur det ser ut.
    Dessutom undrar vi hur ni andra har det hemma, bland annat om dessa kostnader är relevanta/normala.
    Eller har vi missat något? räcker 46 000 kr netto ?
    Vi tänker oss eventuellt skaffa barn också, men vilsna här också.


    Bolån/houseloan inkl. amortering
    9 702,00 kr
    "Driftkostnad/operating cost "
    2 244,00 kr
    Mat/food
    4 200,00 kr
    Internet
    268,00 kr
    Mobil/phone
    1 000,00 kr
    försäkringar/Insurances
    700,00 kr
    bensin/gas
    1 000,00 kr
    gymkort/gymcard
    250,00 kr
    bil/car
    2 200,00 kr
    csn lån/studentloan
    700,00 kr
    netflix/spotify
    200,00 kr
    Summa:
    22 464,00 kr
    Nettolön för två personer: 46 000 kr

    Pengar kvar 23 500 kr
  • Svar på tråden fasta kostnader kontra lön
  • Amla07

    Vår uppvärmningskostnad är ca 4000 kr per månad under vintermånaderna, och runt 2000 per månad under vår/sommar, dvs ca 36 000 per år bara i uppvärmning. Tillkommer vatten, samfällighetsavgift, renhållning. Vårt hus byggdes 1976. Beroende på husets ålder och uppvärmning kan driftskostnaden alltså vara minst 12000 kr mer per år. Vår kabel-tv kostar 800 i månaden, plus Spotify Netflix och Viaplay, tot ca 1100 per månad. Gymkort där vi bor kostar 400 per person och månad, 250 låter lite... CSN betalar vi också dubbelt så mycket till;,1500 per månad... jag skulle alltså öka på flera av dina utgiftsposter. Trädgården kostar också klart mer än man tror.

  • enmamma

    Era löner räcker och uträkningen ser ok ut.
    Andra frågor att tänka på.
    Hur trygga är era inkomster, har ni rätt till Akassa och är det lätt för er att hitta nytt jobb vid behov?
    Skicket på huset ni vill bo i, är det äldre kommer det alltid finnas utgifter som dränering, nytt tak, målning och maskinpark, så ett ganska stort sparande för oväntade kostnader behövs. 
    Delad eller gemensam ekonomi och om ni får barn hur delar ni föräldradagar och kostnader?

  • Mandelskorpan

    Hur mycket är ränta och hur mycket är amortering?

    Jag tycker driften ser väl låg ut. Vad är det för hus som har så låg driftskostnad?

  • Mandelskorpan

    Hur mycket är ränta och hur mycket är amortering?

    Jag tycker driften ser väl låg ut. Vad är det för hus som har så låg driftskostnad?

Svar på tråden fasta kostnader kontra lön