• LittelG

    Löpning/träning under graviditeten

    Hej!

    Är just nu i vecka 9 och tränar precis som vanligt än så länge, vilket betyder löpträning 2 ggr i veckan och gym en gång i veckan. Finns det fler än jag här inne som fortsätter med en aktiv livsstil under graviditeten? Vore fint att följas åt. Har två barn sedan tidigare - med första styrketränade jag ända fram till bf, vilket jag mådde väldigt bra av. Snabb återhämtning efter förlossningen också. Med andra barnet löptränare jag ungefär till vecka 11, då kroppen sade ifrån - efter det blev det PWs fram till bf.

    Märker dock att jag mådde bättre av styrketräningen så jag tänkte kanske satsa mer på den framöver.

    Vilka är era erfarenheter och tankar?

  • Svar på tråden Löpning/träning under graviditeten
  • Anotherone

    Graviditeter kan ju vara väldigt olika så du får nog helt enkelt känna efter.

    Mitt yngsta barn är snart två år och även om jag mådde bra (inte mått illa,ingen foglossning) så kände jag i v 8-9 nånting att löpningen inte funkade. Så den la jag ner och istället fick spinning och promenader bli min konditionsträning. Gymträningen på egen hand och de pass jag gillade (tex body pump) fortsatte jag med. Tror jag var på mitt sista spinningpass i v 41+ nånting.

    Så känn efter och modifiera träning och övningar så att det känns bra!

  • LittelG
    Anotherone skrev 2019-03-11 19:57:29 följande:

    Graviditeter kan ju vara väldigt olika så du får nog helt enkelt känna efter.

    Mitt yngsta barn är snart två år och även om jag mådde bra (inte mått illa,ingen foglossning) så kände jag i v 8-9 nånting att löpningen inte funkade. Så den la jag ner och istället fick spinning och promenader bli min konditionsträning. Gymträningen på egen hand och de pass jag gillade (tex body pump) fortsatte jag med. Tror jag var på mitt sista spinningpass i v 41+ nånting.

    Så känn efter och modifiera träning och övningar så att det känns bra!


    Ja, absolut. Jag känner hela tiden av så att det känns bra i kroppen. Det är viktigt att man inte bara kör på som vanligt utan att man är mer inlyssnande. Spinning funderar jag också på - tycker i allmänhet att det är rätt tråkigt och enahanda men deg måste ju vara en bra träningsform under graviditeten?! :)
  • EliS86

    Hej!

    Är gravid i vecka 9+1 med första barnet och är 32 år gammal. Jag försöker hålla igång med regelbundna promenader och crosstrainer (ist för löpning) än så länge. Har kört några klätterpass som jag vanligtvis brukar ägna mig åt men nojjar redan ganska mycket för fall och på sikt även foglossning så nu blir det max nån gång i veckan på pigga dagar.

    Spinning har jag hört flera som rekommenderat som skonsamt och bra under andra halvan! Har tänkt stt även jag hoppar på set tåget om/när det blir för jobbigt med crosstrainern.

  • FamiljeLisa

    Tänk bara på att man ej bör lyfta tungt som gravid, särskilt i början. Annars låter snabbare promenader och liknande som ett bra alternativ.

  • LittelG
    EliS86 skrev 2019-03-11 20:29:56 följande:

    Hej!

    Är gravid i vecka 9+1 med första barnet och är 32 år gammal. Jag försöker hålla igång med regelbundna promenader och crosstrainer (ist för löpning) än så länge. Har kört några klätterpass som jag vanligtvis brukar ägna mig åt men nojjar redan ganska mycket för fall och på sikt även foglossning så nu blir det max nån gång i veckan på pigga dagar.

    Spinning har jag hört flera som rekommenderat som skonsamt och bra under andra halvan! Har tänkt stt även jag hoppar på set tåget om/när det blir för jobbigt med crosstrainern.


    Klättring låter roligt - har dock aldrig testat det och lär väl inte börja under min sista graviditet. Får testa nästa år :)

    Apropå inget - är det någon som vet vad som gäller ang att hoppa studsmatta när man har fött barn? Det är i princip det enda jag har varit restriktiv med efter mina graviditeter. Testade vid något tillfälle men det kändes allt annat än bra, antagligen pga försvagade bäckenbottenmuskler (?).
  • Anotherone
    LittelG skrev 2019-03-11 20:05:09 följande:
    Ja, absolut. Jag känner hela tiden av så att det känns bra i kroppen. Det är viktigt att man inte bara kör på som vanligt utan att man är mer inlyssnande. Spinning funderar jag också på - tycker i allmänhet att det är rätt tråkigt och enahanda men deg måste ju vara en bra träningsform under graviditeten?! :)
    Ja alltså det är inte min favoritträning normalt sett men under graviditeten var det perfekt. Du styr ju hela tiden själv hur jobbigt du vill ha det genom att välja att sitta om du inte orkar stå, minska motståndet mm.
    Och ingen annan ser hur tungt du lägger på
    Inga hopp, inget slitage på leder och sånt.
  • cosinus

    Tränat alla mina graviditeter. Med äldsta joggade jag fram till v 36, körde även gym till barnet kom ut. Med andra joggade jag till v 12, sen tog fogarna stryk och jag köpte en spinningcykel. Körde den och hantlar hemma. Med trean gav jag också upp löpningen i v 12 och körde jag samma cykel, simmade en del, gymmade lite och åkte skidor och med yngsta blev det cykel och gym från v 12.

    Haft ungefär 7-10 dagars uppehåll under förlossningen innan jag varit tillbaka på spinningcykeln igen och ganska direkt efter börjat köra lite med hantlarna hemma. Upplevde att framförallt axlarna tog stryk av amningen så det var jättebra få träna igenom dessa lite lätt iaf.

  • Anotherone
    cosinus skrev 2019-03-12 09:32:40 följande:

    Tränat alla mina graviditeter. Med äldsta joggade jag fram till v 36, körde även gym till barnet kom ut. Med andra joggade jag till v 12, sen tog fogarna stryk och jag köpte en spinningcykel. Körde den och hantlar hemma. Med trean gav jag också upp löpningen i v 12 och körde jag samma cykel, simmade en del, gymmade lite och åkte skidor och med yngsta blev det cykel och gym från v 12.

    Haft ungefär 7-10 dagars uppehåll under förlossningen innan jag varit tillbaka på spinningcykeln igen och ganska direkt efter börjat köra lite med hantlarna hemma. Upplevde att framförallt axlarna tog stryk av amningen så det var jättebra få träna igenom dessa lite lätt iaf.


    Axlarna tar skitmycket stryk av amning! Det tipsar jag alla mina nära om, kör axlar och rygg inför första tiden hemma. Man tror inte att det ska vara så tungt att sitta eller bära runt på en liten bebis men mama mia alltså...
    Och ofta statiskt låst i knasiga ställningar
  • Rödtjärnens Anna
    FamiljeLisa skrev 2019-03-11 21:04:27 följande:

    Tänk bara på att man ej bör lyfta tungt som gravid, särskilt i början. Annars låter snabbare promenader och liknande som ett bra alternativ.


    Det är väl inte riktigt sant? Eftersom att jag hade ett tungt jobb och dessutom har jag och min man ett litet skogsbruk så rådgjorde med flera barnmorskor (både min BM och Spec-BMor) under min graviditet och fick okej av samtliga att lyfta tungt och träna så länge det kändes bra.

    Jag jobbade i skogen (tunga lyft och förflyttning av timmerstockar) fram till v 20 (hade kunnat jobba längre om det fanns mer arbete), inom äldreomsorgen (förflyttning och lyft) fram till v 37 och tränade som vanligt så länge det gick.
  • Anotherone
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-03-12 10:07:18 följande:
    Det är väl inte riktigt sant? Eftersom att jag hade ett tungt jobb och dessutom har jag och min man ett litet skogsbruk så rådgjorde med flera barnmorskor (både min BM och Spec-BMor) under min graviditet och fick okej av samtliga att lyfta tungt och träna så länge det kändes bra.

    Jag jobbade i skogen (tunga lyft och förflyttning av timmerstockar) fram till v 20 (hade kunnat jobba längre om det fanns mer arbete), inom äldreomsorgen (förflyttning och lyft) fram till v 37 och tränade som vanligt så länge det gick.
    Jag tror att vården måste ge sådana generella råd eftersom de är just generella. De vet inte vem som tar till sig av vilka råd.
    Har man varit väldigt aktiv som du verkar vara i din vardag eller tränat på hög nivå innan så klarar man oftast det som gravid också.
    Däremot att vara helt otränad och sätta igång med tyngre träning när man är nygravid är det nog ingen som skulle rekommendera.

    Jag körde både tunga marklyft och stod på händer långt in i min graviditet men då var min kropp "van" vid sånt.
  • FamiljeLisa
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-03-12 10:07:18 följande:

    Det är väl inte riktigt sant? Eftersom att jag hade ett tungt jobb och dessutom har jag och min man ett litet skogsbruk så rådgjorde med flera barnmorskor (både min BM och Spec-BMor) under min graviditet och fick okej av samtliga att lyfta tungt och träna så länge det kändes bra.

    Jag jobbade i skogen (tunga lyft och förflyttning av timmerstockar) fram till v 20 (hade kunnat jobba längre om det fanns mer arbete), inom äldreomsorgen (förflyttning och lyft) fram till v 37 och tränade som vanligt så länge det gick.


    Hittade detta vid snabb googling:

    Ett forskarlag på Juliane Marie Centret vid Rigshospitalet i Köpenhamn har genomfört ett projekt som bygger på statistik om mer än 70.000 yrkesarbetande gravida kvinnor, under perioden 1996 till 2002. Av dessa drabbades nära 3.000 av spontanabort. En av forskarna, barnmorskan Mette Juhl, säger:

    ? Vi finner att lyft tidigt under graviditeten ger en ökad risk för spontanabort. Ju fler kilo som man lyfter under loppet av en dag och ju tyngre lyft, desto större är risken.

    Kvinnor som under en dag lyfter mer än 1.000 kilo fördubblade risken, jämfört med kvinnor som inte lyfte tungt på jobbet. Men redan när de gravida lyfte sammanlagt mer än 100 kg under en arbetsdag så ökade risken, förklarar Mette Juhl.

    www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/tunga-lyft-risk-for-missfall-enligt-forskning/

    Jag personligen hade inte chansat...
  • litenlinjal

    Jag är i v. 19 och försöker rida 3-4 dagar i veckan, men det blir ju lite utifrån dagsform och ganska lugnt och dessutom bara på den lugna och trygga hästen.

Svar på tråden Löpning/träning under graviditeten